Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Havermoutbier

Gestart door Jacques, 21-02-2009 22:03 u

Vorige topic - Volgende topic

tdp

Citaat van: Amateurke op 18-05-2016  15:24 uKent iedereen het verschil tussen hávermout en havermóút?

In dit geval is het een en hetzelfde, aangezien je in deze woordsamenstelling niet het verschil maakt met het verplaatsen van de klemtoon. Waarschijnlijk bedoel je het verschil tussen havermout en havervlokken?

Groet,
de TDP

Amateurke

Inderdaad.
Er zijn nogal wat havervlokken in de handel met de benaming "havermout", vandaar.

EvdBroek

Citaat van: Amateurke op 18-05-2016  15:53 uInderdaad.
Er zijn nogal wat havervlokken in de handel met de benaming "havermout", vandaar.
Havervlokken zijn te koop als havermout, maar dat heeft niets met mouten te maken.
Daarnaast heb je gemoute haver.

Jacques

Citaat van: Herman op 17-05-2016  23:02 uDaar heb ik nog nooit van gehoord, eerlijk gezegd lijkt me dit onzinnig. Hoe kom je hierbij?

Stoffen verdampen ook onder hun kookpunt. De vettige stoffen liggen op het water. Het oppervlak is door de kookbellen groter. Ook dat bevordert de verdamping.

Overigens is een beperkte hoeveelheid olie geen probleem. Voor de opbouw van gistcellen zijn er ook lipiden nodig. Niet alle vetachtige stoffen hoef je kwijt te raken.

Herman

Citaat van: Jacques op 18-05-2016  21:13 uStoffen verdampen ook onder hun kookpunt. De vettige stoffen liggen op het water. Het oppervlak is door de kookbellen groter. Ook dat bevordert de verdamping.

Ik ging uit van de veronderstelling dat water vanwege het lagere kookpunt eerder verdampt dan de olie, waardoor verdampen van olie marginaal resp. verwaarloosbaar klein is. Te klein om van verdamping te spreken. Maar goed, ben geen scheikundige. Best kans dat ik er naast zit, gaat alleen tegen mijn boerenverstand in.

Jacques

Citaat van: Herman op 18-05-2016  22:20 uIk ging uit van de veronderstelling dat water vanwege het lagere kookpunt eerder verdampt dan de olie, waardoor verdampen van olie marginaal resp. verwaarloosbaar klein is. Te klein om van verdamping te spreken. Maar goed, ben geen scheikundige. Best kans dat ik er naast zit, gaat alleen tegen mijn boerenverstand in.

Door het lagere kookpunt verdampt er inderdaad meer water dan olie. Gelukkig is er in verhouding weinig olie in het wort dat je aan het koken bent. Door het langdurige koken raak je daar een redelijk aandeel van kwijt.

William

Maar de dampspanning van (plantaardige) olie is erg laag zeker een stuk onder het kookpunt van die olie. Ik schat dat het met verdamping van olie dan wel meevalt. Olie zal bij het koken eerder geëmulgeerd worden door de aanwezige eiwitten, dit vlokt tijdens het koken uit en zal met hot-trub naar beneden zakken. Uiteindelijk ben je het ook kwijt.

Jacques

Citaat van: William op 18-05-2016  22:28 uMaar de dampspanning van (plantaardige) olie is erg laag zeker een stuk onder het kookpunt van die olie. Ik schat dat het met verdamping van olie dan wel meevalt. Olie zal bij het koken eerder geëmulgeerd worden door de aanwezige eiwitten, dit vlokt tijdens het koken uit en zal met hot-trub naar beneden zakken. Uiteindelijk ben je het ook kwijt.

Dampspanning is inderdaad ook factor van belang. Ongetwijfeld zal een gedeelte van de olie geëmulgeerd worden.

Langdurig koken draagt dus op twee manieren bij aan het kwijt raken olie afkomstig uit haver.
Overigens zit ook in gerst een klein percentage aan olie. Dat is ook maar goed omdat de gistcel lipiden nodig heeft voor een goede opbouw van de celmembranen.

Vergelijkbare Topics (1)

11726

Reacties: 41
Gelezen: 15354

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.