Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Even voorstellen: Rob uit Driel

Gestart door robmol, 01-01-2015 15:38 u

Vorige topic - Volgende topic

robmol

Hallo allemaal,

Ik ben een nieuwe hobbybrouwer uit Driel. Hoewel, helemaal nieuw niet meer want ik heb ondertussen drie brouwsels gemaakt.
De eerste twee brouwsels waren blikbrouwsels. Ik heb daarvoor veel informatie uit de cursus op deze site en het forum gehaald. Mede daardoor zijn beide brouwsels wel aardig gelukt.

Voor mijn derde brouwsel wilde ik "echt" gaan brouwen. Dus op zoek naar alle spullen die ik daarvoor nog nodig had en ik heb het boek "H2O verander water in bier" gekocht. Een goed en duidelijk boek. In het boek staat ook een beginnersrecept voor een blond biertje dus dat leek me een goede om mee te starten.
Het brouwen zelf ging aardig goed, alleen hield ik uiteindelijk maar de helft van het volume over. Ik zou 10 liter over moeten houden maar ik had maar 5 liter over. Wat kan daar de reden van zijn? Ik heb toen maar besloten om met een aantal liter water aan te lengen. Met het uiteindelijke resultaat was ik niet ontevreden, het smaakt duidelijk naar een blond bier, maar natuurlijk wel wat waterig.

Ik heb nu mijn uitzet uitgebreid met een koelkast, verwarmingslint en STC-1000. Hiermee ga ik binnenkort een poging 2 doen voor hetzelfde blond biertje. Ik wil dan eventueel met iets meer water spoelen om te zorgen dat ik niet weer veel te weinig volume overhoud.

Bedankt iedereen (en met name Jacques) in ieder geval voor de vele informatie op deze site en het forum!  :D

HuygenMeester

Citaat van: robmol op 01-01-2015  15:38 uHallo allemaal,

Ik ben een nieuwe hobbybrouwer uit Driel.
met een aantal liter water aan te lengen. Met het uiteindelijke resultaat was ik niet ontevreden, het smaakt duidelijk naar een blond bier, maar natuurlijk wel wat waterig.

Ik heb nu mijn uitzet uitgebreid met een koelkast, verwarmingslint en stc-1000. Hiermee ga ik binnenkort een poging 2 doen voor hetzelfde blond biertje. Ik wil dan eventueel met iets meer water spoelen om te zorgen dat ik niet weer veel te weinig volume overhoud.

Bedankt iedereen (en met name Jacques) in ieder geval voor de vele informatie op deze site en het forum!  :D
Welkom in de kring van thuisbrouwers. :brouwen:
Je zegt te weinig volume overgehouden te hebben en dat het waterig smaakte. Aan het eind zeg je dat je bij de volgende brouwpoging meer spoelwater wilt toevoegen  :weetniet:; dat rijmt niet naar mijn mening.
Heb je wel de juiste hoeveelheid mout genomen t.o.v.je maisch/spoelwater?
 :degroeten:
Huygenmeester

broeder

Hoi,
Ook namens mij van harte welkom.
Tja... startprobleempje, check voor alle zekerheid al je toegevoegde hoeveelheden,
of ben je gaandeweg problemen tegengekomen en daar een verkeerde handeling op losgelaten.
Of maak het zelfde brouwsel nog een keer en ontdek...

Succes,
broeder Willem

robmol

Omdat ik nog erg onervaren ben heb ik precies het recept uit het boek gevolgd. Volgens dat recept heb je in totaal 2,6 kg mout nodig. Voor het maischen 8 liter water en voor het spoelen 6 liter. Je zou dan uiteindelijk ongeveer 10 liter moeten overhouden maar bij mij was dat dus maar 5 liter  :(

Ik las dat het ook nog een groot verschil kan maken of je met of zonder deksel kookt, koken jullie met of zonder deksel?

Brouwers

Welkom. Je bent in ieder geval al goed van start gegaan. Ook ik heb wat vraagtekens bij het verlies waar je last van had. Heb je de dichtheid van je wort goed gemeten voor en na het koken? Hoeveel wort had je voor het koken? Kan zijn dat je niet genoeg gespoeld hebt en te hard gekookt maar het is moeilijk te zeggen.
Maak je al gebruik van brouwsoftware zoals BrouwHulp of BrouwVisie? Persoonlijk vind ik het enorm handig. Vooral als je je recept aan wilt passen. De software rekent het mooi voor welke dichtheid en bitterheid je zou kunnen verwachten. bv BrouwHulp kan ook een checklist aanmaken voor je brouwdag. Ik brouw zelf ook nog maar een maand of 8 en vind deze functie enorm handig.

In ieder geval succes met je volgende brouwsel.

Eric v B

Hallo Rob, uiteraard welkom! Heb je ook het SG gemeten na het koken? Klopte dit (ongeveer) met wat de bedoeling was? Mijn eerste brouwsel was ook 10 liter en ik hield maar 7 liter over. Het SG was wel een stuk hoger dan de bedoeling was. Met aanlengen met kraanwater verlaag je je SG en krijg je meer bier. In mijn geval had ik veel meer water verdampt tijdens het koken dan "was gepland".

Een troost: de tweede keer gaat beter!

Succes.

Gerald

Welkom vanaf de andere kant van Arnhem (Duiven). Indien gewenst wil ik binnenkort best met je mee kijken waar het spaak loopt, of andersom kan je met mij mee kijken tijdens een brouwdag.  Laat maar wat horen.

Groeten Gerald

robmol

Citaat van: Brouwers op 01-01-2015  20:11 uWelkom. Je bent in ieder geval al goed van start gegaan. Ook ik heb wat vraagtekens bij het verlies waar je last van had. Heb je de dichtheid van je wort goed gemeten voor en na het koken? Hoeveel wort had je voor het koken? Kan zijn dat je niet genoeg gespoeld hebt en te hard gekookt maar het is moeilijk te zeggen.
Maak je al gebruik van brouwsoftware zoals BrouwHulp of BrouwVisie? Persoonlijk vind ik het enorm handig. Vooral als je je recept aan wilt passen. De software rekent het mooi voor welke dichtheid en bitterheid je zou kunnen verwachten. bv BrouwHulp kan ook een checklist aanmaken voor je brouwdag. Ik brouw zelf ook nog maar een maand of 8 en vind deze functie enorm handig.

Ik heb voor het koken niet de dichtheid gemeten, na het koken heb ik na het afkoelen gemeten. Mijn idee was om de volgende keer met een deksel te maischen en te koken en eventueel iets meer spoelwater te gebruiken. Ik heb alles bijgehouden in BrouwVisie, een erg handig programma inderdaad. Die checklist klinkt wel interessant, misschien dat ik BrouwHulp ook nog even uitprobeer.

Citaat van: Eric v B op 01-01-2015  21:12 uHallo Rob, uiteraard welkom! Heb je ook het SG gemeten na het koken? Klopte dit (ongeveer) met wat de bedoeling was? Mijn eerste brouwsel was ook 10 liter en ik hield maar 7 liter over. Het SG was wel een stuk hoger dan de bedoeling was. Met aanlengen met kraanwater verlaag je je SG en krijg je meer bier. In mijn geval had ik veel meer water verdampt tijdens het koken dan "was gepland".

Jouw verhaal komt heel erg overeen met die van mij. Het begin SG was 1110 ipv de 1068 die het ongeveer had moeten zijn. Ik heb dus ook aangelengd met kraanwater. Het eind SG was 1020. Op zich smaakte het bier niet slecht maar ik vond het dus wel wat waterig.

Binnenkort ga ik ditzelfde biertje nogmaals brouwen, ik ben benieuwd of het inderdaad een stuk beter word.   :biersmile:

robmol

Citaat van: Gerald op 02-01-2015  00:21 uWelkom vanaf de andere kant van Arnhem (Duiven). Indien gewenst wil ik binnenkort best met je mee kijken waar het spaak loopt, of andersom kan je met mij mee kijken tijdens een brouwdag.  Laat maar wat horen.

Groeten Gerald

Hoi Gerald, lijkt me wel leuk om eens met je mee te kijken. Laat maar weten wanneer je van plan bent een brouwsel te maken.  :D

Vergelijkbare Topics (7)

42818

Reacties: 1
Gelezen: 707

9996

Gestart door Ernst

Reacties: 1
Gelezen: 1561

39322

Gestart door Ed1973

Reacties: 6
Gelezen: 1469

35361

Reacties: 7
Gelezen: 1736

28708

Reacties: 11
Gelezen: 3147

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.