Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Is dit een goed recept voor Weizen?

Gestart door wige00, 16-05-2009 10:24 u

Vorige topic - Volgende topic

wige00

Een goede morgen aan ieder.

In eendrachtige samenwerking met mijn buurman zijn we nu ruim een jaar bezig met deze nobele hobby. Soms gaat het goed, soms is het niet te best. Hoort erbij denk ik en door schade en schande wijzer worden is een keus die je kunt maken. Echter het is w.s. toch handig om regelmatig je licht eens op te steken bij meer ervaren brouwers.
Daarom het volgende;

We willen een Weizen gaan brouwen en denken een recept te hebben. Het is ontstaan uit wat er links en rechts op verschillende sites te vinden is en wat een vriendin al eens geprobeerd heeft. De hoeveelheid hop heb ik berekend m.b.v. een verhaal dat ergens staat en wat me een helder verhaal leek.

Voor 20 liter.

3 kg. tarwemout.
2 kg. pilsmout.
500 gr. munichmout.

46 gr. Hallertau Hersbrucker  2,1 %

Maischschema.
52  56  65  72  78
15  30  30  30   5

Kooktijd 90 minuten.

Gist.
Safbrew wb-06.

Hoeveelheid maisch en spoelwater heb ik nog niet berkend maar dat zal niet zo moeilijk zijn.
Twijfel heb ik bij de hopsoort, moet het alpha gehalte hoger zijn?

Benieuwd wat jullie ervan vinden.
Groet, Wim.

William

Citaat van: wige00 op 16-05-2009  10:24 uEen Twijfel heb ik bij de hopsoort, moet het alpha gehalte hoger zijn?

Deze 46 gram 2.1% in 20 liter geeft je ongeveer 16 IBU. Dat kan volgens mij nog goed voor een Weizen

JWVG

Ha Wim,

dit kan inderdaad goed voor een weizen  :duimop:. Maar als je feedback wilt, dan zul je het krijgen  ;). Heb je al eens onze recente weizenfestijn draad doorgespit? Ik zou je ter overweging willen geven om een korte kruidnagelrust (op 40-42 ºC) in te bouwen. De rest van het maischschema kan dan eigenlijk wel weer wat simpeler. Sterker nog: de volgende keer ga ik voor een kruidnagelrust, en daarna meteen een uur op een graadje of 67. Ik vind in ieder geval dat je huidige maischschema nogal veel stappen bevat. Waarom niet 10 minuten op 42 ºC, 15 minuten op 52 ºC (als je per se een eiwitrust wilt), 60 minuten op 67 ºC en evt. nog uitmaischen op 78 ºC.

Een van de uitkomsten van ons weizenfestijn was dat de vloeibare gisten het echt beter doen dan de korrelgisten. Als het mogelijk is om een Wyeast op de kop te tikken, zou ik dat zeker doen.

Oh ja, en ik zou proberen de vergisting rond een graadje of 20 te houden.

Maar nogmaals: er is niets mis met het recept dat je hebt gepost.

Succes!

:degroeten: JW

PS ik ben het eens met William - goede hopsoort, goede hoeveelheid. Begin van de kook toevoegen en verder niet meer aan hop denken voor dit type.

RobinB

Hoi Wim,

Het kruidnagelkarakter is mijns inziens essentieel voor een weizen, vandaar dat ik je ook aanraad een rust op 40 ºC te houden.
Dat kan misschien in 15 minuten, iets langer levert mogelijk meer kruidnagel op.

Een extreem experiment hiermee van mij heeft een echt kruidnagelbommetje opgeleverd! :)

Verder zou ik ook aanraden zo snel mogelijk door te verwarmen naar 67-68 ºC om te voorkomen dat je een te leeg/dun bier krijgt

wige00

Dus;  40  67  78
        15  60   5

Dit zou het dan moeten zijn als ik jullie raadgevingen goed begrijp.
Wat nu nog even bij me boven komt is de vraag of er buiten de hop nog iets toegevoegd kan/moet worden. Met enige regelmaat wordt wel over hoparoma's gesproken. Waarschijnlijk is dat in Weizenbier niet nodig.

Mooi dat jullie zo snel reageren.

Gr. Wim.

RobinB

Nee, hop is van ondergeschikt belang in een weizen.
Ik heb alleen Magnum als bitterhop gebruikt, deze is erg neutraal en merk je alleen een subtiele bitterheid van.

Tetnanger wordt vaak genoemd als een goede hop voor weizen, jouw Hersbrucker   is ook OK.
Als je nog een andere Duitse hop hebt met meer alfazuur% is dat misschien beter omdat je met minder hop kan volstaan?

Kruiden horen niet in dit type, dus verder hoeft er niks bij :)

Vergelijkbare Topics (7)

35460

Reacties: 2
Gelezen: 1141

17260

Reacties: 9
Gelezen: 4864

32039

Reacties: 4
Gelezen: 2252

13943

Reacties: 22
Gelezen: 5552

29859

Reacties: 2
Gelezen: 1632

44191

Gestart door NC92

Reacties: 14
Gelezen: 1591

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.