Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Hoppige Tarwetripel

Gestart door Adrie, 06-09-2008 20:16 u

Vorige topic - Volgende topic

Oscar

Citaat van: MO op 13-09-2008  16:19 uOf deugdelijke brillen waarbij de glazen vastzitten.

Lenzen !!, maar als die uitvallen vindt je ze niet meer terug..

Citaat van: MO op 13-09-2008  16:19 uIs iedereen in de regen aan het brouwen vandaag?

Hier is het droog !!

René K

Hier in het noorden alleen maar zon gezien vandaag.
Gisteren ook geen spat regen gehad.

Adrie

David had vrijdagavond een BBQ, dus er was een keurig zeil gespannen over het deel van de tuin waar wij altijd staan te brouwen. Zodoende stonden we de ochtend, toen er nog een paar spetters vielen, droog. De middag was heerlijk zonnig.

Wel, het brouwen verliep verder vlekkeloos. Het brilleglas was dus gered en door de opticien weer op zijn plek gezet met een nieuw schroefje. Zo te zien is het glas niet vervormd door de warmte; ik ben nog niet tegen een boom opgelopen.

Zoals eerder gemeld had ik de slurrie van een starter van 4 liter doorgestart in weer 4 liter starter en de slurrie daarvan (ongeveer 500-600 ml) gebruikt om het bier te enten. Nog dezelfde avond begon het bier al te schuimen. De eerste nacht is ie net niet uit het vat geschuimd en nu is ie alweer rustig. David gaat vandaag of morgen de suiker toevoegen en dan na een paar dagen overhevelen. Ik ben heel benieuwd waar ie dan zit met de dichtheid. Volgens David zijn de geuren uit het waterslot dermate goed, hij erg zijn best moest doen om een reden te verzinnen om ergens anders heen te gaan. Jammer, eigenlijk, want die heerlijke geuren zitten straks niet meer in het bier...

Heerlijk om weer eens gebrouwen te hebben. Geeft weer energie om flink door te klussen.

Adrie

Oh ja, deze keer hebben we voor het eerst gekoeld met onze nieuwe platenkoeler. Deze is afkomstig van een verwarmingsinstallatie en die ons gedoneerd is door Bert (Albertus). De koeling ging beter (sneller) dan met onze oude tegenstroomkoeler, maar ook weer niet spectaculair. Alhoewel: nu koelden we tot 18 graden, terwijl we meestal boven de 20 zaten met de andere koeler. Het ding is natuurlijk veel compacter en werkt wat sneller, dus hij mag blijven. Maar om op ondergisttemperaturen te komen zullen we toch kunstgrepen moeten uithalen. In de toekomst kunnen we natuurlijk deze koeler koppelen met mijn tegenstroomkoeler (die het beter doet dan de Vier Broeders tegenstroomkoeler) en dan zal het nog beter gaan.

Adrie

Eergisteravond hebben we de helft van dit bier gebotteld met een eind SG van 1008 (schijnbare vergistingsgraad van 89%).

Even een quizvraag voor jullie: wat voor bier krijg je als je een tripel brouwt met een kwart tarwe in de stort, een behoorlijke bitterheid, flink wat hopsmaken en -aroma's van EK Golding en die mooi ver is doorgegist?

Nounounou?

Antwoord in het volgende bericht.

Adrie

Toen ik dit bier proefde bij het bottelen deed het me heel sterk aan een Moinette denken, de sterke saison van Dupont (antwoord dus: Sterke Saison). De wat fenolische Chimay-gist, de droge nasmaak, de stevige bitterheid en vooral de Golding maken dit bier meer tot dat biertype dan tot een tripel. Hmmmm. Laat de Moinette nou een van mijn favorieten zijn.

Het gekke is dat dit bier veel bitterder overkomt dan de berekende 37 IBU, het is ook een vrij ruwe, stroeve bitterheid. Hopelijk trekt het nog wat bij. Afgezien daarvan belooft het veel goeds.

MO

Ik geloof nog steeds niets van de combinatie tarwe en lekker veel hop. Maar voor de dupont bieren mag je me altijd wakker maken.  Ik kom dit bier snel eens proeven.

Edgar

In een Belgische bovengister kan het wel zou ik denken. Hoewel de één z'n 'lekker' niet dat van d'ander is natuurlijk.

Adrie

Citaat van: MO op 09-11-2008  20:39 uIk kom dit bier snel eens proeven.

Je bent natuurlijk altijd welkom, maar het lijkt me beter om dit bier nog een maand of twee rijpingstijd te geven.

Overigens heeft het me verbaasd hoe ver dit  bier is uitgegist, omdat hij al die tijd vrij koud heeft gestaan. Bij het bottelen was het bier 14 graden, maar blijkbaar heeft ie toch nog een beetje gegist. Bij het overhevelen was ie namelijk 1014. Jammer genoeg weet ik niet hoe warm het bier op zijn top was, maar gezien de omgevingstemperatuur vermoed ik dat hij niet boven de 22 graden is geweest.
Door de tarwe is hij trouwens behoorlijk troebel (bij 14 graden). De troebelheid verdween bij opwarmen naar 20 graden voor de dichtheidsmeting. Na de hergisting gaat hij de kelder in waar de temperatuur nu lekker aan het zakken is richting de 10 graden en dan kan hij daar verder rijpen en helder trekken. Dan is ie op dronk bij de jaarwisseling.

Adrie

Hmmm. Dit bier (afgelopen weekend geproefd, twee weken op fles) ontwikkelt zich toch als een tripel. Helaas zat er nog (veel) te weinig koolzuur in het bier voor een goede evaluatie, maar misschien wordt dit wel de beste tripel tot nu toe in de brouwcarrière van De Vier Broeders. Dankzij de wat koelere vergistingstemperaturen lijkt het gistprofiel veel meer op die van Westmalle dan die van Chimay. Het zou me niet verbazen als het van oorsprong dezelfde gist is geweest. Ik snap nu ook dat in de top 3 van de Westmalle dubbel kloonwedstrijd van het ONK in 2006 de Chimay gist twee keer voorkwam.

Hij is mooi bitter, moutig, niet overdreven hoppig en droog in de nasmaak. Veel tripels zijn veel te zoet door een gebrekkige vergisting, maar daar heeft deze absoluut geen last van. Benieuwd hoe hij zich ontwikkelt. En dan te bedenken dat er nog 50 liter van dit godenvocht gebotteld moet worden...

Henielma

Adrie,

Kan je een inschatting maken van het temperatuursverloop van de vergisting? Ik lees dat het in de ruimte 18 .. 19 ºC was bij het enten van de gist en dat bij het bottelen het jongbier 14 ºC was. Wat denk je dat de temperatuur van het jongbier was op het hoogtepunt van de vergisting?

In Brew like a Monk heb ik ook gelezen over de lage temperatuur van het enten en de hoge temperaturen tijdens de vergisting. De druk tijdens de vergisting is daar wel hoger doordat er een aantal meter wort op drukt. Hierdoor schijnen deze bier minder esters te krijgen dan dat wij zouden krijgen bij deze hoge temperaturen.

Adrie

Zoals gezegd stond het bier te gisten bij David en die is niet zo noteerderig of onthouderig. Ik weet het dus gewoon niet. Ik vermoed dat de temperatuur van het bier niet boven de 22 graden is geweest.

Adrie

Gisteravond hebben de Broeders weer lekker een paar potten Risk gespeeld onder het genot van eigen en commercieel bier.  :proost2: Een van de bieren die we geproefd hebben was onze eigen tarwetripel die ondertussen mooi op druk was.

Hij heeft een prachtige, stevige en fijne schuimkraag, is lichtgeel van kleur maar heeft nog wel een beetje tweeschijn. De geur is een beetje fruitig (klein banaantje), een beetje oplosmiddel (à la Westmalle) en de hop komt mooi door. In de smaak eerst een lekker pilsmoutigheid (zoetig), daarna de fruitigheid en oplosmiddel, vervolgens bitter en droog. In de smaak en geur is de tarwemout een beetje te ontdekken, maar is zeker niet overheersend. De nasmaak is vooral bitter en droog. De body is perfect voor een tripel. Hij drinkt heel lekker weg.

Al met al is dit denk ik de beste tripel die we tot nu toe hebben gebrouwen, met name omdat ie zo mooi droog eindigt. De makke van veel tripels is toch dat ze te zoet zijn. De smaak houdt een beetje het midden tussen Westmalle en Chimay Wit.

:verbergen: Sorry voor deze schaamteloze eigenpijperij, maar we waren echt heel blij met het resultaat.  :pan:

Oscar

Citaat van: Adrie op 21-12-2008  19:56 uschaamteloze eigenpijperij,

Rare term... :P  Maar je mag best wel trots zijn op je eigen bieren... ben ik ook  :proost2:

Jacques

Hoi Adrie,

Ben je nog steeds zo tevreden over dit bier?
Zo ja, zou je dan het recept willen plaatsen in Rebie met daaraan gekoppeld het BrouwHulpbestand en een xml-bestand.

Adrie

De tripel wordt steeds beter. Ik zal een dezer dagen het recept in rebie zetten, Jacques.

Jacques

Citaat van: Adrie op 05-01-2009  09:10 uDe tripel wordt steeds beter. Ik zal een dezer dagen het recept in rebie zetten, Jacques.

Ok, dank je.

Adrie

En zo ziet ie er uit:

In 't echie is ie wat lichter dan op de foto.

Vergelijkbare Topics (7)

17538

Gestart door MM

Reacties: 14
Gelezen: 5604

30452

Reacties: 5
Gelezen: 2667

36062

Gestart door rajd

Reacties: 11
Gelezen: 3288

6044

Reacties: 76
Gelezen: 21319

26910

Reacties: 9
Gelezen: 4063

34448

Gestart door joenedu

Reacties: 2
Gelezen: 1818

41510

Gestart door Gorak

Reacties: 14
Gelezen: 2091

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.