Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Hoppige Tarwetripel

Gestart door Adrie, 06-09-2008 20:16 u

Vorige topic - Volgende topic

Adrie

De Vier Broeders nemen volgende week zaterdag de roerstok weer eens ter hand.  :brouwen: :brouwen: :brouwen: :brouwen: En, aangestoken door de inspirerende boeken Radical Brewing en Brew Like a Monk, gaan we een hoppige tarwetripel brouwen.

Het idee is om een doordrinkbare, fruitige tripel te maken met iets weeïgs van tarwe dat weer gecompenseerd wordt door een behoorlijke dosis hopsmaak en -aroma. Hiervoor gebruik ik de iets citrusachtige E.K. Golding. De bitterheid wordt niet extreem, die moet wel bij het biertype tripel passen.
Een goed gebruik in een tripel is natuurlijk een flinke dosis suiker en voor dit bier wil ik gele basterdsuiker gebruiken omdat dit een subtiele extra complexiteit in het bier brengt dat ik wel kon waarderen in eerdere bieren met deze suiker. Als gist gebruik ik de Chimay, die nog steeds mijn favoriete trappistgist is. Het fenolige van Chimay past weer goed bij de tarwe.

BrouwHulp recept rapport

Naam bier: Hoppige Tarwetripel
Biertype: Tripel

==== Eigenschappen van het recept en het brouwsel =========================================================
Gepland volume: 120 liter
Geplande begindichtheid: 1075 g/l
Geplande kleur (Morey): 12 EBC
Geplande bitterheid (BrouwHulp): 32 IBU

==== Maischen =============================================================================================
Mout, graan en suikers
Mout/graan/suiker                        EBC      kg       %
Pilsmout 3                                 3   14,856    45,3
Tarwemout                                  3    8,035    24,5
Munich mout 15                            16    4,985    15,2
Gele basterdsuiker                         6    4,919    15,0

Maischwater en maischschema
Graantemperatuur: 18

Temperaturen       Tijden                           Infusie of decoctie      Beslag-
Stap naam             begin   eind    opwarm  rust   stap type           temperatuur  volume (l)    dikte
Eiwitrust               50     50        0     10    Infusie                  53       120,00         4,30
Beta-amylase            62     62       20     30    Directe verwarming        0       
Alfa-amylase            72     72       20     30    Directe verwarming        0       
Uitmaischen             78     78       15      5    Directe verwarming        0       

==== Filteren en spoelen ==================================================================================
Spoelwater:             40,87 liter
Temperatuur spoelwater: 78°C

==== Koken, hop en kruiden ================================================================================

Totale kooktijd: 75 minuten

Hop
Hopsoort                    %a    hoeveelheid (g)   kooktijd (min)   type         IBU
Challenger                 5,8           250,0          FWH         Hopbellen     26,0
E.K. Golding               4,0           250,0           15         Hopbellen      5,7
E.K. Golding               4,0           250,0            0         Hopbellen      1,2

==== Vergisting ===========================================================================================

Gist en giststarter
Gebruikte gist:          Wyeast 1214 Belgian Ale
Gistvorm:                Vloeibaar
Gisttype:                Bovengist
Giststarter gemaakt?:    Ja
Volume giststarter:      8,0 liter
Dichtheid giststarter:   1040 g/l
Starter belucht:         15 uur
Temperatuur giststarter: 20,0°C
Gistvoeding:             SiriS YeastVit
Hoeveelheid gistvoeding: 20,0 gram

Proost!

Deze week lekker aan de gang met de giststarter. Ik ga vier liter starter maken, deze na gisting laten bezinken en de slurry in een nieuwe starter van 4 liter doorkweken. De bezonken gist daarvan gaat mee naar Arnhem.
Conform de aanwijzingen in Brew Like a Monk (dat diep ingaat op hoe om te gaan met Belgische gisten) wil ik de gist enten bij 18 graden en de temperatuur van het bier gedurende de vergisting laten oplopen tot maximaal 28 graden.

JWVG

Ik ben benieuwd, Adrie! Leuk dat je weer eens kunt brouwen! Tjonge, de Chimay gist op laten lopen tot maximaal 28 ºC? Ik hoop dat die Monkbrewer weet waar hij het over heeft. Ik loop even met een flinke boog om die gist heen vanwege mijn Bananarama ervaringen met mijn Blond en Tripel, en dat was op veel lagere temperaturen. Is het idee dat die smaken vooral in het begin van de vergisting gemaakt worden, en dat het later geen kwaad meer kan om op zo'n hoge temperatuur te vergisten? Of hou je gewoon erg van banaan?  ;)

:degroeten: Jan Willem.

Jacques

Citaat van: JWVG op 06-09-2008  22:53 uTjonge, de Chimay gist op laten lopen tot maximaal 28 ºC? Ik hoop dat die Monkbrewer weet waar hij het over heeft.

Ik denk het wel. Zie deze draad.

JWVG

Die kende ik, Jacques. Ik heb er zelfs in gepost  ;). Ik ben benieuwd hoe het afloopt met dit brouwsel.

:degroeten: JW.

RobinB

Ik deel enigszins de zorgen van JW!
Mijn Chimay Blauw kloon was de eerste paar maanden ook veel te esterig (banaan), terwijl die op ca 22-24 ºC was vergist. Nu is dat op een of andere manier sterk afgenomen en lijkt hij vrij veel op het origineel.
De vergisting onder druk (cyko) schijnt overigens een aardige invloed te hebben op de estervorming (minder), dus wat dat betreft kan het waarschijnlijk ook wel koeler in de hobbysetting voor hetzelfde effect!

Jacques

Dat de commerciële brouwers veel minder esters hebben in hun cilinderconische tanks klopt helemaal. Daarom zoekt men verschillende wegen om het esterprofiel te verhogen. Een hogere temperatuur zou inderdaad daarmee te maken kunnen hebben.

JWVG

Het zou leuk zijn voor een experiment om te kijken of de grootte van de gistkoek nog invloed heeft op het ester profiel, en of hogere/lagere temperaturen elkaar gedeeltelijk kunnen compenseren voor estervorming. Daar hebben mensen op dit forum toch ook over gespeculeerd? Misschien ga ik me daar eens aan wagen. Maar eerst nog een paar andere brouwsels voor ik me weer aan deze gist waag!

RobinB

Vóór de Blauw-kloon heb ik met dezelfde gist een tripel gebrouwen die vergist is op 18-19 ºC.
Deze was érg lekker en geen last van banaantjes gehad!

Jacques

Citaat van: JWVG op 07-09-2008  19:12 uHet zou leuk zijn voor een experiment om te kijken of de grootte van de gistkoek nog invloed heeft op het ester profiel, en of hogere/lagere temperaturen elkaar gedeeltelijk kunnen compenseren voor estervorming. Daar hebben mensen op dit forum toch ook over gespeculeerd? Misschien ga ik me daar eens aan wagen. Maar eerst nog een paar andere brouwsels voor ik me weer aan deze gist waag!

Kijk, leuk! Langzaam gaan we warmlopen voor de november experimentenmaand.
Zelf heb ik vandaag een klein experimentje opgezet waarover jullie geïnformeerd worden als ik de resultaten heb.

JWVG

Voor mij is elke maand experimentenmaand! Alleen heb ik het daar zo druk mee dat ik niet echt toe kom aan bier experimenten. En mijn standaard is onrealistisch hoog, waardoor ik me tot nu toe heb beperkt tot het kritiek leveren op andermans experimenten  :verbergen:. Nou ja, mijn Amerikaanse/Britse pale ale duo was een startje.

MO

JW, ik wil je experimentendrif niet intomen, maar jouw schetsmatige proefopzet lijkt me nutteloos als je geen levende cellen gaat tellen.

Hopmans

CiteerLangzaam gaan we warmlopen voor de november experimentenmaand.
:neenee:

Now way.

Ik stop even met die ongein.
Een bier ga ik weer even met zekerheid brouwen.
Ik heb hier 3 kratten met explosieve wok-ale staan.

:)

Adrie

Heren, nou niet afdwalen, hè.

Estervorming geschiedt (boekenwijsheid) voor een groot deel in de lag-fase (de aanpassingsfase van de gist voordat de vergisting echt op gang komt) en het begin van de hoofdvergisting. Daarom is het belangrijk om bij lage temperatuur te beginnen. Het klopt dat cylindrokonische tanks de estervorming onderdrukken. Dit komt door de hogere (koolzuurgas)druk onderin de tank. Hoe hoger de koolzuurdruk, hoe lager de esterproductie. Sommige trappisten vullen de tanks niet helemaal om toch voldoende esters te krijgen.

Ik prefereer ook dat de gistingstemperatuur laag blijft, maar we hebben momenteel geen mogelijkheid om de vergistingstemperatuur te sturen. Het enige wat we kunnen doen is laag beginnen en dan maar afwachten. De ervaring leert echter dat de temperatuur alleen hoogzomer boven de 25 graden uitkomt, dus het zal wel loslopen. Daarnaast probeer ik deze keer meer gist te kweken dan anders (twee keer 4 liter starter in plaats van 1 keer) en een grotere hoeveelheid gist zorgt ook voor minder estervorming.

Hopmans

Citeeren een grotere hoeveelheid gist zorgt ook voor minder estervorming.
Volgens mij krijg je met teveel gist wel weer estervorming en andere ongein.
Door de gistexplosie is de temperatuur midden in het vat oncontroleerbaar hoog geworden.
Megastarters zijn dus niet goed.
Ik zie vaak foto's met watersloten vol met gist.
Dit is niet normaal.

Koop eens een zakje s-04 voor 25 liter bier, en kijk dan naar het schuim op het bier.
Dat is 2-4 cm dik, en zo hoort een normale vergisting te gaan.

:lessmile:

Jacques

Megastarters zijn prima als je de mogelijkheid hebt om te koelen. Heb je die mogelijkheid niet dan kan je inderdaad onbeheersbaar hoge vergistingstemperaturen krijgen.

JWVG

O.K. O.K. Ik ga wel weer terug in mijn hok. Stelletje wijsneuzen...

EBC

Ik denk toch wel dat die broeders de gist gedurende de eerste uren flink in (temperatuur)toom houden. Pas daarna laten ze hem los.

Jacques

Ze houden hem in toom bij de gewenste vergistingstemperatuur.
Als je van boven af in de gisttanks kijkt zie je het jongbier bij wijze van spreken dansen in het vat. Het is jammer dat ik daar geen filmpje van heb. Het was zeer spectaculair om te zien.

Adrie

Volgens Brew Like a Monk laten de broeders bij Westvleteren de temperatuur oplopen tot maximaal 29 graden. Bij Westmalle blijft ie altijd op maximaal 20 graden en bij Achel maximaal 24 graden. Al deze brouwerijen gebruiken de Westmalle gist. Ik heb afgelopen weekend de Achel blond en Westmalle tripel na elkaar gedronken en er was eigenlijk geen verschil in gistprofiel (esters en dergelijke).

Bij Chimay laten ze de temperatuur ook rustig oplopen. In onze gistingsvaten gaat het natuurlijk niet zo snel als in een vat van 2000 liter. Het oppervlak gistingsvat per volume bier is bij ons natuurlijk veel groter. Uit ervaring weet ik dat de temperatuur van het bier zelden hoger wordt dan 5 graden boven de omgevingstemperatuur. Aangezien de omgevingstemperatuur waar het bier straks staat nu ongeveer 18 tot 19 graden is, zal het gistende bier niet snel boven de 25 graden uitkomen.

Adrie

Zo, het beslag staat te staan bij 62 graden en we hebben hier een leuke discussie over gerevitaliseerd water.  ;D

Zometeen doorstoken naar 72 en dan straks de overgebleven lappen vlees op de BBQ gooien. David had gisteravond een straatfeest en er is nog het een en ander over.  samenvol We zijn allemaal een beetje brak wegens kroegbezoeken en feestjes, maar koffie doet een hoop.  :ziek:

Adrie

Sh*t. Zojuist floept er een glas uit mijn bril in het beslag.  :echtboos: Hopelijk lost het "glas" (kunststof) niet op... Anders wordt het een heel speciale tripel. Dat wordt vissen straks in het bostel.

Adrie

Het glas is terug! Je snapt dat het wel even duurde om het bostel van bijna 30 kg mout te doorzoeken na het filteren. Les: brilleglazen van kunststof kunnen tegen 78 graden.

EBC

Citaat van: Adrie op 13-09-2008  15:06 uLes: brilleglazen van kunststof kunnen tegen 78 graden.

Of...het wordt brouwers aangeraden, om alle risico te vermijden, brillenglazen van echt glas te gebruiken.

MO

Of deugdelijke brillen waarbij de glazen vastzitten. Is iedereen in de regen aan het brouwen vandaag?

JWVG

Ja, lekker fris  :dansen:. Het ergste was trouwens weer over toen William kwam en we startten.

Vergelijkbare Topics (7)

17538

Gestart door MM

Reacties: 14
Gelezen: 5604

30452

Reacties: 5
Gelezen: 2667

36062

Gestart door rajd

Reacties: 11
Gelezen: 3288

6044

Reacties: 76
Gelezen: 21319

26910

Reacties: 9
Gelezen: 4063

34448

Gestart door joenedu

Reacties: 2
Gelezen: 1818

41510

Gestart door Gorak

Reacties: 14
Gelezen: 2091

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.