Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Vechtse Tripel

Gestart door Camiel, 04-01-2009 11:31 u

Vorige topic - Volgende topic

Camiel

Vorige week zondag heb ik een tripel gebrouwen met het volgende recept (berekend met BrouwHulp):

10 liter, gepland SG 1075
Maiswater 11,6 liter, spoelwater 6,4 liter
Storting: 3,15 kg pilsmout en 0,44 kg tarwemout (leverancier Burg Ermelo)
Hop: 18 gram East Kent Golding (alpha 6,1%) hopbellen
Koriander: verse koriander, 5 gram
320 gram witte kandijsuiker
Gist: 1 zakje Safbrew S33

Het maiswater heb ik aangezuurd met een koffielepel 80% melkzuur naar een pH van 5,6.

Het brouwen ging naar wens. Bij mijn vorige twee brouwsels had ik filterproblemen (dankzij onjuiste schroting), maar de Kerstman had voor een moutmolentje gezorgd en ben er erg content mee. Het filteren en spoelen liep nu probleemloos. Filteren doe ik m.b.v. een emmer waarin een een hoop gaten met een diameter van 2 mm heb geboord.
Het wort heeft 75 minuten gekookt, de hop, koriander en kandijsuiker zijn na 15 minuten koken toegevoegd.

Uiteindelijk kwam mijn SG lager uit dan gepland, op 1070. Inmiddels staat het spul nu een week te gisten en zojuist was mijn SG 1020. Nu begrijp ik dat het knap werk is om lager uit te komen dan S-33 gist. De hopharsen heb ik niet afgeschept.

Mijn volgende aanschaf wordt een wortkoeler en ook een mandfles, omdat ik wil gaan lageren. Nu pas ik alleen een hoofdgisting toe en een hergisting op fles. Hoewel ik tevreden ben over de smaak van mijn vorige brouwsels kan het natuurlijk altijd beter.

Komende dinsdag wil ik gaan bottelen (7 gram suiker per fles) en dan begint het moeilijke werk. Ik ben benieuwd hoe dit brouwsels uitpakt.

Camiel

Het maischschema is ook wel relevante informatie:
30 minuten op 63 graden
20 minuten op 73 graden (jodiumproef positief)
1 minuut op 78 graden

Het beslag water waarmee ik begon was een graad of 50.

Caspar

Een wortkoeler is inderdaad een goede investering, hoe heb je het nu laten koelen?

Camiel

Het wort schep ik m.b.v. een maatbeker voorzichtig over in een soeppan die in koud water wordt afgekoeld (aanrecht). Ik weet dat de kans op oxidatie nogal groot is en ondanks dat de maatbeker en de soeppan grondig gereinigd zijn (eerst in de vaatwasser, vervolgens in de soda, grondig naspoelen en desinfecteren met sulfiet) kan je er op wachten dat je een keer een infectie krijgt.
De wortkoeler wil ik zelf maken, het is niet echt de grootste raketwetenschap. Het wordt gewoon een koperen pijp die ik rond een rond voorwerp buig en op de koude kraan aansluit.

Vergelijkbare Topics (7)

45040

Reacties: 9
Gelezen: 519

28484

Gestart door NiekBBQ

Reacties: 13
Gelezen: 5032

13544

Gestart door Hoeze

Reacties: 23
Gelezen: 6375

34893

Reacties: 8
Gelezen: 2042

18378

Reacties: 3
Gelezen: 4112

39544

Reacties: 43
Gelezen: 5740

23775

Reacties: 9
Gelezen: 3548

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.