Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Vraagje over gistingsfles

Gestart door mvbrewery, 16-03-2015 17:38 u

Vorige topic - Volgende topic

mvbrewery

Ik wil een paar nieuwe gistingsflessen aanschaffen maar vroeg me iets af omdat er zo veel verschillende maten zijn.
Als je een bier in een gistingsfles doet maakt het dan uit als er maar een deel vol zit?
Dus bijv. een 30 l fles met 10 l bier of 20 l fles met 5 l bier, is dit een probleem?
Neem zelf aan van niet maar wou het toch even zeker weten voordat ik nieuwe ging bestellen en het is toch zonde als het bier dan verpest is.
Groet,
Vincent

Tjardo

Als je na de hoofdgisting overhevelt voor de nagisting wil je niet te veel kopruimte ivm mogelijke oxidatie...

mvbrewery

Citaat van: Tjardo op 16-03-2015  17:52 uAls je na de hoofdgisting overhevelt voor de nagisting wil je niet te veel kopruimte ivm mogelijke oxidatie...

Dus bij de hoofdgisting maakt het niet uit maar bij de nagisting moet je zo weinig mogelijk lucht in de fles hebben?

Fripel

Sterker nog, tijdens de hoofdgisting wil en moet je veel kopruimte hebben om een heftige vergistingspiek op te kunnen vangen. Minstens een derde van het totaal aan kopruimte is zeer gewenst. Je zal niet de eerste zijn die zijn vergistingsvat of fles te vol doet en vervolgens een aardig schoonmaakklusje heeft van het overstromende schuim...

Door de relatief grote koolzuurproduktie tijdens de hoofdvergisting komt er een deken van koolzuur op je vergistende jongbier te liggen waardoor oxydatie weinig kans heeft. Dit is bij de nagisting een stuk minder waardoor je weinig kopruimte wilt, de kans op overschuimen is dan ook een stuk minder omdat er nog maar weinig activiteit is.

mvbrewery

Ben momenteel een boek over het brouwen aan het lezen en nu vroeg ik me nog iets af, in het boek staat dat je voor de hoofdgisting een plastic vat moet gebruiken en voor de nagisting een glazen gistingsfles. Wat is nou precies het verschil als je nou een plastic gistingsvat, glazen gistingsfles of een rvs gistingsvat gebruikt?

hans_nwk

Tijdens de hoofdgisting wordt er veel koolzuur geproduceerd en heb je geen last van oxidatie door de zuurstofdoorlaatbaarheid van plastic. Glas of rvs laat geen zuurstof door en zou dus beter zijn.

Veel brouwers hevelen helemaal niet over als de totale gisting niet meer dan 2 of 3 weken is, ook niet uit plastic.

Zelf doe ik dit ook niet en tot 3 weken in het plastic Speidel gistingsvat (en langer bij een pils) heb ik er nog geen nadelen van ondervonden. Ik hevel vaak wel over naar een bottelvat om minder bezinksel te hebben.

Dit is een onderwerp (plastic goed of slecht, wel of niet overhevelen) waar je heel veel discussie over zult vinden in verschillende topics op het forum, trek er eens een weekend voor uit als je zin hebt.

Voor je eerste brouwsels zal het goed genoeg gaan als je een goed plastic vat hebt (bv dat van speidel) en niet overhevelt voor nagisting.

Ik heb nu zelf wel een mandfles besteld voor de nagisting van een saison omdat die gist de reputatie heeft er erg lang over te doen.

Groet,
Hans

hetspook

Gelijk in glas is af te raden omdat die niet erg handig schoon te maken zijn door de kleine opening.

EvdBroek

Citaat van: hetspook op 17-03-2015  10:09 uGelijk in glas is af te raden omdat die niet erg handig schoon te maken zijn door de kleine opening.

Precies, het gebruiken van een mandfles voor de hoofdvergisting is erg onhandig. Je krijgt die bijna niet ontdaan van de gistkoek en gistresten.

Ansius

Niet helemaal waar.
Er bestaan ook glazen mandflessen met een brede mond.
Gebruik ze al jaren in de 25 Liter versie.
Mijn hand en arm kunnen daar gemakkelijk in.

Enige nadeel blijft dat glas kan breken.

HuygenMeester

Citaat van: EvdBroek op 17-03-2015  11:37 uPrecies, het gebruiken van een mandfles voor de hoofdvergisting is erg onhandig. Je krijgt die bijna niet ontdaan van de gistkoek en gistresten.
Google eens op YouTube Carboy Cleaning
zitten best leuke en bruikbare tips bij
 :degroeten:
Huygenmeester

Puck

Citaat van: EvdBroek op 17-03-2015  11:37 uPrecies, het gebruiken van een mandfles voor de hoofdvergisting is erg onhandig. Je krijgt die bijna niet ontdaan van de gistkoek en gistresten.

Ik heb toch een andere ervaring. Beetje laten weken met oxi, loog of PWB en je spoelt het meeste er al uit. Borstel er doorheen (wil nog zo'n carboy cleaner maken) en schoon. Vind glas super hygiënisch werken. Oppassen dat je wel grip heb anders is het dag tegen het flesje. Is ook wel wat zwaarder maar daar kweek je spieren van en heeft daardoor ook nog het voordeel dat je dan van de zomer als een adonis over het strand loop.  :nut:

EvdBroek

Citaat van: Puck op 17-03-2015  11:55 uIk heb toch een andere ervaring. Beetje laten weken met oxi, loog of PWB en je spoelt het meeste er al uit. Borstel er doorheen (wil nog zo'n carboy cleaner maken) en schoon. Vind glas super hygiënisch werken. Oppassen dat je wel grip heb anders is het dag tegen het flesje. Is ook wel wat zwaarder maar daar kweek je spieren van en heeft daardoor ook nog het voordeel dat je dan van de zomer als een adonis over het strand loop.  :nut:
Ik gebruik al jaren mandflessen alleen voor de nagisting en weet inmiddels hoe ik ze schoon moet maken  ;)
Een half jaar geleden heb ik noodgedwongen voor het maken van cider een mandfles gebruikt voor de hoofdgisting en dat heeft me veel werk gkost die schoon te maken met uitspuiten, flessenborstel en dunbleek. Dan is een vat toch echt wel handiger

EvdBroek

Citaat van: ANSIUS op 17-03-2015  11:47 uEr bestaan ook glazen mandflessen met een brede mond.
Gebruik ze al jaren in de 25 Liter versie.
Mijn hand en arm kunnen daar gemakkelijk in.
Die ken ik dan weer niet, waar kun je die kopen?

Ansius

MichelA

Ik vind een mandfles eigenlijk vrij makkelijk schoon te houden:
Gewoon een paar uur laten weken in soda, daarna veeg ik met een speciale flessenborstel (krom) de "aangekoekte" randen zo schoon. 
Verder heeft glas als voordeel dat het niet poreus is. In kunststof kunnen na verloop van tijd haarscheurtjes ontstaan waarin ongewenste bewoners kunnen komen.

EvdBroek

Citaat van: ANSIUS op 18-03-2015  16:33 uo.a.

www.Brouwland.com/nl/onze-producten/komboecha/gistingsflessen-en-accessoires

Andere verstrekkers hebben ze ook.
Dank voor de tip! Nu nog één vinden die groot genoeg is ( >25 liter)

Jacques

Citaat van: mvbrewery op 17-03-2015  09:46 uBen momenteel een boek over het brouwen aan het lezen en nu vroeg ik me nog iets af, in het boek staat dat je voor de hoofdgisting een plastic vat moet gebruiken en voor de nagisting een glazen gistingsfles. Wat is nou precies het verschil als je nou een plastic gistingsvat, glazen gistingsfles of een rvs gistingsvat gebruikt?

Het mooiste is een rvs vergistingsvat. Laat geen zuurstof door en is goed schoon te maken. Een rvs CCT is helemaal ideaal. Dan kun je overtollige gist na de hoofdgisting gewoon aftappen. Jammer dat die zo duur zijn.

Markiej87

Ik gebruik altijd hetzelfde kunststof vat voor zowel hoofd- als nagisting. Ik ken de theorieën over oxidatie maar heb niet het idee dat op de schaal waarop ik brouw en de duur dat het bier in de vaten zit, het gebruik van kunststof invloed heeft op de kwaliteit van mijn bier.

Henielma

Citaat van: Markiej87 op 26-03-2015  13:30 uIk gebruik altijd hetzelfde kunststof vat voor zowel hoofd- als nagisting. Ik ken de theorieën over oxidatie maar heb niet het idee dat op de schaal waarop ik brouw en de duur dat het bier in de vaten zit, het gebruik van kunststof invloed heeft op de kwaliteit van mijn bier.

Hetzelfde hier. De hoofd- en nagisting op hetzelfde kunststof vat zonder over te hevelen.

ZwartGoud

Ik gebruik vaak een 35 liter glazen mandfles voor de hele gisting. Ik vind het ideaal. Geen oxidatie. Je kunt heel goed zien hoe de gisting verloopt, en schoonmaken is vrij eenvoudig met een borstel of een harde waterstraal.

Jacques

Citaat van: Markiej87 op 26-03-2015  13:30 uIk ken de theorieën over oxidatie maar heb niet het idee dat op de schaal waarop ik brouw en de duur dat het bier in de vaten zit, het gebruik van kunststof invloed heeft op de kwaliteit van mijn bier.

Ook ik heb jarenlang in plastic vergist. Roestvast staal bevalt mij veel beter om de eerder door mij gemelde redenen.
Plastic neemt geurtjes op en geeft die ook weer af. RVS doet dat niet.

Henielma

Cippen met 2,5 liter heet water en PBW gedurende een half uur en je ruikt niets meer van je vat. Dat had je jaren geleden misschien nog niet.  ;)

Jacques

Citaat van: Henielma op 26-03-2015  22:59 uCippen met 2,5 liter heet water en PBW gedurende een half uur en je ruikt niets meer van je vat. Dat had je jaren geleden misschien nog niet.  ;)

PBW had je destijds inderdaad niet. Wel Chemipro Caustic dat ook geurtjes weg neemt. Blijft dat RVS geweldig materiaal is om in te vergisten. Niet voor niets wordt wereldwijd door bijna alle professionele vergist in RVS.

Henielma

Fijn dat je bij doorzichtig kunststof de vergisting mooi visueel volgen kan en dat je je rug spaart omdat alleen de inhoud waar het om gaat bepalend is voor het gewicht en niet de tijdelijke verpakking.

Een ander voordeel geldt voor kunststof en RVS en dat is dat het niet zo snel breekt zoals glas waarbij je ernstige verwondingen en ruzie met huisgenoten kan oplopen.

Vergelijkbare Topics (7)

16117

Reacties: 15
Gelezen: 6414

11093

Reacties: 13
Gelezen: 4296

31708

Reacties: 3
Gelezen: 1520

44578

Reacties: 7
Gelezen: 626

42344

Reacties: 12
Gelezen: 1427

29365

Reacties: 11
Gelezen: 2749

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.