Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Ed hier uit Almere

Gestart door Ed1973, 07-06-2019 00:30 u

Vorige topic - Volgende topic

Ed1973

Hallo allemaal,

Hier Ed uit Almere, 46 jaar en heb een reparatiebedrijf van (spel)computers en nog net niet begonnen met brouwen van bier.
Paar jaren geleden heb ik jenever gestookt (ging toen in 1x goed) en nu wil ik eens gaan beginnen met het brouwen van liefst blond bier.

Als voorbereiding heb ik het boek "Zelf bier brouwen" al helemaal gelezen en ben nu bezig met "Verander water in bier" van Adrie Otte, wat ik echt een fantastisch boek vind.

Ik zit me nog te orienteren hoe ik wil gaan beginnen, wil eigenlijk beginnen met enkel:

- gerstemout
- hopbloemen
- bovengist
- kraanwater
- kristalsuiker

Maar, er is zo verschrikkelijk veel keuze, zijn er toevallig ook winkels waar je de gerst en hop kunt proeven, en op basis daarvan kunt bepalen of je daarmee een lekker biertje kunt brouwen? Is dat een goede benadering?

Of hebben jullie zoiets van, kies gewoon een recept, en probeer die gewoon uit.

Of zijn er mogelijkheden om biertjes te proeven, en van diegene die ik lekker vind, het recept te verkrijgen en dan te proberen of ik het net zo lekker kan brouwen, als de oorspronkelijke brouwer? Of ga ik nu te ver in gedachten?

Of hebben jullie nu zoiets van: ga eerst maar eens wat brouwen, wat te zuipen valt? lol

Oscar

Met een blond bier kun je nooit in de fout gaan qua mouten... Dus koop gewoon wat mouten (pils, pale, tarwe, munich...) en gooi wat door elkaar. Doe er een leuk gistje bij en kies een leuke hop tot max 20 IBU. Gaat 100% goed... :brouwen:

Maak het niet te moeilijk. :brouwen:

Ed1973

Thanks !

Ik hoop hier heel veel te leren en ook mijn steentje te kunnen bijdragen. Dit weekend naar  https://www.braumarkt.com/4-dwaze-pinksterdagen , hoop veel te kunnen zien :-)

Adbrouwt

Welkom Ed. Leuk om nog een stadsgenoot op het forum te treffen. Brouwen is zoals Oscar aangeeft gewoon beginnen. Als je de 4 basis mouten gebruikt kan het bijna niet mis gaan.
In Amsterdam zit de Bierkaai brouwvereniging.  Misschien leuk om eens aan te schuiven en onder het genot van een biertje je vragen te stellen. Vanavond komen we bij elkaar. Als je naar www.debierkaai.net gaat kun je jezelf als introduc√© aanmelden.
Veel plezier met je hobby

brouwerwaldonk

Citaat van: Ed1973 op 07-06-2019  00:30 uMaar, er is zo verschrikkelijk veel keuze, zijn er toevallig ook winkels waar je de gerst en hop kunt proeven, en op basis daarvan kunt bepalen of je daarmee een lekker biertje kunt brouwen? Is dat een goede benadering?
Verschillende manieren van maischen geven verschillende smaken met dezelfde moutsoort, dus niet enkel de moutsoorten op zich. Ook verschillende gistsoorten geven een verschillende biersmaak met dezelfde moutsoort.
En de meeste lichte moutsoorten proeven hetzelfde.

middelaersch

Ik zou met iets simpels beginnen, bv het recept op blz 35 van het boek van Adrie.

Een of twee mouten, een of twee hopsoorten, korrelgist.
Het hele proces een keer zo simpel mogelijk uitvoeren, en daarna zelf recepten bedenken of ingewikkelder recepten uit een boek of hier van het forum brouwen.

Als je zelf recepten gaat bedenken zou ik het programma BrouwHulp gebruiken. Dan zie je direct wat er ongeveer gebeurt m.b.t. bitterheid, alcohol percentage en kleur. Dan wordt de kans dat het resultaat in de buurt komt van wat je wilt een stuk groter.

Succes!

Jacques

Citaat van: brouwerwaldonk op 07-06-2019  15:15 uVerschillende manieren van maischen geven verschillende smaken met dezelfde moutsoort, dus niet enkel de moutsoorten op zich. Ook verschillende gistsoorten geven een verschillende biersmaak met dezelfde moutsoort.

De invloed van het maischproces is uitermate klein. Hooguit is je bier wat zoeter of droger. Het smaakeffect van het maischen is veel minder groot dan vaak gedacht wordt...

De keuze van de mouten en de verhoudingen van de mouten hebben een aanzienlijk groter effect.

Vergelijkbare Topics (7)

7322

Gestart door jurgenfd

Reacties: 23
Gelezen: 7316

45367

Reacties: 6
Gelezen: 242

24097

Reacties: 10
Gelezen: 3278

41963

Reacties: 9
Gelezen: 1342

21244

Reacties: 8
Gelezen: 2183

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.