Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

De sleutel tot het beste waterslot

Gestart door Joran, 06-10-2010 22:35 u

Vorige topic - Volgende topic

Joran

Wij hebben twee standaard witte gistvaten van Brouwmarkt met waterslot van het cylindrische type. Nu hebben we ook twee klassieke watersloten. Mijn idee is dat deze veel nauwkeuriger en handiger zijn, omdat ze:

1. Kleiner zijn, daardoor preciezer te volgen.
2. Doorzichtig.

Nu zaten er bij de vaten ook een stop. Is het een idee om 1 te doorboren, zodat we de klassiek watersloten kunnen gebruiken? Moet ik nog ergens op letten?

RobinB

Ik zou gewoon kijken of je zo'n rubbertje in het gaatje van de draaidop voor je huidige slot kan drukken?
En daar dan weer een slangenmodelletje in.

Zo'n rubbertje kost maar € 0,75 of zo.

Jacques

Die cilindrische watersloten werken ook goed hoor. Niks mis mee.

Als er voldoende overdruk is werkt zo'n waterslot net zo goed. Al vele jaren gebruik ik een dergelijk waterslot om mijn gistvat.

koffie

Wat zou er niet nauwkeurig aan het waterslot zijn ?

Ik heb hier 3 van die gistvaten waarbij er in het grote gat van de deksel een grijze rubber stop (met gat) zit en daar zo'n plastic waterslot van 45 ct erin.

Edgar

Het voordeel van de kleine waterslotjes is dat ze een veel leuker geluid maken. Een niet te onderschatten punt bij watersloten.

Broebeldebroebeldebroeb!

Jacques

Klopt, bij een waterslot heb je veel meer bloepentreintjes.

Dat grote waterslot van mij maakt broep      broep       broep      geluiden.
Heeft ook wat vind ik.

Joran

@Jacques: Ik heb vooral gemerkt dat tijdens de navergisting je beide die grote weinig ziet gebeuren terwijl je bij die anderen dan wel wat ziet bewegen. Ook heb je met die grote weleens dat het klepje scheef staat. Dan kan ik niet goed zien of dat door overdruk komt of dat er nog steeds koolzuur vrij komt. Ik denk dat ik die klassieke wat fijner vindt.

Jacques

Het waterslot dat ik heb is een hele grote en is niet meer in de handel verkrijgbaar volgens mij. Bij dit waterslot komt het niet voor dat de deksel scheef gaat staan. Bij die kleinere cilindrische watersloten komt dat wel regelmatig voor heb ik gezien bij anderen.

Op het laatst van de nagisting kijk ik niet meer naar het waterslot. Ik beperk mij tot het meten van het SG en het beoordelen van de helderheid van het jongbier.

Als je kleiner waterslot wilt gebruiken raad ik je aan om volrubberen stops met een gat te gebruiken waarin je het waterslot steekt.
Deze bedoel ik

Het voordeel daarvan is dat het gat dat je in je deksel boort niet perfect rond hoeft te zijn. Doordat de stops taps toelopen sluiten ze nadat je de stop aangeduwd hebt goed af.

Huub Krekels

Het komt wel eens voor dat je een stormachtige vergisting hebt. Veel watersloten redden het dan niet. Ik maak dan gebruik van zo'n rubberen stop die Jaques laat zien waarin ik het onderste stuk van een kunststof waterslot steek. Aan dit stuk bevestig ik een slang en leg het uiteinde van de slang in een Erlemeyer gevuld met water. (Kan ook een weckglas of een emmer zijn.) Je voorkomt daardoor dat de schuim in het waterslot gaat zitten, waardoor weer besmetting mogelijk is. :gistsmile:

korek

Dit zijn de 'ouderwetse', van glas en deze maken het mooiste geluid.

Oscar

Citaat van: korek op 07-10-2010  07:21 uDit zijn de 'ouderwetse', van glas en deze maken het mooiste geluid.

Wel mooi... maar oh zo breekbaar...

SeekingBeer

Die watersloten als in de foto van Korek heb ik ook (maar dan zonder het bovenste verwijding), ooit heb ik een schoenendoos vol op de kop weten te tikken.
Ze schijnen uit de DDR te komen.

Het voordeel is natuurlijk dat je ze uit kunt koken, verder zoals Jaques al aangaf kan je beter van die stoppen gebruiken en niet van die dunne rubberen kapjes (die gaan snel lekken).

Probleem is dan: Het glazen waterslot gaat enorm vast zitten en je kunt het niet meer onbeschadigd uit de rubber stop verwijderen.

Laatst viel het mij op dat als je de rubber stop even in kokend water houd je dan vrij gemakkelijk het waterslot eruit kunt draaien.
'T is maar een tip...  :)

Edgar

Citaat van: korek op 07-10-2010  07:21 uDit zijn de 'ouderwetse', van glas en deze maken het mooiste geluid.

Fraai hoor... Dat zal inderdaad mooi klinken. 'T is natuurlijk een beetje zever, maar ondertussen zijn we volgens mij allemaal lichtelijk verliefd op die broebelgeluiden.

Oscar

Citaat van: Edgar op 07-10-2010  21:47 u'T is natuurlijk een beetje zever, maar ondertussen zijn we volgens mij allemaal lichtelijk verliefd op die broebelgeluiden.

Dat is het brouwvirus. Ik denk dat menig (Amateur) brouwer per jaar toch enkele uren genietend voor zijn waterslot doorbrengt

Jacques

Citaat van: Edgar op 07-10-2010  21:47 u'T is natuurlijk een beetje zever, maar ondertussen zijn we volgens mij allemaal lichtelijk verliefd op die broebelgeluiden.

Daar zou je wel eens gelijk in kunnen hebben. Bij mijn cilinderconisch gistvat was een waterslot geleverd met een knikkersysteem. Bij dit 'waterslot' hoor je geen koolzuurgas uit het vat ontsnappen. Dat vond ik maar niets. Al heel snel verving ik dit waterslot door het waterslot dat ik al vele jaren in gebruik heb. Bloeb    Bloeb     Bloeb    zo moet het voor mij zijn...

Vergelijkbare Topics (7)

28854

Reacties: 11
Gelezen: 4370

41455

Reacties: 0
Gelezen: 677

18733

Reacties: 30
Gelezen: 13934

17172

Reacties: 13
Gelezen: 15578

27012

Reacties: 2
Gelezen: 2751

14593

Reacties: 17
Gelezen: 8173

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.