Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Meise bui Blond

Gestart door Maarten, 26-05-2009 15:02 u

Vorige topic - Volgende topic

Maarten

Ik heb wel weer genoeg dubbels e.d. op voorraad, tijd voor iets anders. Ik heb nog genoeg en correcte gist, mout en hop voor een lekker blondje. Ik heb me gisteravond al door een stortbui fietsende laten inspireren voor een naam. Helaas is het bijvoeglijk naamwoord van mei niet zoveel gebruikt, maar van Dale vermeldt meise boter. Dus het mag wel. Eigenlijk wel apart dat we wel maartse, novemberse, winterse, zomerse, maar niet meise, lentse(?), herfstse, augustusse, etc gebruiken.

Over tot de orde van de dag. Zondag ga ik brouwen, het blondje moet redelijk fris zijn, wat cleaner dan de afgelopen abdijigen. Ik heb bedacht dat ik eens een decoctie wil proberen, en dacht dat een maischschema zoals voor een weizen eigenlijk ook gepast moet kunnen zijn voor een blondje, met oog op kruidnageligheid. Ik heb niet echt een weizengist om die kruidnageltjes te ondersteunen in huis, maar ik verwacht dat Chimay en/of 3787 dit wel kan. Ik heb al 1 en ander hierover gezien op het forum, maar desondanks zijn ervaringen welkom.

Ik dacht aan het volgende recept:
Basis :
OmschrijvingWaarde
Naam receptMeise Bui
Brouwdatum31-5-2009
BiertypeBlond(e)
Aantal liters20
Gewenst begin SG1065 (7,1 vol% alc.)
Brouwzaalrendement59.8%

Algemeen
OmschrijvingWaarde
Totaal brouwwater30.44 liter
Maischdikte3.46 l/kilo
Maischwater19.99 liter
Spoelwater10.29 liter
Kooktijd90 min.
Berekende kleur13 EBC (BrouwVisie)
Berekende bitterheid13 EBU (Glenn Tinseth)

Mout :
Moutnaam% stortMassaKleur
Pilsmout 3 EBC69.6 %4472 gram3 EBC
Kandijsuiker (wit)10.0 %643 gram0 EBC
Special B0.4 %26 gram391 EBC
Tarwemout20.0 %1285 gram3 EBC

Hop :
Hopnaam% AlfazuurMassaKooktijdBitterheidsaandeel
Magnum (D)10.0 %8 gram90 min.10 EBU
Hallertau Hersbrücker2.9 %15 gram20 min.3 EBU

Gist
OmschrijvingWaarde
Gist soort
Gist toegevoegd alsGiststarter
Volume giststarter0 ml
Beluchtings tijd0 uur
Temperatuur giststarter0°C
OpmerkingenWyeast 3787 of Chimay :pasop:

Maischschema
Stap nrTemperatuurRusttijdMaischdikte
140°C20 minuten3.46 l/kg
267°C50 minuten3.46 l/kg

OpmerkingenPer decoctie van 40ºC naar 67ºC, hiervoor is aanvullende warmte nodig, dus ook een gelijktijdige infusieverwarming van de maischketel.

Ik ben duidelijk nog niet uit over de gist die ik wil gebruiken, volgens mij zijn ze beide erg geschikt. Als iemand daar anders over denkt, zou ik dat graag horen. Opmerkingen over het maischschema zijn ook welkom, evenals suggesties of vragen over stort en hop, of andere dingen.

JWVG

Dat is wel een lekker eigenwijs recept! Een beetje in de geest van Hopmans: weizen, blond - 1 pot nat! Ik ben wel benieuwd wat er uit gaat komen. Gewoon brouwen!

:degroeten: JW.

De-Geert

Ik heb ooit eens een soort dubbel gebrouwen met de Wyeast 3787 en wat tarwemoutextract, die had een duidelijk kruidnagel aroma. Moet lukken dus!

MO

Die decoctie blah blah is echt onbegrijpelijk voor mij. Volgens mij geeft dit nauwelijks een significante smaakbijdrage. Maar ja, er zitten een paar decoctie stokers alhier.

Maarten

Nou dat klinkt al positief. Eigenwijs is mijn middelste naam. Eigenlijk niet eigenwijs, maar irritant, maar goed. ;D De weizen/blond combi had ik inderdaad gegokt uit de Leffe blond kloon draad. Ik hoop er een beetje een fris bier uit te krijgen. Niet teveel bitter, meer richting weizen wat dat betreft, niet teveel tarwe, dus da's meer als een blond, een trappistengist die wel eens banaantjes wil maken, en met een kruidnagelrust. Decoctie gewoon voor de grap, omdat alles erop wijst dat het niks uitmaakt qua smaak, en ik het toch een keer gedaan wil hebben. Ik heb niet voor niks een zeef en tijd over. Ik ben nog niet uit over de maischtemperatuur, hoe ik op een mooi fris drinkbaar zomerbier ga uitkomen. de 3787 gist redelijk door, dus dat pleit voor niet te koud (brr, 60 ºC) maischen.

En da's 1 stem vóór Wyeast 3787. Hoe warm had je die vergist, Geert?

Overigens, JW, jij decoctiet regelmatig, toch? Hoe lang ben je in praktijk bezig met een decoctie opwarmen van 40 graden naar koken, via een rust op 67 ºC (wil ik toch wel graag doen, denk ik)? De andere deelmaisch staat zeker zo lang op 40 ºC, wordt dat dan niet erg lang? In hoeverre is een decoctiepauze op een amylasetemperatuur nodig?

Maarten

Citaat van: MO op 26-05-2009  15:41 uDie decoctie blah blah is echt onbegrijpelijk voor mij. Volgens mij geeft dit nauwelijks een significante smaakbijdrage. Maar ja, er zitten een paar decoctie stokers alhier.
Ik had je reactie nog niet gezien, maar geef het antwoord al in mijn vorige bericht. Ik kan me goed in je denkwijze vinden, maar ik wil toch weten wat het allemaal inhoudt. Niemand temt mijn nieuwsgierigheid!

De-Geert

Citaat van: Maarten op 26-05-2009  15:50 uen da's 1 stem vóór Wyeast 3787. Hoe warm had je die vergist, Geert?
Geen flauw idee. Dat was in mijn beginperiode, toen had ik nog geen gecontroleerde vergisting. Zal eens kijken of ik die data nog ergens heb.

Adrie

Witte kandij gebruiken is zonde van het geld en nergens voor nodig. Dit is namelijk exact dezelfde suiker als gewone kristalsuiker, maar dan in een andere vorm. Verder is 13 IBU wel erg weinig voor een bier dat verfrissend moet zijn. Met 13 IBU gaat ie denk ik vrij zoet smaken, zelfs al gist ie ver door. Ik zou minstens 20 IBU doen.

En waarom die 40-graden stap?

Wat de gist betreft: beide kunnen heel goed. Persoonlijk heb ik een voorkeur voor de Chimay, maar dat is puur een kwestie van smaak.

Maarten

Citaat van: De-Geert op 26-05-2009  15:52 uGeen flauw idee. Dat was in mijn beginperiode, toen had ik nog geen gecontroleerde vergisting. Zal eens kijken of ik die data nog ergens heb.
Achja, het gaat om het idee, dan weet ik waar ik in de buurt moet prikken. Ik heb ook geen gecontroleerde vergisting, dus behalve een benadering in een enigszins koele kamer met een ventilatorkacheltje heb ik geen idee. Ik plak wel vaak een thermometer aan mijn vat.

Maarten

Citaat van: Adrie op 26-05-2009  16:03 uWitte kandij gebruiken is zonde van het geld en nergens voor nodig. Dit is namelijk exact dezelfde suiker als gewone kristalsuiker, maar dan in een andere vorm. Verder is 13 IBU wel erg weinig voor een bier dat verfrissend moet zijn. Met 13 IBU gaat ie denk ik vrij zoet smaken, zelfs al gist ie ver door. Ik zou minstens 20 IBU doen.

En waarom die 40-graden stap?

Wat de gist betreft: beide kunnen heel goed. Persoonlijk heb ik een voorkeur voor de Chimay, maar dat is puur een kwestie van smaak.
Oh de witte kandij wordt ofwel kristalsuiker of lichte kandijsiroop uit eigen pannetje. Dit was de eerste suiker die onder mijn muis door liep, dus die nam ik.
Is weizen veel bitterder dan 13 IBU? nee toch? ik zou hem wel wat kunnen opschroeven, maar wil eens een keer niet overdrijven.

Kruidnagel?

3787 vs Chimay: 1-1

MO

Zelf kiezen:

Chimay: zoeter, zachter, kruidiger; hopverstopper

Westmalle: meer oplosmiddel, benadrukt hopsmaken, pittiger van smaak

RobinB

Je kan ook de tarwe apart de 40 ºC stap laten doorlopen, zoals ik met mijn (drietraps)Weizen heb gedaan?
Als je het in een apart pannetje doet, kan je het zelfs daarna nog ff koken om de decoctionisten tevreden te houden ;) ;D

Je hebt niet de beschikking over de W3068 of wb06?
Dan ben ik geneigd eerder te gaan voor de Chimay.

Heb met beide gebrouwen, maar dat zijn geen kruidnagelige bieren geworden? (ook geen FA-stap noch was het de bedoeling) Maar volgens mij staat de Chimay er wel meer bekend om...

JWVG

Citaat van: Maarten op 26-05-2009  15:50 uOverigens, JW, jij decoctiet regelmatig, toch? hoe lang ben je in praktijk bezig met een decoctie opwarmen van 40 graden naar koken, via een rust op 67ºC(wil ik toch wel graag doen, denk ik)? De andere deelmaisch staat zeker zo lang op 40ºC, wordt dat dan niet erg lang? In hoeverre is een decoctiepauze op een amylasetemperatuur nodig?

Nee joh, ik heb het sinds mijn brouw-wederopstanding precies 1 keer gedaan. Maar dat heeft zoveel stofwolken doen opwaaien dat we er nog steeds over discussieren  :D. Decoctie lijkt bij sommigen verdacht veel op een taboe, en dat fascineert me dus blijf ik een beetje porren  :bokser:. Vroeger heb ik het een keer of 2-3 gedaan. Die 40-67 decoctie is helemaal nieuw, dat heeft bij mijn weten nog nooit iemand gedaan, maar de optie viel tijdens het weizenfestijn. Ik zou opwarmen van de decoctie een beetje vlot doen, in een minuut of 10. Dan dus een minuutje of 15-20 op amalyse temperatuur houden (is volgens mij wel nodig - je raakt toch wat enzymen kwijt dus je wilt alvast een deel van de zetmeel omzetten), en een kwartiertje koken. Ja, dan staat je hoofdmaisch inderdaad minstens 3 kwartier op 40 ºC. En dat is precies 1 van de nadelen die anderen op het forum benadrukken. Maar ik ben lekker eigenwijs  :D.

Overigens zou ik bij een blond niet zo snel denken aan decoctie, eerder bij weizens en Duits/Tsjechische lagers.

Citaat van: MO op 26-05-2009  15:41 uDie decoctie blah blah is echt onbegrijpelijk voor mij. Volgens mij geeft dit nauwelijks een significante smaakbijdrage. Maar ja, er zitten een paar decoctie stokers alhier.

Haha, die Martin. Het moet altijd allemaal even snel. Als jij ooit een keer kiest voor de moeilijkere, meer tijdrovende optie bij het brouwen, dan neem ik dit commentaar serieus  >:D  ;)

:degroeten: JW.

Maarten

Citaat van: RobinB op 26-05-2009  16:23 uJe kan ook de tarwe apart de 40 ºC stap laten doorlopen
Maar volgens wetenschappelijke artikelen komt FA toch meer uit gerstemout dan uit tarwemout?
Weizen gisten of iets dergelijks heb ik inderdaad niet, Chimay-3787 : 2-1
Citaat van: JWVG op 26-05-2009  20:16 uJa, dan staat je hoofdmaisch inderdaad minstens 3 kwartier op 40 ºC. En dat is precies 1 van de nadelen die anderen op het forum benadrukken. Maar ik ben lekker eigenwijs  :D.
Dan zal ik eens moeten nazoeken of die 40ºC stap een maximum opbrengst heeft, dan kan 45min op die temperatuur in principe geen kwaad. Als ik dat doe, zou dat ook meteen een mooie bevestiging voor deze methode zijn. Als ik bang word voor teveel kruidnageltjes, kan ik natuurlijk een 20 min 40ºC rust aanhouden met de hoofdmaisch, en daarna doorgaan naar 62ºC, en met de decoctie die vanaf 40ºC is getrokken, na een korte(10min?) 67ºC stap en kook, de hoofdmaisch doorverwarmen naar 70ºC. [denkpauze] Dat heb ik nagerekend, qua temperaturen komt dat mooi uit. Dat wordt wel een ingewikkeld maischschema, waar natuurlijk niemand een drol van snapt(decoctie, deels éénstapsmaisch, deels tweestaps), maar het moet werken en bier opleveren.
WOEI! :bijdrage_forum: een tabelletje.
StapTHoofd(ºC)TDedoctie(ºC)Duur(min)
140-5
2406720
36210020
470-30

Hierbij heb ik onhandigerwijs de opwarmtijden verwaarloosd, terwijl dat natuurlijk absoluut niet mag, maar overal 10 minuten bij tellen lost dat wel min of meer op. In effect staat de maisch dus maar 30 minuten of iets dergelijks op FA temperatuur(is dat te lang?), kan de decoctie ook 20 minuten maischen, en kan ik daarna rustig door- en uitmaischen.

Schieten maar! ik kan me niet voorstellen dat op dit uur ik iets nuttig heb geproduceerd, dus alle commentaar is welkom. Als het een te vaag verhaal is(kan ik me ook voorstellen na mijn biertje samenvol), zijn natuurlijk ook vragen ter verduidelijking welkom.

Maarten

Ik heb er even over nagedacht met meer heldere blik, nu heeft de decoctie maar 20 minuten op een beta amylase temperatuur gestaan. bij elkaar is dat dan een vrij zoet schema. Ik kan natuurlijk wel de totaalmaisch op een iets lagere temperatuur laten uitkomen en daar mee verder gaan.

RobinB

Citaat van: Maarten op 27-05-2009  02:28 uMaar volgens wetenschappelijke artikelen komt FA toch meer uit gerstemout dan uit tarwemout?

Klopt, maar omdat ik het niet aangedurfd heb om de hele maisch op die lage temperaturen te zetten heb ik het apart gedaan. Mogelijk krijg je met een lange FA rust een dunner bier, dat wilde ik niet in mijn weizen en lijkt me ook niet gewenst in een blond?
Aan de andere kant schijnt JW er niet veel last van gehad te hebben met zn decoctieperikelen.

CiteerDan zal ik eens moeten nazoeken of die 40ºC stap een maximum opbrengst heeft, dan kan 45min op die temperatuur in principe geen kwaad.

Het optimum voor FA ligt op 3 uur, met een duidelijke afvlakking na 1 uur. Voor de FA kan een langere rust dus zeker geen kwaad, het resultaat was er in mijn weizen ook naar :)

JWVG

Citaat van: RobinB op 27-05-2009  09:15 uAan de andere kant schijnt JW er niet veel last van gehad te hebben met zn decoctieperikelen.

De jury heeft nog niet gesproken mbt mijn Winterkoning. Ik denk wel dat de old school (dus decoctie) beter is dan de new school, maar die vergelijking heeft weinig waarde omdat de laatste versie te warm vergist heeft. Het zal dus op een gewone beoordeling van de old school aan komen. Ik ga er bv eentje aan Jacques geven op het ONK, benieuwd wat die ervan vindt.

:degroeten: JW>

Maarten

Volgens een zeker maisch temperatuur/pH diagram is glucanase actief tussen 35 en 45 graden. De proteolytische enzymen van 45 naar 55. Ik kan natuurlijk, in plaats van op 40, op 37 graden mikken of zo? En ik durf wel, ik geloof niet dat het echt te dun wordt. Heeft iemand wel eens echt te dun bier gehad?

RobinB

Volgens het hier aangehaalde artikel hebben de endoxylanases hun optimum bij 45-50 ºC. Cinnamoylesterase heeft zn optimum bij 30 ºC. Het gezamenlijke optimum bij 40 ºC is duidelijk een compromis, aangezien na 60 min op 40 ºC de cinnamoylesterase activiteit was gedaald naar 40%...

Maarten

Heeft nou niemand iets te melden over dit eigenzinnige decoctieschema? Als het bier niet lekker wordt, is het jullie schuld, en dan moeten jullie allemaal een flesje opdrinken!

Gerichte vragen:
als ik 45 minuten op 40 graden maisch, is het dan nog te hachelen, of is het dan een waterige hap?
als ik de decoctie via 20 minuten 67 doe, en de rest van de maisch na 20 minuten 60ºC via de decoctie verwarm naar 70ºC, doe ik dan behalve iets raars ook iets doms?
Jouw mening: Chimay of Westmalle gist voor een blonde?

Gerb

Ik vind Chimay niet echt lekker in een blond. Edwin heeft er wel eens een prijs mee gewonnen, dus het kan wel. Dat bier heb ik toen gedronken en ik vond het niet super. Het ligt dus aan mijn smaak.

Je wilt dus een deelmaisch op 67°C brengen en dat weer terugkiepen in de hoofdmaisch? Bij decoctie kook je toch juist hetgeen je eruit haalt? Of snap ik het dan niet?

RobinB

Citaat van: Maarten op 27-05-2009  22:20 uals ik 45 minuten op 40 graden maisch, is het dan nog te hachelen, of is het dan een waterige hap?

Vast te doen, zie pils JW. Voor het FA is het in ieder geval wel goed.

Citeerals ik de decoctie via 20 minuten 67 doe, en de rest van de maisch na 20 minuten 60ºC via de decoctie verwarm naar 70ºC, doe ik dan behalve iets raars ook iets doms?

Het kan aan mij liggen, maar je verwarmd toch juist doordat je de decoctiepap terug toevoegd in de maisch? volgens mij lopen jouw schema's niet synchroon zo...?

CiteerJouw mening: Chimay of Westmalle gist voor een blonde?

Zie boven, als je kruidnagel wilt schijnt de Chimay beter te zijn.

Maarten

Citaat van: Gerb op 27-05-2009  22:27 uJe wilt dus een deelmaisch op 67°C brengen en dat weer terugkiepen in de hoofdmaisch? Bij decoctie kook je toch juist hetgeen je eruit haalt? Of snap ik het dan niet?
Citaat van: RobinB op 27-05-2009  22:35 uHet kan aan mij liggen, maar je verwarmd toch juist doordat je de decoctiepap terug toevoegd in de maisch? volgens mij lopen jouw schema's niet synchroon zo...?
Ja, die decoctie wordt nog 100 graden. Ik wil eigenlijk een enkele decoctie doen, van 60 naar 70 graden. Deze decoctie wil ik echter ook even langs een amylaserust jassen, en dat houdt in dat ik die decoctie trek bij de FA rust, anders kom ik qua tijd niet goed uit. De hoofdmaisch infusiet na de FA rust door naar 60 graden, houdt daar een pauze en dan komt de decoctie erbij, die de hele hap doorverwarmt naar alfa amylase.
Citaat van: RobinB op 27-05-2009  22:35 uZie boven
Gezien, Chimay staat met 2-1 voor. Ik hoopte eigenlijk op de meningen van de rest.  :)

Maarten

Het is gebeurd! 1062 in het vat, 22 L. Ik denk dat ie heerlijk gaat worden, het SG monster was heerlijk. NJAM! De decoctie was leuk, wat geknoei, maar het rook erg lekker. Ik denk dat dat wel degelijk ook wat in te brengen heeft qua smaak. Maar we zullen zien.

Nerro

Leuk om te zien dat mijn Chimay gist zo fanatiek gebruikt wordt :)

Vergelijkbare Topics (7)

20546

Gestart door hobbybob

Reacties: 0
Gelezen: 2036

1177

Gestart door MO

Reacties: 70
Gelezen: 30861

25123

Reacties: 3
Gelezen: 2403

8171

Gestart door Oscar

Reacties: 63
Gelezen: 19686

43066

Reacties: 3
Gelezen: 992

30425

Reacties: 1
Gelezen: 1312

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.