Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Weast Coast Blond

Gestart door JWVG, 23-12-2009 15:42 u

Vorige topic - Volgende topic

JWVG

Ha allemaal,

Het plan was om een bier te brouwen naar Edgars' veel geprezen Zorgenloos Bier. Maar inmiddels is het idee al weer wat verder ge-evolueerd  :pan:. Om te beginnen heb ik de White Labs 008 East Coast Ale, die ik graag wil gebruiken. Ten tweede heb ik MO mout die ik niet helemaal vertrouw, dus wil ik die met ongeveer 50% pilsmout mengen zodat ik vrij zeker ben van een helder bier. Ik was wel van plan om het hopschema helemaal te volgen, maar toen kwam ik erachter dat ik toch niet die enorme hoeveelheid hop had besteld in de VS die ik dacht. Of beter: ik had onderschat hoe belachelijk veel hop er in dat zorgenloze bier ging. Dus maar anders aangepakt: alle Amerikaanse hoppen er in gegooid die ik heb aangeschaft, behalve Chinook want daarvan weet ik vrij zeker dat ik die niet lekker vindt. Van Warrior, Summit en Centennial gebruik ik zoveel als kan (ik moet minstens 17 gram over houden, uitgaande van een hopgift van 5 maal 3 gram in 3L brouwsel voor mijn Megalomane Hopproject plus 2 gram speling). De rest vul ik aan met Amarillo en Cascade, waar ik iets meer van heb. De naam is geheel in de lijn van mijn doorgaans flauwe woordspelingen: West Coast hopkarakter, East Coast gist. Enne... ik realiseer me dat ik mijn principes, in ieder geval het Simpelheitsgebot, hier overboord zet (1 mout of hop teveel, maar ik heb goede redenen aangegeven om af te wijken, vind ik zelf).

Dit is 'm geworden:

Brewing Date: Tuesday December 29, 2009
Recipe:       Weast Coast Blond

Recipe Specifics
----------------

Batch Size (L):          23.00    Wort Size (L):    23.00
Total Grain (Kg):         5.57
Anticipated begin SG:          1.063    Plato:            15.33
Anticipated EBC:          12.6
Anticipated IBU:          59.5
Brewhouse Efficiency:       83 %
Wort Boil Time:             90    Minutes

Grain/Extract/Sugar

%     Amount     Name                          Origin        Extract   EBC
-----------------------------------------------------------------------------
 64.5     3.59 kg.  Pale Malt ( 2-Rijen ) Maris O Groot Britanië 1.041      7
 29.0     1.62 kg.  Pilsener 3                    België         1.018      3
  1.2     0.06 kg.  Cara Munich  ( 120 )          België         1.001    123
  5.3     0.29 kg.  Cara Pils                     Duitsland      1.003      6

Exract represented as SG.

Hops

Amount     Name                              Form    Alpha  IBU  Boil Time
-----------------------------------------------------------------------------
 11.00 g.     Centennial                        Pellet   8.80  12.2  First WH
 11.00 g.     Warrior                           Pellet  15.80  21.9  First WH
 15.00 g.     Cascade                           Pellet   7.50  14.2  First WH
 10.28 g.     Amarillo                          Pellet   8.60   7.6  30 min.
 10.28 g.     Amarillo                          Pellet   8.60   3.6  10 min.
 20.00 g.     Cascade                           Pellet   7.50   0.0  0 min.
 11.00 g.     Amarillo                          Pellet   8.60   0.0  Dry Hop
 11.00 g.     Summit                            Pellet  18.50   0.0  Dry Hop

Yeast
-----
White Labs WLP008 East Coast/Alt Ale

Mash Schedule
-------------

L Water Per kg Grain: 3.50 -

Protein Rest Temp:           53  Time:  20
Saccharification Rest Temp:  65  Time:  60
Mash-out Rest Temp:          78  Time:  10

Wat vinden jullie ervan? Dit is toch ook al knap hoppig, niet? Zou ik iets aan het zeer zachte water moeten doen? Ik ben van plan om op een graadje of 19 te vergisten.

Oh ja, vergeleken met Edgars' recept doe ik ook niet aan batch sparging.

Commentaar welkom!

:degroeten: Jw.

PS Het maischschema is wel 100% Edgar  :duimop:

JWVG

Oh ja, ik wil een starter maken met 2 L wort, op de magneetroerder, voor de zekerheid omdat mijn gist wellicht wat lang in de kou heeft gezeten in het vliegtuig.

:degroeten: JW.

Edgar

Mooimooimooi, ik ben benieuwd. Andere gist, andere mout (die Maris Otter doet nogal wat, hoor ik), dus het wordt een compleet ander bier, maar dat kan niet deren.

Ik heb ruim 2 uur gekookt, ter info. En mijn carbonaatrijke water aangezuurd met fosforzuur.

Lijkt die gist op de US-05? En weet je zeker dat je die wil gebruiken voor dit bier?

Hopmans

Geen Jeroen Crabbee starter?

Recept ziet er goed uit:
Mooie moutstort, alleen de hopstort zegt mij compleet niets.

Wat is je persoonlijke belang om zacht water weer hard te maken?
Is dat lekkerder?

JWVG

@ Edgar:

Tja, ik heb die MO nog in grote voorraad, en geen 'normale' pale mout, dus dat is een moetje.

Wat denk je dat twee uur koken toevoegt? Ik wil dat evt wel overwegen, alleen kan ik er nog geen voordeel van bedenken (vooral caramellisatie bij donkerder bieren, zou ik denken).

De tip van deze gist heb ik van Jasper, die hier prima ervaringen mee heeft. Het klinkt echt als een prima gist hiervoor. Van de White Labs site:

CiteerOur "Brewer Patriot" strain can be used to reproduce many of the American versions of classic beer styles. Similar neutral character of WLP001, but less attenuation, less accentuation of hop bitterness, slightly less flocculation, and a little tartness. Very clean and low esters. Great yeast for golden, blonde, honey, pales and German alt style ales.
Attenuation: 70-75%
Flocculation: Medium to Low
Optimum Fermentation Temperature: 68-73°F
Alcohol Tolerance: Medium  

De WLP001 die ze noemen is te vergelijken met de Wyeast 1056 en de US05. Ik heb heel vaak Sam Adams bier gedronken (vorige week nog een pitcher!) en die smaakt prima.

Aanzuren doe ik ook. Maar wij hebben heel weinig mineralen in het water, dus ik vraag me af of ik nog wat calcium chloride en/of gips moet toevoegen (Jasper, jouw mening kennen we  ;)).

JWVG

Citaat van: Hopmans op 23-12-2009  16:24 uGeen Jeroen Crabbee starter?

:D. Nee, dat zie ik toch als een (hoor wie het zegt) ietwat theoretische en vooral wetenschappelijk ingestelde discussie. In de praktijk kom je er met gewoon genoeg gist maken op de oude manier ook. Dacht ik. Wat niet wil zeggen dat ze niet lekker door moeten gaan in dat draadje - ieder zijn ding!

Citaat van: Hopmans op 23-12-2009  16:24 uWat is je persoonlijke belang om zacht water weer hard te maken?
Is dat lekkerder?

Hopbitterheid zou wellicht te hard kunnen overkomen. Dit is natuurlijk niet bepaald een biertje met subtiele hoppigheid.

Edgar

Citaat van: JWVG op 23-12-2009  16:27 u@ Edgar:

Tja, ik heb die MO nog in grote voorraad, en geen 'normale' pale mout, dus dat is een moetje.

Wat denk je dat twee uur koken toevoegt? Ik wil dat evt wel overwegen, alleen kan ik er nog geen voordeel van bedenken (vooral caramellisatie bij donkerder bieren, zou ik denken).

Complexiteit. Koken heeft toch wel invloed op de smaak hoor.

CiteerAanzuren doe ik ook. Maar wij hebben heel weinig mineralen in het water, dus ik vraag me af of ik nog wat calcium chloride en/of gips moet toevoegen

Wat is wijsheid. Als je het vergelijkt... Ik heb natuurlijk keihard water, en je mag de bitterheid best proeven (sulfaten en magnesium). Misschien gewoon in den blinde en scheppie gips erin. Maar dat is zonder de geringste berekening of controle. Gewoon, jummie, gipsie. (Het slaat echt nergens op dus)

Hopmans

Kortom, het water en bierprofiel moet dus een Amerikaans tintje krijgen.
Kan je iets meer vertellen over de hop-motivatie?
Het lijkt bewust gekozen ipv een opruiming, maar het zijn er vrij veel.

JWVG

Citaat van: Hopmans op 23-12-2009  16:36 uKan je iets meer vertellen over de hop-motivatie?

Ja, uitgangspunt was Edgars Zorgenloos bier, dat ik heel lekker vond. Daar komt de Warrior, Amarillo en Summit vandaan. Omdat ik niet genoeg had van die drie hoppen heb ik de bitterheid aangevuld met Centennial en Cascade, en de 0 minuten Amarillo gift vervangen door Cascade. Cascade voegt op zich niet zo heel veel toe aan Amarillo, maar als je niet genoeg Amarillo hebt denk ik dat het een aanvaardbaar alternatief is.

Ben je overtuigd?  ;)

Hopmans

CiteerBen je overtuigd?
Klinkt plausibel.
 ;)

JWVG

Ik geef trouwens wel toe dat het met die hop een sprong in het diepe is. Drie van de vijf hoppen heb ik nog nooit gebruikt. Veel beter om ze 1 voor 1 te leren kennen. Maar goed, dat ga ik de week daarna doen  :brouwen:.

EBC

Ok, een paar persoonlijke smaak opmerkingen. Maar wel onderbouwd door ervaringen opgedaan tijdens diverse USA bezoeken en experimenten thuis :P.

Die WLP008 is prima. Veel voller dan de WLP001 of Wyeast 1056.
Ik vind de Wyeast 1272 (WLP051) overigens ook veel beter dan de 1056.
Ofwel, weg met 1056.

Ik snap die 20 minuten op 53 ºC niet.
En zorg voor wat restzoet, dat hebben de IBUs nodig.

Lekker doen met het water zoals het uit de kraan komt, je zult zien dat daar niks mis mee is. Het wordt met al die IBUs al bitter genoeg, daar hoeft geen gips tegenaan, dat trekt het alleen maar uit balans.

Die CaraMunich zou ik ook niet doen.

En wat Centennial naar de korte kook verschuiven en wat Amarillo naar de lange kook (bitter en aroma durf ik niet meer te zeggen  :D). Centennial is meer sinaasappel, dat geeft een vollere indruk dan het lichte Amarillo.

Edgar

Zeg Jasper, je hebt toch wel door dat JW een recept probeert na te brouwen?

EBC

Citaat van: Edgar op 23-12-2009  18:32 uZeg Jasper, je hebt toch wel door dat JW een recept probeert na te brouwen?

Waar haal je dat vandaan? Je had de nadruk beter op probeert kunnen leggen?

Citaat van: JWVG op 23-12-2009  15:42 uhet plan was...

Citaat van: JWVG op 23-12-2009  15:42 uMaar inmiddels ...

Citaat van: JWVG op 23-12-2009  15:42 uOm te beginnen...

Citaat van: JWVG op 23-12-2009  15:42 uTen tweede..

Citaat van: JWVG op 23-12-2009  15:42 uDus maar anders aangepakt...

Citaat van: JWVG op 23-12-2009  15:42 uPS Het maischschema is wel 100% Edgar  :duimop:

En omdat hij er niet ingeslaagd is, heb ik, zoals hij gevraagd heeft, wat persoonlijke smaak opmerkingen gemaakt  :P.

Hopmans

Citaat van: EBC op 23-12-2009  18:09 uDie CaraMunich zou ik ook niet doen.
Dat ene procentje lijkt me nou juist wel lekker voor de complexiteit.
Die 5% carapils is top.
Dat ga ik ook weer eens aanschaffen.

JWVG

Ha Jasper,

Als het niet helemaal lukt om een recept na te brouwen, wil dat natuurlijk niet zeggen dat al het andere ook meteen overboord kan/moet. Ik probeer toch aan een aantal dingen van Edgar vast te houden.

Citaat van: EBC op 23-12-2009  18:09 uDie WLP008 is prima. Veel voller dan de WLP001 of Wyeast 1056.
Ik vind de Wyeast 1272 (WLP051) overigens ook veel beter dan de 1056.
Ofwel, weg met 1056.

Waarvan akte. Oftewel: je hebt je zin. Knoop dat in je oren als je verder leest, want dat is het dan ook wel zo'n beetje  ;).

Citaat van: EBC op 23-12-2009  18:09 uIk snap die 20 minuten op 53 ºC niet.
En zorg voor wat restzoet, dat hebben de IBUs nodig.

Edgar had nog veel meer IBUs en een gist die verder doorvergist, dus ik denk dat ik hier goed mee zit. Er zit ook aardig wat carapils in, he!

Citaat van: EBC op 23-12-2009  18:09 uLekker doen met het water zoals het uit de kraan komt, je zult zien dat daar niks mis mee is. Het wordt met al die IBUs al bitter genoeg, daar hoeft geen gips tegenaan, dat trekt het alleen maar uit balans.

Ja, dat standpunt is bekend. Maar met alle respect: ik brouw vaker met het water uit mijn kraan dan jij. Misschien dat ik Caspars behandeling maar ga volgen - die heeft grofweg hetzelfde water als ik, en die is nogal goed met bittere bieren.

Citaat van: EBC op 23-12-2009  18:09 uDie CaraMunich zou ik ook niet doen.

Ik wel. Het is heel weinig, geeft misschien net dat extra accentje dat ik zoek. Het is zeker geen extreme moutstort, en (ik verval in herhaling): dit deed Edgar ook.

Citaat van: EBC op 23-12-2009  18:09 uEn wat Centennial naar de korte kook verschuiven en wat Amarillo naar de lange kook (bitter en aroma durf ik niet meer te zeggen  :D). Centennial is meer sinaasappel, dat geeft een vollere indruk dan het lichte Amarillo.

Tegen mij mag je gerust bitter en aroma zeggen, dan negeren we Jacques en zijn professionele brouwers gewoon (samen met de rest van het forum  >:D). Nee, ik vond het hopkarakter van Edgar echt ontzettend lekker, dus daar ga ik zo dicht tegenaan zitten als maar kan met de hop die mij ter beschikking staat. Overigens kan het best dat ik na mijn Megalomane Hopexperiment een andere voorkeur heb, maar dat zien we dan wel weer.

Wel bedankt voor het commentaar. En onthou: ik heb jouw gistadvies opgevolgd, en besteld bij een brewshop die jij suggereerde. Ik luister dus echt wel af en toe  :).

Herman

Dit lust ik vast niet. Reserveer je een flesje om mij te overtuigen? ;)

EBC

Je hoeft je niet te verantwoorden hoor! Ik geef gewoon aan wat ik zou doen. Doe ermee wat je wilt en gelukkig doe je dat ook. Je krijgt het toch nooit zoals Edgar. En Edgar trouwens ook niet nog een keer  :D.

Maarre, die bittere bieren van Caspar, vind je die echt lekker? Caspar is wel extreem...

JWVG

Citaat van: Herman op 23-12-2009  22:47 uDit lust ik vast niet. Reserveer je een flesje om mij te overtuigen? ;)

Haha. Staat genoteerd. Ik ga dit maar eens niet fustelen, het mag lekker allemaal op fles.

Citaat van: EBC op 23-12-2009  22:48 uMaarre, die bittere bieren van Caspar, vind je die echt lekker? Caspar is wel extreem...

Wat ik heb geproefd wel, maar ik moet toegeven dat dat er nog niet zo heel veel zijn. Ik ging ook een beetje af op Caspars prestaties op competities.

William

Citaat van: JWVG op 23-12-2009  23:07 uHaha. Staat genoteerd. Ik ga dit maar eens niet fustelen, het mag lekker allemaal op fles.

Goed idee! :pan: :proost2:

Hopmans

Citaat van: EBC op 23-12-2009  22:48 uEn Edgar trouwens ook niet nog een keer  :D.
Dat geloof ik niet.
Dat men geen 2 keer hetzelfde bier kon brouwen is echt zo'n jaren 80 dingetje.
Tegenwoordig met de kennis, software en andere hulpmiddelen is ieder recept gewoon hetzelfde.
Dat zal effe lekker worden zeg.

William

Citaat van: Hopmans op 24-12-2009  07:21 uTegenwoordig met de kennis, software en andere hulpmiddelen is ieder recept gewoon hetzelfde.

Met hetzelfde recept en ingredienten werd het in mijn handen toch een heel ander bier. Dat zegt waarschijnlijk meer over mijn kwaliteiten ;).

Maar het beloofd lekker te worden JW.

De-Geert

Citaat van: William op 24-12-2009  07:26 uMet hetzelfde recept en ingredienten werd het in mijn handen toch een heel ander bier.
De Hoppa, bedoel je? Dat is toch een compleet ander recept?

Leuk bier JW. Natuurlijk moet je gips toevoegen, een IPA maak je toch niet met bijna-demi-water.  :biersmile:
Als deze gist nou bevalt, wil ik die misschien wel op zo'n cryo-buisje zetten. Dus als je me nou een kratje of zo geeft....  :D
(1 flesje mag ook)

Edgar

Citaat van: Hopmans op 24-12-2009  07:21 uDat geloof ik niet.
Dat men geen 2 keer hetzelfde bier kon brouwen is echt zo'n jaren 80 dingetje.
Tegenwoordig met de kennis, software en andere hulpmiddelen is ieder recept gewoon hetzelfde.

Nou, Jasper heeft een punt, want het bier is gebrouwen met allerlei exotische (Amerikaanse dus) hoppen die hij voor me uit de VS heeft meegenomen. Dus eigenlijk zegt 'ie: als je zo eigenwijs blijft doen, neem ik geen hoppen meer voor je mee! En dan is het inderdaad een stuk lastiger nabrouwen...  :)

JWVG

Citaat van: De-Geert op 24-12-2009  08:18 uDe Hoppa, bedoel je? Dat is toch een compleet ander recept?

Leuk bier JW. Natuurlijk moet je gips toevoegen, een IPA maak je toch niet met bijna-demi-water.  :biersmile:
Als deze gist nou bevalt, wil ik die misschien wel op zo'n cryo-buisje zetten. Dus als je me nou een kratje of zo geeft....  :D
(1 flesje mag ook)

Maar niet alleen gips toch? Niet ook wat calcium chloride?

Ja, als het bier bevalt moet die gist zeker bewaart worden! Een flesje is dan snel geregeld!

Vergelijkbare Topics (7)

38804

Reacties: 3
Gelezen: 1391

24496

Gestart door TJ

Reacties: 12
Gelezen: 4656

6751

Reacties: 17
Gelezen: 6370

42726

Reacties: 1
Gelezen: 666

29775

Reacties: 1
Gelezen: 1881

13706

Gestart door Sjakie

Reacties: 11
Gelezen: 4196

34414

Gestart door wh_birra

Reacties: 15
Gelezen: 3521

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.