Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Dubbelbok minder zoet

Gestart door ed, 09-11-2008 14:15 u

Vorige topic - Volgende topic

ed

Citaat van: Johannes op 21-11-2008  08:41 uDas wel merkwaardig, meestal komt het schuim op en verdwijnt dan langzaam weer. Wellicht temperatuurverschillen waardoor de activiteit is toegenomen?

Ik heb onder een constante temparatuur vergist tussen de 18 en 19 graden met een UT-100. Ik snap er nog steeds niets van.
Na een paar dagen zakte het schuim eindelijk in. Ik heb het bier overgeheveld en nog 2 weken gelagerd. Er was toen nagenoeg geen werking meer in het waterslot en de SG was gezakt van begin 1088 naar 1016.

Het bier was weel heel erg helder. 7 december gebotteld en vandaag (12 december) het eerste flesje opengetrokken. Het bier is nog wel zoet (is ook nog erg jong) en heeft een behoorlijk bittertje. Al behoorlijk war schuim en koolzuur. Volgens mij gaat het wel wat worden.

Weet iemand of dat de US-05 een erg actieve schuimer is?

Ed

MO

Ja, dat is een behoorlijke schuimer.

ed

Het bier zit bijna 3 maanden in de fles. Het is inderdaad minder zoet en er zit een behoorlijk bittertje in. Het bier is ook een beetje hoog in alcohol %, nl 9,5 %. Wel vreemd is het dat het niet echt helder is. Toen ik het bottelde was het kraakhelder.

Ik heb het bier door MO laten proeven en zijn bevindingen waren ongeveer hetzelfde. Zie hieronder

Voor een bier van drie maanden is hij nog erg troebel. De kleur zou van mij nog wel wat donkerder mogen. Schuim is prachtig, volle kraag.

Geur is heerlijk zoetig en moutig. Beetje caramel. US05 niet herkenbaar

Smaak is niet verkeerd, maar niet echt een bockbier. Dat is ook zo moeilijk. Ik vind het meer een quadrupel achtig bier. Het bier lijkt behoorlijk fruitig en is vooral te droog voor een bockbier. Hij is ook wat samentrekkend in de afdronk, dit zou zoet moeten zijn.

Nou ja wat de bedoeling was, (minder zoet) is in ieder gaval gelukt. Volgende keer er een beetje tussen gaan zitten.

Ed

Vergelijkbare Topics (7)

38330

Reacties: 8
Gelezen: 1904

24859

Reacties: 28
Gelezen: 11386

14546

Reacties: 12
Gelezen: 7623

2094

Reacties: 39
Gelezen: 14333

42356

Gestart door LAM

Reacties: 6
Gelezen: 1115

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.