Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Hoppig 4 granen Havermoutbier

Gestart door Herman, 31-01-2009 22:15 u

Vorige topic - Volgende topic

Jacques

Citaat van: Oscar op 06-04-2009  01:40 uJe kunt het zo vaak zeggen.... :nut:  :weetniet:   :P

Net zoals dat alleen spoelen niet schoonmaken betekent. Door enkel te spoelen verwijder je geen aanslag die na verloop van tijd zich afzet tegen de wand van een bierflesje. In deze aanslag kunnen micro-organismen blijven hangen.

Herman

Gisteren dan toch gebotteld. Eind-sg 1.006, 6,4 brix. Uitgaande van 1.057 start toch een mooie 89% SVG en ca 6,7% alcohol. Smaak was aangenaam bitter, wellicht wat te bitter om de haver goed te ervaren.

Muldermans

Zo Herman, das ook een tijdje geleden dat dit bier gebrouwen is, daar was ik volgens mij nog bij?

Herman

Klopt! begin februari, ik dacht: laat ik het maar bottelen voor het 3 maanden geleden is....;)

Muldermans

Ben benieuwd hoe het geworden is, het recept zag er veelbelovend uit.

Groeten uit Stadskanaal

JeroenCV

Citaat van: Herman op 24-04-2009  10:32 uGisteren dan toch gebotteld. Eind-sg 1.006, 6,4 brix. Uitgaande van 1.057 start toch een mooie 89% schijnbare vergistingsgraad en ca 6,7% alcohol. Smaak was aangenaam bitter, wellicht wat te bitter om de haver goed te ervaren.

Knap vergistinggraad gehaald hoor.
Wanneer kunnen we proeven?

Herman

Ik hoop op het pronk aanwezig te zijn.

RobinB

Ha leuk! wil ook die kant op, in ieder geval niet de enige uit het noorden :D

Herman

Ik ben tevreden over dit bier. De gist is overigens wel duidelijk herkenbaar, de bitterheid is best stevig te noemen. Maar het is zo'n heerlijk verfrissend bier! Je proeft wel dat er wat anders in zit, maar om nu direct de haver te duiden? Wellicht proeven anderen dit wel. Qua uiterlijk: beetje tweeschijn nog, verder mooi purschuim, dus negatieve effecten van haver is bij mij niet te merken.

Ik zorg dat ik wat flessen meeneem naar de camping voor na de BBQ.

Muldermans

En naar het gilde woensdag? ;D

JWVG

Ha Herman,

het is dat je niet zo graag van te voren alle ruilen wilde vastleggen voor het ONK, maar als dat niet zo was zou ik zeggen: "reserveer er eentje voor mij, en wat wil je er voor terug?". Maar dat zeg ik nu dus niet  ;).

:degroeten: JW.

Herman

Ik zal er dan geen rekening mee houden, anders had ik een voor je gereserveerd ;)

Ik heb overigens niet veel in kleine fles afgevuld, ik neem dan ook champagneflessen mee voor het proeven.

Herman

Dit bier heeft overigens 83 punten gehaald in de vrije klasse, een (gedeelde) vierde plaats opleverend.

Commentaar van de keurmeester:
CiteerGeslaagd bier! De havermout geeft een extra vettigheid. Dit samen met de hop en de gistsoort levert een uitgebalanceerd bier op!

MO

Voor de volledigheid niet alleen in de proefnotities mijn notities maar ook alhier. Wat een bier, wat een bier.

Uiterlijk is prachtig: mooi fijn wit schuim, troebel bier, oranje-rood van kleur
De geur is heftig! Dit is echt een havergeur-leer bier. Overweldigend. Het is heel intens kruidig, romig ook (maar niet diacetyl-romig), ik kan het niet met veel geuren vergelijken. Ik denk dat het ruikt...naar haver. En naar hop, maar de haver domineert behoorlijk.

Ook de smaak is niet iets om zomaar overheen te stappen. Basissmaak is vol en romig en wordt onmiddellijk gevolg door een mooie volle bittere smaak. Duitse aromahop (kruidig dus), en niet te weinig. Bier is prachtig laag in koolzuur maar heeft genoeg prikkeling in de mond. Naast de wederom overweldigende haver smaak, maar ook de behoorlijke bitterheid, is het bier ook enigszins fruitig. De afdronk is droog en voorzien van een lang nahangende bitter.

Wow, wat een geniaal bier. Ik ga snel weer eens naar Borger...

Tsjerk

Net dit biertje gedronken.

Kleur: goud/koper, glas helder.
Koolzuur: fijn schuim en laag koolzuur.
Geur: moutig, kruidig, lekker
Smaak: moutig, behoorlijk bitter, hoppig/citrus (chinook)
Body: medium
Mondgevoel: samentrekkend, droog.
Nasmaak: moutig, kruidig. Heeft best een lekkere nasmaak, behoorlijk kruidig (mede door de gist?)
Conclusie: lekker biertje en met plezier gedronken. Door de kruidigheid behoorlijk smaakvol. Geen doordrinkertje.

Herman

Grappig, dat bier heb ik al niet meer 2 jaar na dato.... Mooi dat het nog goed drinkbaar was. Maar Tsjerk, vers bier is toch veel lekkerder hoor! ;)

Tsjerk

Ja, dat probleem heb ik al heel lang. Of ik drink te weinig, of ik brouw te veel.

Ik kan de balans maar niet vinden.  ;)

Vergelijkbare Topics (7)

34448

Gestart door joenedu

Reacties: 2
Gelezen: 1813

20763

Reacties: 1
Gelezen: 1565

6044

Reacties: 76
Gelezen: 21315

41510

Gestart door Gorak

Reacties: 14
Gelezen: 2091

26910

Reacties: 9
Gelezen: 4060

13168

Gestart door Oscar

Reacties: 30
Gelezen: 9423

44935

Reacties: 5
Gelezen: 773

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.