Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Afstand filter tot bodem?

Gestart door johanna25, 27-02-2015 09:28 u

Vorige topic - Volgende topic

johanna25

Nadat ik 5 gaatjes in mijn filter heb gemaakt ben ik nu op zoek naar info hoelang de boutjes moeten zijn om pootjes van te maken.
Dus hoeveel cm moet het filter vanaf de bodem staan.

Herman

Dat ligt aan de montage van je kraan, hoe en waar is deze gemonteerd. Het filter moet net boven de kraanaansluiting zitten. M.a.w. als het filter in de bodem zou zitten, heb je nauwelijks pootjes nodig. Daar is geen vaste regel voor.

dutch food geek

Of als je een diptube aan je kraan maakt die door je filter komt heb je ook minder ruimte onder je filter nodig...

Zoiets als dit dus...

EvdBroek

Citaat van: dutch food geek op 27-02-2015  12:55 uOf als je een diptube aan je kraan maakt die door je filter komt heb je ook minder ruimte onder je filter nodig...
zoiets als dit dus...
Leuk, hoe heb je die gemaakt?

dutch food geek

Citaat van: EvdBroek op 27-02-2015  12:58 uLeuk, hoe heb je die gemaakt?

Heb ik niet gemaakt... Is foto van de binnenkant van een blichmann ketel  :-[

Als ik hem zelf zou maken zou ik iets maken met een knietje, klein stukje rvs en een weldless huiddoorvoer...
Kan nooit heel complex zijn...

Jacques

Citaat van: dutch food geek op 27-02-2015  12:55 uOf als je een diptube aan je kraan maakt die door je filter komt heb je ook minder ruimte onder je filter nodig...

Zoiets als dit dus...

Je kunt het ook over een knie hebben...

Herman

Als je dan toch per se in Nederlands wil, is het een dompelbuis (D: Tauchrohr). Een knietje is veeleer een koppelstuk tussen twee buizen.

Jacques

Citaat van: Herman op 27-02-2015  21:44 uEen knietje is veeleer een koppelstuk tussen twee buizen.

En daarmee bereik je precies hetzelfde het doel.

Als je op Google kijkt zie je ook diverse 'dip tubes' die uitgevoerd zijn met een koppelstuk.

Zelf heb ik ook een knietje (een gelaste versie - zonder koppelstuk) in mijn Braumeister. In mijn bottelvat heb ik alleen een koppelstuk. Dat was al voldoende omdat de kraan daar kort boven de bodem gemonteerd is.

seed7

Idealiter zit je filterbodem zo dicht mogelijk op je bodem, enkele millimeters. Daarvoor moet je wel een onder uitloop of een dompelbuisje gebruiken. Als je het filter in een filterkuip gebruikt hoef je dan maar heel weinig water in de kuip te geven voor de maisch er in stort.

Ingo

dutch food geek

Citaat van: Jacques op 27-02-2015  21:06 uJe kunt het ook over een knie hebben...

Ik wist het goed Nederlandse woord even niet... Om daar nou meteen een punt van te maken...  :nut:

Een knietjes is trouwens een haaks gebogen koppelstuk en zal waarschijnlijk niet tot bijna de bodem van je ketel reiken. Dan heb je dus nog een stukje pijp nodig om bijna tot de bodem te komen.

Citaat van: Herman op 27-02-2015  21:44 uEen knietje is veeleer een koppelstuk tussen twee buizen.

Dit dus...

Citaat van: Jacques op 27-02-2015  23:10 uAls je op Google kijkt zie je ook diverse 'dip tubes' die uitgevoerd zijn met een koppelstuk.

Zelf heb ik ook een knietje (een gelaste versie - zonder koppelstuk) in mijn Braumeister. In mijn bottelvat heb ik alleen een koppelstuk. Dat was al voldoende omdat de kraan daar kort boven de bodem gemonteerd is.

Maar daar zitten dus nog wel pijpjes aan om tot de bodem te komen. Zeker als je op een gasvlam zit wil je je kraan niet te dicht op je vuur hebben. Vindt hij niet leuk...
Ik neem aan dat jouw knietje hevelbuis ook vastgeschroefd zit. Dus is het een koppelstuk, om de twee pijplengtes onder een hoek van 90 graden met elkaar te verbinden. Of dat nu gaat met knelkoppelingen of schroefdraad maakt niets uit, het is en blijft een koppelstuk.
Dus huiddoorvoer, knietje en een stukje pijp en klaar ben je. Kan je tot vlak op de bodem komen en heb je zo min mogelijk filterverlies...

Jacques

Citaat van: dutch food geek op 28-02-2015  14:10 uIk wist het goed Nederlandse woord even niet... Om daar nou meteen een punt van te maken...  :nut:

Het is niet persoonlijk bedoeld maar het valt mij op dat we steeds meer Engelse termen gebruiken terwijl we daarvoor goed Nederlandstalige alternatieven hebben.

Citaat van: dutch food geek op 28-02-2015  14:10 uEen knietjes is trouwens een haaks gebogen koppelstuk en zal waarschijnlijk niet tot bijna de bodem van je ketel reiken. Dan heb je dus nog een stukje pijp nodig om bijna tot de bodem te komen.

Voor de werking maakt dat niet uit. Het is ook mogelijk een bocht in een stuk pijp te buigen.

Citaat van: dutch food geek op 28-02-2015  14:10 uIk neem aan dat jouw knietje hevelbuis ook vastgeschroefd zit. Dus is het een koppelstuk, om de twee pijplengtes onder een hoek van 90 graden met elkaar te verbinden. Of dat nu gaat met knelkoppelingen of schroefdraad maakt niets uit, het is en blijft een koppelstuk.
Dus huiddoorvoer, knietje en een stukje pijp en klaar ben je. Kan je tot vlak op de bodem komen en heb je zo min mogelijk filterverlies...

Bij mijn Braumeister is het gelaste knietje, dat op maat gemaakt is, met een siliconen ring bevestigd. Bij mijn bottelvat zit het  koppelstuk inderdaad met schroefdraad vast. Het uiteinde van dat koppelstuk zit een paar millimeters boven de bodem van het vat. Hierdoor gaat het bottelvat nagenoeg geheel leeg. Een klein beetje schijnzetten zorgt er voor dat het verlies verwaarloosbaar is.

Vergelijkbare Topics (7)

35028

Reacties: 10
Gelezen: 2963

208

Gestart door Biertje

Reacties: 10
Gelezen: 10954

43805

Reacties: 5
Gelezen: 896

14245

Reacties: 3
Gelezen: 4085

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.