Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Tafelbier brouwen

Gestart door Oscar, 23-03-2009 11:49 u

Vorige topic - Volgende topic

Oscar

Citaat van: wiwi op 23-03-2009  11:00 uIk volg deze draad omdat ik met het plan zit dat ik wel eens een tafelbier wil brouwen. Een dun bier dat na het enten van de gist onmiddellijk wordt gebotteld, niks hoofdgisting, niks lagering. Eén van de flessen wordt voorzien van een manometer. Als de gewenste druk bereikt is worden de flessen bij 60 °C gepasteuriseerd en zijn alle gistjes dood.

Op die manier krijg je een "bier" met maximaal 0,5% alcohol en relatief zoet (een soort shandy-achtig iets). Een tafelbier is toch gewoon een bier met 1,5-2% alcohol. Heb ik al vaker gemaakt door na het hoofdbrouwsel extra te spoelen, dit met wat hop koken en laten vergisten (1020 - 1005 leverd met bottelsuiker 2,2% alcohol op).

Maarten

afsplitsen lijkt me geen raar idee, het is in ieder geval een leuk onderwerp, waar ik nog lang niet mee klaar ben.
Was dat te drinken, Oscar? of was het wat ervan te verwachten viel: waterig, saai, en enorm doordrinkbaar?

Oscar

Citaat van: Maarten op 23-03-2009  11:53 uof was het wat ervan te verwachten viel: waterig, saai, en enorm doordrinkbaar?

Het zijn extra, kleine en leuke brouwsels. Het is wel waterig, maar best wel doordrinkbaar. Wat ik nu heb staan is gewoon belachelijk bitter, maar dat is voor de zomer ook wel lekker. Bij dit soort brouwsels doe ik altijd "een handje hop"  ;D

Maarten

Citaat van: Oscar op 23-03-2009  11:58 uHet zijn extra, kleine en leuke brouwsels. Het is wel waterig, maar best wel doordrinkbaar. Wat ik nu heb staan is gewoon belachelijk bitter, maar dat is voor de zomer ook wel lekker. Bij dit soort brouwsels doe ik altijd "een handje hop"   ;D
Aha, dus jij doet dit eigenlijk regelmatig. Misschien ga ik het dan ook wel op die manier proberen. Alhoewel, ik filter in mijn maisch (=kook)pan, dus dit houdt dan wel de hele brouwdag op. Ach, zo lang duurt dat niet, he?

Aan de andere kant, mijn 2e pan is 6L, dus daar kan ik niet een onwijs brouwsel in houden. Misschien moet ik zo'n bier 'high gravity' koken... (vrij paradoxaal, een waterig bier en high gravity). Dan moet ik ergens een hap wort uit het midden van het filtraat hebben... De handje hop methode lijkt me DE methode voor zo'n bier.

Oscar

Citaat van: Maarten op 23-03-2009  12:06 uAlhoewel, ik filter in mijn maisch (=kook)pan, dus dit houdt dan wel de hele brouwdag op. Ach, zo lang duurt dat niet, he?

Je bent wat langer aan het filteren en het laatste gedeelte houd je apart. Dit kook ik altijd nadat ik klaar ben met mijn hoofdbrouwsel. Dus je bent wel wat langer bezig.

Adrie

Je kunt natuurlijk een tafelbier brouwen van de laatste afloop bij het spoelen, maar dat bier wordt dun en (veel te) rijk aan tanninen. Beter is het om een tafelbier specifiek te brouwen. Hierbij houd je hoge maischtemperaturen aan (eenstapsmaisch bij 70-72 graden) en voeg je behoorlijk wat caramout (licht) toe. Je krijgt dan meer body en restsuikers waardoor het bier voller smaakt en weinig alcohol bevat. Zeker als je ook nog een gist gebruikt die niet ver doorgist kun je een smakelijk bier krijgen met weinig alcohol. En je kunt natuurlijk nog wat maltodextrines toevoegen uit een potje.

Maarten

Dat bier hoeft niet zo dun te worden als de rest van het brouwsel vrij stevig is (als je toch mikt op een SG > 1080 oid), dan is het laatste beetje ook niet per se dun. Ook kun je je spoelwater goed aanzuren om uitlogen van tannines te voorkomen, toch? dan heb je tenminste nog wat aan die suikers in die bostel. Ik ben altijd heel huiverig om dat weg te gooien, maarja, wat moet je er anders mee?

Speciaal brouwen is ook geen raar idee. Maar moet je zoveel restsuikers hebben om een lekker tafelbier te hebben? Is een dunnig bier niet raar als dat heel zoet is? Ik zou juist vrij droog maischen, en dan niet teveel mout gebruiken.
Maarja als je minder dun wilt en toch weinig alchohol moet je inderdaad heel zoet maischen met meer maar niet te veel mout.
Heb jij dat wel eens gedaan, Adrie?

Adrie

Citaat van: Maarten op 23-03-2009  13:25 uDat bier hoeft niet zo dun te worden als de rest van het brouwsel vrij stevig is (als je toch mikt op een SG > 1080 oid), dan is het laatste beetje ook niet per se dun. Ook kun je je spoelwater goed aanzuren om uitlogen van tannines te voorkomen, toch? dan heb je tenminste nog wat aan die suikers in die bostel. Ik ben altijd heel huiverig om dat weg te gooien, maarja, wat moet je er anders mee?

Speciaal brouwen is ook geen raar idee. Maar moet je zoveel restsuikers hebben om een lekker tafelbier te hebben? Is een dunnig bier niet raar als dat heel zoet is? Ik zou juist vrij droog maischen, en dan niet teveel mout gebruiken.
Maarja als je minder dun wilt en toch weinig alchohol moet je inderdaad heel zoet maischen met meer maar niet te veel mout.
Heb jij dat wel eens gedaan, Adrie?

Zoet maischen bestaat niet. Zoete suikers vergisten. Wat overblijft zijn dextrinen en die zijn niet zoet. Wel dragen zij bij aan het mondgevoel en de body. Bij een tafelbier wil je, lijkt me, iets dat op bier lijkt en niet op water met een beetje alcohol. Goede Engelse bitters (gewone, dus met heel weinig alcohol en een begin SG van rond 1030) hebben wel degelijk een mooie body en dat doen de brouwers door te sturen op meer dextrinen.

Ik heb zelf geen ervaring met tafelbier, maar Albertus heeft wel ervaring met het brouwen van laag-alcoholische bieren.

Maarten

Is dat zo? Zijn de suikers die wij als zoet ervaren dezelfde als die gist kan afbreken? Dat wist ik niet, ik nam aan dat er ook een deel van de onvergistbare suikers als zoet te proeven zou zijn. Weer wat geleerd!  :degroeten:

Albertus

Citaat van: Adrie op 23-03-2009  13:45 uIk heb zelf geen ervaring met tafelbier, maar Albertus heeft wel ervaring met het brouwen van laag-alcoholische bieren.

Een aantal keren heb ik laag-alcoholische (2,8-3%) bieren gebrouwen. Wat mij tot nu toe het beste is bevallen is (op aanraden van Adrie :D) een éénstapsmaisch op een ralatief hoge temperatuur om toch wat body te krijgen. De laatste keer heb ik 75 minuten op 70 ºC gemaischt.
De moutstort berekenen op het gewenst alcoholpercentage.
Houd er rekening mee dat bij het dun maischen (was bij mij 8 l/kg) het brouwzaalrendement hoger ligt dan normaal (was bij mij 93%).

Bert

RobinB

Citaat van: Maarten op 23-03-2009  13:58 uis dat zo? zijn de suikers die wij als zoet ervaren dezelfde als die gist kan afbreken? Dat wist ik niet, ik nam aan dat er ook een deel van de onvergistbare suikers als zoet te proeven zou zijn. Weer wat geleerd!  :degroeten:

Maltotriose zou je volgens mij ook nog als zoet kunnen ervaren. Niet iedere gist kan daar even goed mee omgaan...

Adrie

Citaat van: RobinB op 23-03-2009  14:29 uMaltotriose zou je volgens mij ook nog als zoet kunnen ervaren. Niet iedere gist kan daar even goed mee omgaan...

Dat klopt. Hoe langer de suikerketen, hoe minder zoet de smaak. Wil je nog een beetje zoetheid overhouden, dan moet je een gist nemen die geen maltotriose vergist.

Maarten

Goed, ik ga vandaag als tweede bier een tafelbier brouwen, volledig met eigen storting, maisch, etc. 90% pils, 10% carapils tot 1030, 1staps maisch op 70ºC op aanraden van Adrie. 10 IBU aan Magnum op 90min. S-04, weet nog niet hoeveel, zal ik straks eens over piekeren. Zal wel geen hele zak in hoeven voor 15L 1030g/L :D. Ik heb nog niet geschroot, snel commentaar kan nog worden meegenomen.
Verloop en resultaat post ik hier.

JWVG

Ik ken de stijl verder helemaal niet, maar: is 10 IBU niet wat weinig? Dan zit je nog onder een weizen.

:degroeten: JW.

Maarten

Gezien het een heel licht bier moet worden, is weinig IBU's wellicht niet raar. (bedenk/opzoekpauze :leren:) In een willekeurig hopgrafiekje wat ik heb, wordt 15 IBU voor 1030 aangegeven als gemiddeld. Ik zal daar eens heen fietsen met mijn hopgift, bij een eerste poging moet je neutraal zitten, nietwaar?

Maarten

Ah, 2 dingen: het begin SG mikte ik op 1035 en niet 1030, en ik heb dan ook de hop aangepast naar 17 ibu. da's 9 gram magnum...  :nut:

Maarten

Mijn eerste probleem bij het brouwen van een tafelbier:

FILTEREN! Omdat je zo weinig mout (2.3 kg in mijn geval) gebruikt, was mijn filterbed niet dik genoeg. (het zat maar 2 of 3 centimeter boven de bovenkant van mijn hevelfilter.
Hier had ik geen rekening mee gehouden, en de diameter van mijn pan is aanzienlijk (38 cm), ook heb ik geen filteremmer meer, anders had ik die erbij gepakt. (het filterbed stapelt een stuk hoger op bij een kleiner oppervlak)

Gevolg: het wort bleef licht troebel. Dit was geen zetmeel, dat heb ik 100x gecheckt.

Nou goed, hopelijk wordt het nog helder in het gistvat, en anders heb ik troebel tafelbier. (boeie, maar wel relevant voor de volgende die dit probeert)

Misschien is een tafelbier toch makkelijker als je wat extra mout bij je maisch erbij gooit bij een ander bier, en bij het filteren (of na het koken, wat zou het) opsplitst?

RobinB

Heb je de gist er al bij?
Zo niet zou ik de S33 doen in plaats van de S04.
S04 gist aardig door en dan hou je weinig maltotriose over?

Albertus

De methode om het wort dat bij het spoelen verzameld wordt als tweede (lichter) brouwsel te gebruiken werd in vroegere eeuwen vaak toegepast.
Het zou jouw probleem in ieder geval oplossen.

Bert

Maarten

Citaat van: RobinB op 28-03-2009  19:07 uHeb je de gist er al bij?
Zo niet zou ik de S33 doen in plaats van de S04.
S04 gist aardig door en dan hou je weinig maltotriose over?
Tja het zat er inderdaad al bij. Verder heb ik geen S33 op voorraad, dus dat was sowieso geen optie geweest. Toch goed om te weten voor een volgende keer. Ik zal beide eens een voorraadje korrelgisten gaan opbouwen.

Citaat van: Albertus op 28-03-2009  19:10 uDe methode om het wort dat bij het spoelen verzameld wordt als tweede (lichter) brouwsel te gebruiken werd in vroegere eeuwen vaak toegepast.
Het zou jouw probleem in ieder geval oplossen.
Tja, het was wel een jammere aangelegenheid. Wel altijd leerzaam, zo'n brouwdag!

Vergelijkbare Topics (7)

27587

Reacties: 4
Gelezen: 1933

43751

Reacties: 9
Gelezen: 1194

42370

Reacties: 19
Gelezen: 2714

25838

Gestart door homoeccentricus

Reacties: 2
Gelezen: 1449

11-05-2014 22:40 u
door homoeccentricus

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.