Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Champagne bier

Gestart door leen123, 26-10-2009 09:37 u

Vorige topic - Volgende topic

leen123

Jawel misschien ook leuk voor nieuwjaarsdag, maar volgens mij een lekkere witbiertje voor de zomer ook.

Ik kon me nog herinneren dat een aantal jaren geleden Grolsch een champagnebiertje had. Ik vond dat toen lekker, maar niet heel bijzonder.
Misschien wel omdat mijn hoofd er toen niet echt naar stond of zo.
In ieder geval ik was vorige winter in Melbourne in een beroemde pub (young and Jackson) en kreeg daar het huisbier te proeven.
toen viel mij op dat het volgens mij naar champagne smaakte en of er misschien wel een champagne gist gebruikt was.
De ober kon er helemaal niets over vertellen , hij wist het simpelweg gewoon niet.

Ik wil nu eigenlijk een witbier gaan brouwen zoals de Hoegaarden, maar dan met een champagneachtige smaak/eigenschap.

Wie o wie kan of wil samen een recept hiervoor ontwikkelen?

Ik gebruik overigens wel een Herms installatie maar kan ook gewoon met 25 liter pannen brouwen.

Groetjes,
Leendert

Leeghwater

Hee leen...

Misschien is het leuk als je zelf een receptje maakt? dan kan je altijd advies vragen hier.
Waarschijnlijk kom je al een heel eind als je een witbier zoekt bij de bewezen recepten en deze aanpast naar jou wensen.
Ik vind het wel een leuk idee champagne bier... als het maar niet net zo schuimt hou er niet van dat me bier tegen het plafond zit...

Proost!

leen123

Ik dacht zelf gewoon een Hoegaarden kloon, en dan experimenteren met de gist.
Kan je twee gisten samen aan het werk zetten?

basterd-brewer

Hoi Leen,

Wat je voor ogen hebt zou ook wel eens overeen kunnen komen met Wiekse-Brut. Of dat bier nog steeds verkocht wordt weet ik niet, ik heb een keer een sixpack gekocht en vond het wel aardig maar niet heel speciaal.
Bij het gebruik van Champagnegist moet je wel opletten dat die wat moeite heeft met complexere suikers, je zult er dus voor moeten zorgen dat er voldoende vergistbare suikers in je wort aanwezig zijn of heel dun maischen en aanvullen met kristalsuiker.

Grtz, Stefan

Leeghwater

Heb wel eens hier ergens gelezen dat je champagne gist kan gebruiken als tweede gist. je kan ff zoeken op het forum. Er zijn genoeg linkjes met champagne gist... Niet iedereen heeft positieve ervaringen met deze gist. Maar het is een leuk experiment en ik ben erg benieuwd of het je ook gaat lukken!
Ik zal eens een gooi doen naar een recept voor je. Let wel ik ben nog een redelijk beginnend brouwerij dus laat het wel even nakijken en beschieten door iemand van de oudere garde...
Als ik hem af heb zet ik hem wel even hier.

Proost!

Leeghwater

Basis
Naam recept--------- : Witte Champagne!
Brouwdatum---------- :
Biertype------------ : A Witbier                  
Aantal liters------- : 23 liter
Gewenst begin SG---- : 1045
Brouwzaalrendement-- : 75 %

Algemeen
Totaal brouwwater--- : 36.11 liter
Spoelwater---------- : 21.11 liter
Maischwater--------- : 15 liter
Kooktijd------------ : 70 minuten
Berekende kleur----- : 6.6 EBC (Morey)
Berekende bitterheid : 18 EBU (Tinseth)

Moutstort
0080% 003616 g Pilsmout 3 EBC                    3    EBC  
0010% 000452 g Tarwemout                         3    EBC  
0010% 000452 g Tarwevlokken                      4    EBC  

Hop en kruidenstort
Bloemen---00050 g  03.5 %az  070 min B Saaz (CZ)                      
Kruiden---00003 g  0000 %az  030 min K Koriander (gemalen korrels)    

Gist
Gistsoort----------- : 3068 Weihenstephan Weizen            
Gist toegevoegd als- : Starter
Volume-------------- : 1 Ltr
Beluchtingstijd----- : 2 uur
Temperatuur: 23°C
Tweede gist: Champagne Gist
Toegevoed als: Korrels (?)

Maischschema
05m/53°C Maischdikte is: 3.31 L/kg
25m/62°C Maischdikte is: 3.31 L/kg
20m/73°C Maischdikte is: 3.31 L/kg
03m/78°C Maischdikte is: 3.31 L/kg

Mijn kennis wat betreft gisten is nog niet wat het wezen moet... maar daar kunnen ze je hier mee helpen.
Je kan natuurlijk ook gewoon een van de brouw programma's downloaden en zelf een recept maken.
Dan kan je zelf puzzelen wat je wilt... Lijkt mij veel leuker...
(en misschien heb je zelf wel al veel meer gevoel met gist en ingredienten dan ik).

Dit is even wat ik er van heb kunnen maken.
Ik denk dat ik een grotere hulp kan zijn bij het ontwerp van een eventueel etiket.

Proost!

leen123

Dit is nog eens een superforum, ik ben ook nog maar een beginnend brouwertje maar ik heb er nu al veel plezier in.

Ik maak ook gebruik van BrouwVisie en dat lijkt mij een heel goed doordacht progamma.

Ik ga voor het weekend maar wat voor bereidingen treffen, er staat een guinness draught tyoe op het program en tevens deze versie denk.

Alvast bedankt voor de hulp, en alle suggesties blijven welkom.

Hopmans

Citaat van: leen123 op 26-10-2009  15:54 uIk maak ook gebruik van BrouwVisie en dat lijkt mij een heel goed doordacht progamma.
Het recept-rapport hierboven is toch echt een ConfoMash rapport Leen.
 ;)

Lijkt wel veel op het BrouwVisie-rapport ivm uniformiteit.

Leeghwater

Ja is inderdaad Confomash...
Hopmans heeft gelijk...
Maar ik vraag me meer af wat men van het recept vind. Ik zou er niet zo mee aan de slag durven zonder het eerst af te laten kraken en te heropbouwen met behulp van de gevorderde leden van dit forum... Ik geloof heilig in wat men hier zegt...

Proost!

Hopmans

Het recept ziet er wel plausibel uit, alleen die 18 EBU lijkt me wat bitter.
Ik twijfel over de eerste gist.
Aan de andere kant...

RobinB

Tja, die gist...?

Als ik kijk naar de ts was het toch de bedoeling iets met champagnegist te doen?
Daarvoor zou je een heel droog maischschema en of flink wat suiker in de stort moeten hebben.
Champagnegist heeft het moeilijk met maltotriose en langere suikers.

Gerb

Juist, daarvoor kun je natuurlijk wel je bier brouwen zoals je voorstelt. Na de hoofdvergisting voeg je dan suiker toe tot bv. een SG van 1060 én de champagnegist. Je moet hierbij natuurlijk wel rekening houden dat de biergist ook simpele suikers om kan zetten. Je kunt niet verwachten dat een champagnebier ook maar een beetje als een echte champagne gaat smaken. Wat verwacht je er eigenlijk zelf van?

Liemingbrouwer

Zonder afbreuk te willen doen aan het idee van een witbier te gebruiken zou ik persoonlijk een duvelkloon maken, die gist namelijk uit tot ver onder de 1010.
Een droog biertje, goed uitgegist, is volgens mij de bassis om een "champagne brut bier" te ontwikkelen.
Als je dan 10 tot 12 gram suiker toevoegd krijg je geen klapflessen maar wel een bier waar heel veel CO2 pareling in zit.
Bottelen natuurlijk in champagne flessen...
Dit bier in grote champagneglazen en uw gasten zullen er van smullen...

Maarten

Citaat van: Liemingbrouwer op 26-10-2009  18:32 uZonder afbreuk te willen doen aan het idee van een witbier te gebruiken zou ik persoonlijk een duvelkloon maken, die gist namelijk uit tot ver onder de 1010.
Een droog biertje, goed uitgegist, is volgens mij de bassis om een "champagne brut bier" te ontwikkelen.
Als je dan 10 tot 12 gram suiker toevoegd krijg je geen klapflessen maar wel een bier waar heel veel CO2 pareling in zit.
Bottelen natuurlijk in champagne flessen...
Dit bier in grote champagneglazen en uw gasten zullen er van smullen...

Bij mij zorgen lagere bottelsuiker hoeveelheden al voor klapflessen. De oorzaak is nog niet duidelijk, en tot dat wel zo is, moet ik hier toch een waarschuwing uiten. Dus doe voorzichtig.
Al kunnen champagneflessen natuurlijk wel meer druk aan.

Trouwens, over het recept: een bier met zoveel CO2 schenkt voor geen meter. Dan heb je contant meer schuim dan bier. Je kan wel een enorme eiwitrust (53ºC) inbouwen om schuim te voorkomen en helderheid te bevorderen. Dan lijkt het wellicht meer op champagne, ondanks dat dit bier wél lekker is. Daarvoor zou ik dan wel ook voor een blonde gaan, geen witbier. Maar een nieuwjaars wit is natuurlijk ook prima.

Ik zou misschien (maar mijn doel op die avond is gewoon knetterlam uit mijn plaat gaan) een heel sterk bier brouwen, zodat je snel aangeschoten raakt, en t veel te bitter en hoppig maken, zodat niemand behalve jezelf het lust  >:D

RobinB

Ik heb net mijn saison gebotteld en dat lijkt me ook wel een mooie gist hiervoor (saison dupont)!
Die is een beetje friszurig, goed droog (1002).
Met een flinke suikerstort is die vast wel onder de 1000 te krijgen en hij zou daar ook wat meer ciderig van kunnen worden (niet geheel ongewenst)?

Als je het dan op Gerb's manier doet, lang en warm laat nagistenkomt het wel goed.
Daarna met gelatine helder trekken (zie Hoppie's experiment) tegen het schuim en hevelen naar een vat met het extra suiker en de champagnegist.
Deze kan em doortrekken naar een alc% waar de saisongist buitenspel gezet wordt en je geen gevaar meer hebt met bottelen! :)

lijkt me een interessant bier!?!

SiriS

Champage bier is veel over te leren in de volgende draad:

http://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php?topic=2716.0

en de volgende link:

http://www.danstaryeast.com/library/wine_yeasts.html

Groet, SiriS

RobinB

Ha Siris, kan jij ook nog wat vertellen over de volmout/congress wort vergistingsgraad van champagnegisten?
En (dus) in hoeverre de gist overweg kan met maltotriose enz?

Leeghwater

Die champagne gist is een raar spul... <aar ja zoals ik al tegen Leen had gezegd. Zou even wachten tot jullie ook zouden reageren. Ik kon trouwens in confomash geen champagne gist vinden (of ik weet niet waar ik zoeken moet)  :verbergen:
Blij dat mijn recept toch nog wat pausieble was... dan begin ik er steeds meer van te snappen.

Proost!

SiriS

Zoals in de link al aangegeven wordt kunnen de meeste wijn gisten, waaronder een champagne gist, geen maltotriose vergisten. Dit zal resulteren in een matige/slechte vergistingsgraad, wat ook uit gerekend kan worden op basis van het brouwverslag uit de opgegeven draad (~76%). Wil je de vergistingsgraad verhogen dan is de makkelijkste oplossing het toevoegen van sucrose.

Groet, SiriS

SiriS

Citaat van: Leeghwater op 26-10-2009 &nbsp;21:16 udie champagne gist is een raar spul... maar ja zoals ik al tegen Leen had gezegd. zou even wachten toto jullie ook zoude reageren. Ik kon trouwens in confomash geen champagne gist vinden (of ik weet niet waar ik zoeken moet)  :verbergen:
Blij dat mijn recept toch nog wat pausieble was... dan begin ik er steeds meer van te snappen.

Proost!

Daarom gebruik ik o.a. geen brouwsoftware zodat ik kan brouwen wat ik wil en niet wat mijn computer niet aangeeft..

Groet, SiriS

Hopmans

Citaat van: Leeghwater op 26-10-2009 &nbsp;21:16 uIk kon trouwens in confomash geen champagne gist vinden (of ik weet niet waar ik zoeken moet)  :verbergen:

Deze kan je makkelijk zelf toevoegen door gist.dat te openen in notepad.
En zo kan je weer brouwen wat je zelf wilt.
  ;)

Leeghwater

Ja dat is ook een manier om er naar te kijken. Daar mijn kennis niet zo groot is doe ik het voorlopig nog even met de brouwsoftware... maar dan alleen zoals ik het wil. Ik pas het net zo lang aan tot ik tevreden ben aan wat ik ongeveer wil bereiken. Dat wat uit me computer rolt komt op zeker hoogte wel over een met wat ik ga maken maar er zullen altijd punten zijn waarop ik afwijk van wat ik in eerste instantie op de computer heb bedacht!

Proost!

SiriS

Citaat van: Hopmans op 26-10-2009 &nbsp;21:24 uDeze kan je makkelijk zelf toevoegen door gist.dat te openen in notepad.
En zo kan je weer brouwen wat je zelf wilt.
  ;)

Daar waar het forum zich in negatieve richting evolueerd geldt het tegenover gestelde voor sommige leden; bedankt voor deze reactie Hopmans.

Groet, SiriS

Adrie

Citaat van: SiriS op 26-10-2009 &nbsp;21:30 uDaar waar het forum zich in negatieve richting evolueerd

Maar gelukkig ben jij altijd on-line om ons weer op het juiste pad te brengen...  ::)

RobinB

Citaat van: Leeghwater op 26-10-2009 &nbsp;21:16 udie champagne gist is een raar spul...

Och, valt mee, maar je moet weten wat je kan verwachten.

@Siris, bedankt voor de bevestiging!
Dit met de lage temperaturen waarbij champagnegist nog actief is, bevestigd het in mijn beeld als ideale bottelgist voor zware bieren! :)

Vergelijkbare Topics (7)

35720

Reacties: 4
Gelezen: 1962

23979

Gestart door luftie

Reacties: 16
Gelezen: 5728

5516

Reacties: 35
Gelezen: 9103

39240

Reacties: 16
Gelezen: 3807

28472

Reacties: 14
Gelezen: 6719

9995

Reacties: 59
Gelezen: 17603

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.