Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Dubbelbok minder zoet

Gestart door ed, 09-11-2008 14:15 u

Vorige topic - Volgende topic

ed

Ik heb een dubbelbok gebrouwen die vrij zoet was. Nu wil ik hem iets minder zoet maken.

Vorig recept 20 liter:
Pilsmout 3             57%       3460 gram
Munichermout 15   35%        2126 gram
Cara munich 120     8%         486 gram

Maischschema:
60 minuten op 66 graden en dan door naar 76 voor 1 minuut.

Koken:
90 minuten met 44 gram hallentauer 4,5 alfazuur

Gist:
Winsor
Begin Sg 1058 naar 1018 (7,5%)

Ik heb het recept ietsje aangepast. nl:
Pilsmout 3             55%       4166 gram
Munichermout 15   35%        2651 gram
Cara munich 120     8%         758 gram
Aanpassing: Alles ietsje meer en de caramunich van 8 naar 10% en de pilsmout van 57 naar 55%
Zo zou ik een zwaarder bier met een iets gebrandere smaak moeten krijgen?

Maischschema:
25 minuten op 60 graden 20 minuten op 70 graden en dan door naar 75 voor 5 minuten.
Schema van het forum -cursus-maischen
Is een lagere temperatuur als vorige keer en zou dus een drogerbier moeten opleveren

Koken:
90 minuten met 44 gram Hallentauer 4,5 alfazuur
Geen verandering

Gist:
S-o5

Als het goed is zou ik nu een zwaarder en droger bier moeten krijgen klopt dat? Iemand op- of aanmerkingen?

Ed

dirk

Dat weet je niet, of je nu een droger bier krijgt. Je vergelijkt een éénstapsmaisch met een meerstapsmaisch, dat is een beetje appels met peren vergelijken!

Waarom probeer je niet gewoon een temperatuur bij 64 á 65 ºC  Of wellicht nog iets lager... Dat levert geheid meer vergistbare suikers op.

Groet

Dirk

Edgar

Citaat van: ed op 09-11-2008  14:15 uIk heb het recept ietsje aangepast. nl:
Pilsmout 3             55%       4166 gram
Munichermout 15   35%        2651 gram
Cara munich 120     8%         758 gram
Aanpassing: Alles ietsje meer en de caramunich van 8 naar 10% en de pilsmout van 57 naar 55%
Zo zou ik een zwaarder bier met een iets gebrandere smaak moeten krijgen?

(tabelletje klopt niet helemaal denk ik)

Meer caramout gaat eerder in de richting van zoeter, dan minder zoet. Maar die rust op 60° zou dan wel weer meer vergistbare suikers kunnen opleveren. Lastig te voorspellen zoals Dirk ook al zegt.

dirk

Ik denk dat het beter te garanderen is dat, een iets lagere 1 stapsmaisch een drogere bier oplevert dan een 'ingewikkelde' meerstapsmaisch, waar je geen vergelijking van hebt.

Kortom gewoon 1 stapsmaischen maar dan gewoon iets lagere temperaturen, zal zeker een droger bier opleveren dan je nu hebt. :lessmile:

Succes,

Dirk

MO

Eduard, volgens mij hoef je niets anders dan de gist aan te passen. Zowel de Nottingham als de US05 vergisten veel verder door dan de windsor.
Ik zou dus het recept hetzelfde houden, op dezelfde manier maischen (ook qua mout/water verhouding) en vergisten met de US05. Als je de temperatuur onder de 18 °C kunt houden (wel 1 g/L gist gebruiken), dan zou je nog wel eens een heel mooi neutraal vergist bier kunnen krijgen.

dirk

Citaat van: MO op 09-11-2008  16:53 uEduard, volgens mij hoef je niets anders dan de gist aan te passen. Zowel de Nottingham als de US05 vergisten veel verder door dan de windsor.
Ik zou dus het recept hetzelfde houden, op dezelfde manier maischen (ook qua mout/water verhouding) en vergisten met de US05. Als je de temperatuur onder de 18 °C kunt houden (wel 1 g/L gist gebruiken), dan zou je nog wel eens een heel mooi neutraal vergist bier kunnen krijgen.

Mooi vak dat bierbrouwen, er zijn meerdere wegen die naar Rome leiden ! Zo heb ik mijn huidige tripel met Safale S-33 vergist ook veel te zoet, maar ik ga me huiswerk over doen, met andere gist uiteraard ;)

Groet

Dirk

Jacques

Een droger bier kun je ook krijgen door een dunner beslag. Hierdoor krijgen de enzymen meer ruimte om hun werk te doen waardoor de afbraak van de zetmeelketens beter verloopt.

Hopmans

CiteerEen droger bier kun je ook krijgen door een dunner beslag.
Dit is in theorie wel juist, maar in de praktijk gaat het niet altijd met een weckpannetje.
Je wilt tenslotte nog wat bier overhouden.
Lang op 62 graden maischen, en een andere gist gebruiken
is om te beginnen wat makkelijker te realiseren.

ed

Sorry dat ik nu pas reageer. Maar ik heb ook nog verplichtingen tegenover mijn gezin.

Zoals ik nu snel de reacties gelezen heb zal ik waarschijnlijk de gist gaan veranderen naar de US-05 (2 zakjes) en een 1 stapsmaisch van 62 garden i.p.v. 66 graden.

@edgar.
De 2% meer caramout heb ik meer voor de smaak als voor het zoete gedaan.

Vraagje:
Als ik suiker toevoegd dan vergist mijn bier toch ook verder door. Hoort volgens mij niet in een bok, maar ik kan het wel proberen natuurlijk.
5 % of zo.

Ed

MO

Suiker toevoegen geeft een droger bier, zeker! Maar een dubbelbock hoort heel moutig te zijn, dat lukt dan weer niet met suiker.

ed

Hopmans

CiteerSuiker toevoegen geeft een droger bier, zeker!
Maar een dubbelbock hoort heel moutig te zijn, dat lukt dan weer niet met suiker.
Volgens mij zit er in iedere Nederlandse bok en dubbelbok reeds suiker.
Toch?

JWVG

Niet in de Amstel bok, b.v. Daar staat op het etiket "water, gerstemout, hop. Toevoegingen: geen". Ik neem aan dat er dan ook echt geen suiker in zit. Wel raar trouwens dat ze dit zonder gist kunnen brouwen  :nut:.

:degroeten: JW.

Adrie

Suiker toevoegen kan, maar is denk ik niet echt nodig. Om een goed doorgegiste dubbelbok te krijgen zijn drie dingen van belang:

1. kies een gist die ver door kan gisten
2. voeg voldoende van die gist toe (1 gram per liter wort voor een bovengister, 2 gram per liter voor een ondergister)
3. maisch drie kwartier op 63 graden en een kwartier op 72 graden of, bij een eenstaps, maisch een uur op 65 graden

Jacques

Adrie, je geeft daar een paar prima tips. Ik heb echter toch nog een opmerking.

Om een bier te krijgen dat verder uitgist raad ik Ed aan om de rust bij 72 ºC langer aan te houden. Geen 15 minuten maar zo'n 30 tot 35 minuten. Alfa-amylase maakt namelijk niet alleen onvergistbare suikers aan maar ook vergistbare. Anders van beta-amylase werkt het enzym op willekeurige plekken in de zetmeelketens. Daardoor worden onvergistbare maar ook vergistbare suikers gevormd. Dit betekent dat je door 72 ºC langer aan te houden je ook meer vergistbare suikers krijgt. 

Het is vooral dankzij William dat ik dit inzicht verkregen heb. Hij liet aan de hand van een model zien dat de enkelvoudige suikers glucose en fructose door de werking van alfa-amylase in het wort komen. Mooi toch zo'n forum, je leert continu!

ed

Oke, ik ga voor de US-o5 gist (2 zakjes) en ga 45 minuten op 63 graden en 35 minuten op 72 graden (op aanraden van Jacques)

Zaterdag ga ik brouwen.

Bedankt voor de tips en ik hou jullie op de hoogte.

ed

ed

Zaterdag gebrouwen. Ik heb twee ketels gebruikt zodat ik wat dunner kon maischen. (Volgens Jacques krijg je hierdoor een droger biertje)
Ik heb wel het recept wat aangepast omdat ik nu twee ketels gebruik kan ik ook wat meer brouwen.
Pilsmout 4849 i.p.v. 4166 - Municher 3086 i.p.v. 2651 - Cara 881 i.p.v. 758
hop is 66 gram 4.8 Styrian Golding geworden omdat frans geen Hallertauer Hersbruckner van 4.5 had. Wel van 2.2. Maar dan had ik nogal veel hop nodig.

Ik ben uitgekomen op 19 liter met een SG van 1086. Wel een beetje veel voor een dubbelbok.  8)
Het bier staat te vergisten tussen 18 en 19 graden em het waterslot staat lekker te borrelen.

Ed

ed

Volgens mij heb ik een probleem.  :weetniet:
Om 17.00 uur was er amper activiteit in het waterslot. En om 18.30 komt er schuim uit het waterslot.

Ik heb zaterdag gebrouwen. Zaterdagavond activiteit in waterslot. Maandagochtend schuimrand in het vat en hevige activiteit in het waterslot. Langzaam neemt dit af en woensdagochtend nog af en toe een blubje. Woensdagavond zie ik weinig tot geen activiteit in het waterslot maar wel veel schuim op het bier. Hierna begint het schuim uit het waterslot te schuimen. Het vat staat in een watervat van 18 tot 19 graden.

Ik dacht dat dit alleen gebeurde in het begin van een heftige vergisting. Ik was eigenlijk van plan om vandaag of morgen over te hevelen  naar een lagerfles.
Nu weet ik echter niet meer wat ik moet doen. Moet ik gaan overhevelen, de temperatuur verlagen of is er iets anders aan de hand? :huilen:

Graag snel reactie.

Ed

Oscar

Niet overhevelen, je had een blow-off moeten maken, maar dat is wellicht al te laat. Gewoon laten schuimen en eventueel doeken om je gistvat leggen om de troep te beperken. Je hebt in ieder geval een goede vergisting.  ;D

ed

Ik heb de temperatuur uit gezet zodat die wat kan zakken. Dan gaat de vergisting toch ook minderen? Goed idee of gewoon op 18, 19 graden houden?

Ed

MO

Ik zou de vergisting op 19 °C door laten gaan.

ed

Oke, dan zet ik hem weer aan.

Ed

ed

Iemand een idee wanneer het schuim in mijn gistemmer inzakt/verdwijnt?

ik vind het eigenlijk wel raar dat het bier pas naar 4 dagen zo'n grote laag schuim krijgt. Maandag avond zag ik een rand in de emmer tot waar het schuim van de vergisting had gestaan. Hierna was het schuim weg en borrelde het waterslot er lustig op los. Dan, woensdagavond, bijna geen beweging meer in het waterslot en mijn hele emmer vol met schuim. Als die toch al geschuimd heeft dan gaat die toch niet weer schuimen? :weetniet:
Heeft iemand hier een antwoord op? :shelp:

Ed

Oscar

Citaat van: ed op 20-11-2008  19:11 uHeeft iemand hier een antwoord op? :shelp:

Geduld, geduld, geduld... ;D

Johannes

Citaat van: ed op 20-11-2008  19:11 uAls die toch al geschuimd heeft dan gaat die toch niet weer schuimen? :weetniet:

Das wel merkwaardig, meestal komt het schuim op en verdwijnt dan langzaam weer. Wellicht temperatuursverschillen waardoor de activiteit is toegenomen?

Vergelijkbare Topics (7)

38330

Reacties: 8
Gelezen: 1904

24859

Reacties: 28
Gelezen: 11386

14546

Reacties: 12
Gelezen: 7623

2094

Reacties: 39
Gelezen: 14333

42356

Gestart door LAM

Reacties: 6
Gelezen: 1115

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.