Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Gerstemout niet!

Gestart door Herman, 12-11-2009 23:31 u

Vorige topic - Volgende topic

Herman

Deze zinsnede zou mijn jongste telg gebruiken om dit biertje te beschrijven.
Een bier gemaakt van mout, maar geen gerstemout.

Ik twijfel nog een beetje aan de stort. Kies ik voor een mengsel van Rogge en Tarwe, of wordt het Rogge, Tarwe en Haver. Robin heeft me een zak met kaf gegeven, dus een gebrek aan kafjes zou ik niet behoren te krijgen.

Eerste opzetje:

Moutsoort Variant AVariant BVariant CVariant DVariant EVariant F
Roggemout40% 50% 50% 20% 50% 30%
Tarwemout 40% 25% 10% 40% 50% 35%
Havermout als in gemoute haver. 20% 25% 40% 40% 0% 35%

/*edit optie F toegevoegd*/
SG ergens rond de 1.050-1.060 en een IBU van ca 20-25, Duitse hopjes.

Wat lijkt jullie spannend?  :brouwen:

Jacques

Hoi Herman,

Zelf wil ik binnenkort ook zoiets brouwen met dit verschil dat ik geen roggemout ga gebruiken.
Ik ben heel benieuwd naar jouw ervaringen...

Henielma

Variant A of D zou ik kiezen. Dit omdat rogge en haver al best wat smaak geven, tarwe is wat neutraler denk ik.

Adrie

Rogge geeft best wel een intense smaak, dus ik zou voor de doordrinkbaarheid voor D kiezen.

MO

Heb je literatuur kunnen vinden over de enzymatische activiteit van deze mouten? Zijn de concentraties a- en b-amylases (en de tientallen anderen enzymen) enigszins vergelijkbaar met gerstemout?

Hoe ga je dit in hemelsnaam maischen?

En filtreren over losse, aparte kafjes dus?

Herman

Tarwe- en Roggemout bevatten voldoende enzymen en havermout ook volgens mij. Haver heeft relatief veel kaf, dus dat compenseert het gebrek daaraan bij anderen. Los kaf als additioneel filter moet de rest doen. Voor de roggemout wil ik wel een 38C stap inlassen, ik heb geen zin in een viscose wort.

De kafjes roer ik uiteindelijk door de maisch, althans dat is het plan.

Herman

Ik neigde zelf ook naar optie D, maar wellicht met wat meer Roggemout. Dat wordt dus een extra optie: F. Inmiddels toegevoegd aan de tabel.

Over gist hebben we het nog niet gehad. Ik kan natuurlijk korrelen of vloeibare gist gebruiken. Lagergisten lijken me hier iets te saai. Saison lijkt me wel heel interessant, een Weizengist is hier denk ik ook wel op zijn plaats of wellicht een Choufje of Westmalle.

Sowieso natuurlijk geen probleem om het wort te splitsen en meerdere gisten te gebruiken, da's altijd leuk.
Verse hoppen (oogst 2009) waaruit ik kan kiezen zijn Saphir, Hallertau Mittelfrüh, Spalter Select en Herkules.

Ik zit te denken aan de Saison gist met Herkules voor bitterheid en een beetje Select voor aroma.

William

Citaat van: Herman op 13-11-2009  22:35 uIk zit te denken aan de Saison gist met Herkules voor bitterheid en een beetje Select voor aroma.

Wel zo praktisch, kun je direct het sediment van je huidige brouwsel gebruiken.
Als deze tenminste is uitvergist. De Saison schijnt een notoire langzame vergister te zijn.

MO

Ik vind de Westmalle wat meer multipurpose, en die ken jij volgens mij ook beter, en je wilt natuurlijk wel weten wat al deze gekke mouten doen. Ik zou de gist dus wat neutraler houden voor dit prachtige experiment. Een saison lijkt me net te veel van het goede.

Adrie

Waarom eigenlijk geen ondergist? Ben je tenminste af van al die storende gistsmaken.

Edgar

Een altgist zou ook wel werken denk ik. Althans ik vind daar een mooie moutigheid van af komen. Ben het met MO eens dat een Saisongist teveel van het goede is, maar ik vind dan weer dat de Westmallegist teveel de aandacht naar zich toe trekt voor zo'n bier. Je zegt dat je een ondergist saai zou vinden, maar dat lijkt me juist goed voor een bier waarin de mout centraal staat. Ik heb met de Czech Lager mooi moutige ondergisters gemaakt en die gist is verre van saai.

Welke stortvariant zou ik je echt niet kunnen aanraden.

Herman

Binnenkort zal ik dit bier toch eens gaan brouwen. Qua gist ben ik er nog niet helemaal uit. Ik opteer inderdaad voor ondergist, wellicht gewoon W34/70 (als ik opeens tijd en zin heb om te brouwen). Wellicht een Wyeast, maar dat vergt weer iets meer planning.

aldo

Misschien beedje oftopic,
Herman als je ook nog ongemoute rogge wilt hebben, hoorde net vandaag dat we dat nog in huis hebben :degroeten:

Herman

Aldo,

Dank voor het aanbod, maar gezien de stort ga ik voor roggemout die ik al in huis heb. Leuk idee om rogge te vermouten?

aldo

Citaat van: Herman op 08-02-2010  23:50 uAldo,

Dank voor het aanbod, maar gezien de stort ga ik voor roggemout die ik al in huis heb. Leuk idee om rogge te vermouten?

Had ik me ook al bedacht  ;D... en gaan we dus proberen!

Vergelijkbare Topics (7)

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.