Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Marco uit Amsterdam

Gestart door Monkey, 18-11-2010 21:59 u

Vorige topic - Volgende topic

Monkey

Hallo allemaal,

Mijn naam is Marco en ik volg sinds een paar weken dit forum. Dit jaar ben ik begonnen met een aantal fermentatie-experimenten thuis. Eerst eetbare paddestoelen (olmenzwam = een soort oesterzwam) op houtsnippers en stro. Heel schoon werken kon ik al want ik ben microbioloog van opleiding, al is het thuis natuurlijk veel moeilijker. Ik werk nu als onderzoeker van drinkwaterkwaliteit, maar echt labwerk doe ik niet meer.
Vervolgens heb ik 5 liter vlierbessenport gemaakt. Maar dat moet nog veel te lang lang staan, ik zocht iets dat ik deze kerst al kan drinken. Al jaren had ik een blik Coopers Bitter staan die een vriend uit Australie had meegebracht. Die heb ik nu eindelijk eens aan het gisten gezet. Afgelopen weekend gebotteld...
In de tussentijd laat het idee van echt gaan brouwen me niet meer los en ik wil in de kerstvakantie aan de slag. Ik heb uit de erfenis van mijn moeder nog een Weckpan, dus dat wordt mijn brouwketel, tweedehands er nog een pan bijgekocht voor het hopkoken. Met een collega heb ik al een RVS vlechtwerk hevelfilter geknutseld. Nu ben ik hier dus veel aan het lezen om een eerste recept en een boodschappenlijst samen te stellen.

Vriendelijke groet, Marco

Gerb

Welkom! Zo te lezen heb je jezelf al aardig ingelezen op het brouwen. Ik zou je willen adviseren om je werkwijze en recept te posten voordat je gaat brouwen. Op internet zwerven soms halve waarheden tot totale onzin rond die je beter kunt checken op dit mooie forum.

piele

Hallo Marco,

Welkom op dit forum!
Je hebt je zo te lezen al redelijk ingelezen in de apparatuur die je nodig hebt voor 'het echte werk'. Als je de zoekfuncie gebruikt naar 'maischfilter' dan kom je ook diverse onderwerpen tegen voor een goed filter in je maischketel (je weckketel in deze). Mijn ervaring met een RVS vlechtwerk hevelfilter in de maischketel is wat aan de negatieve kant (als hopfilter is deze wel perfect!).
Voor je eerste brouwsel, kijk vooral in het subforum "bewezen recepten", die hebben zich namelijk al bewezen ;)

Vragen, of je komt er niet uit, of omdat je vind dat het totaal anders moet.... (brouwers zijn van nature eigenwijs :proost:) vooral posten hier!

:degroeten:
Peter

SeekingBeer

Ja Marco, welkom!

Ik heb niets meer aan te vullen, als jij zelf eetbare paddestoelen kunt kweken dan moet bier brouwen ook wel lukken.
Gewoon eens beginnen, het werkritme komt vanzelf wel.

aldo

hoi marco,

Heb je zelf die voedingsbodem voor je paddenstoelen gemaakt?
Zoja hoe? (ben heeeeeeeeeeeel benieuwd!)
Ben zelf begonnen met shiitakes, zowel zo'n kant en klaar kweeksetje als het enten van eikenhouten stammetjes, Het kweeksetje deed het even en nu als er nieuwe paddenstoeltjes aan komen zijn ze vaak alweer verdort voor ik kan oogsten. de vochthuishouding is toch minder makkelijk als het leek.....
De stammetjes moeten nog een half jaartje liggen maar beginnen al redelijk "besmet" te worden ;D
En zoals me mede brouwers al zeiden, post al je vragen, gedachten, meningen, ervaringen, daar heb zowel jij als vele andere een boel aan! ;D

Oscar

Citaat van: Gerb op 18-11-2010  22:04 uIk zou je willen adviseren om je werkwijze en recept te posten voordat je gaat brouwen. Op internet zwerven soms halve waarheden tot totale onzin rond die je beter kunt checken op dit mooie forum.

Ik kan het niet beter verwoorden! Verder geef ik je de tip om wat brouwsoftware te downloaden :

Ben je een fan van Excel/Open Office ....Gebruik BrouwHulp.
Ben je een voorvechter van het KISS principe (Keep It Short and Simple)...Gebruik confomash
Wil je alles er uithalen wat er in zit... Gebruik BrouwVisie....
Ben je vliegtuigpiloot.... Gebruik Promash... ;D ;D ;D

Maar de voor jou beste keuze... Alle programma's gebruiken vrijwle dezelfde formules... maar verschillen in interface.

Succes en blijf vragen.... discusieen, want daar leer je van.
 :brouwen:

Monkey

Citaat van: aldo op 18-11-2010  23:16 uHeb je zelf die voedingsbodem voor je paddenstoelen gemaakt?
Zoja hoe? (ben heeeeeeeeeeeel benieuwd!)

Hallo Aldo,
Ik werk (nog?) niet met reincultures op agar platen als je dat bedoelt. Een kleine hoeveelheid (op graan) gekregen  op een cursus van een andere hobbykweker (http://ttpijp.wordpress.com/2010/03/18/korte-cursus-paddestoelen-populair/) en dan is het makkelijk om op gepasteuriseerde houtsnippers en vervolgens op stro door te kweken (www.gezondegronden.nl/Paddestoelen%20praatje2.ppt). Maar dat is een onderwerp voor een ander forum denk ik  ;)

Monkey

Citaat van: Gerb op 18-11-2010  22:04 uIk zou je willen adviseren om je werkwijze en recept te posten voordat je gaat brouwen. Op internet zwerven soms halve waarheden tot totale onzin rond die je beter kunt checken op dit mooie forum.

OK, Ik ben inderdaad eigenwijs en denk aan het volgende maischschema:

5 kg pilsmout (67%)
1 kg munchener mout (13%)
1,5 kg kristalsuiker (20%)

Maischen
90 min 65 ºC
10 min 78 ºC

18 L maischwater
9 L spoelwater

Ik vraag me wel af of dit in de 27 liter pan gaat passen...?

De hop heb ik nog niet uitgezocht. Wel al naar gist gekeken. Ik denk dat een giststarter de eerste keer een beetje te veel wordt vanwege de timing. Omdat ik ook de temperatuur van de gisting nog niet goed onder controle heb (ruimtegebrek=hooikist) kies ik voor een korrelgist met breed temperatuurbereik: Safbrew S-33 (2 zakjes). Ik ben van plan de suiker toe te voegen als de hoofdgisting goed onderweg is.

Suggesties?

Herman

Ga bij de mout gewoon uit van 0,8 l inhoud per kg mout.

Je komt uit op zo'n 22-23 liter. Dus dat past wel.

Hopmans

Citaat van: Monkey op 19-11-2010  20:14 uIk vraag me wel af of dit in de 27 liter pan gaat passen...?

Hoeveel liter bier wil je gaan maken?

Hopmans

RobinB

Rustig Hoppie, er is nog geen half uur verstreken ;)

Welkom Marco!
Leuk, een microbioloog! Waar heb je gestudeerd en welke richting?

20% suiker is best veel, maar met de S33 zal het vast niet te droog worden. :)

korek

Citaat van: RobinB op 19-11-2010  20:37 u20% suiker is best veel, maar met de S33 zal het vast niet te droog worden. :)

Inderdaad veel suiker, ben je niet bang voor een 'leeg' bier? Zelf doe ik nooit meer dan 10% suiker. Overigens heb je aan 1 zakje gist ruim voldoende voor ±22 liter.

Herman

Mwah, met deze stort zul je bij 20 liter al gauw richting de 1.100 gaan, dus dan zijn 2 zakjes echt wel welkom.

Monkey

Citaat van: Hopmans op 19-11-2010  20:29 uHallo?

Oeps, Hallo, ik kreeg bezoek en ben ook nog niet zo gewend aan de snelle reacties op dit forum.

In BrouwHulp ga ik uit van 21,5 liter, zodat ik wat verlies bij het hevelen kan compenseren en een 20 L mandfles kan vullen voor het lageren.

OK, dus minder suiker. Ik ben sowieso van plan de suiker pas later toe te voegen om eerst gevoel te krijgen voor het rendement van mout alleen. Dus na het brouwen de soortelijke massa meten en dan eens narekenen hoeveel suiker er bij moet om naar een potentieel alcoholpercentage van 9%.

Ik heb aan de UvA milieuchemie en microbiologie gestudeerd en daarna ook aan de UvA een proefschrift geschreven over fosfaatopname in cyanobacterien (blauwalgen). Je weet wel, van de zwemverboden. Daarna de switch naar bacteriegroei in drinkwater gemaakt.

Oscar

Citaat van: Monkey op 20-11-2010  00:44 uOeps, Hallo, ik kreeg bezoek en ben ook nog niet zo gewend aan de snelle reacties op dit forum.

Welkom marco,

Wen er maar aan. Dit forum is nogal actief en reacties binnen 10 minuten (en soms minder) zijn we hier wel gewend...soms duurt het ook langer...

:)

Hopmans

Citaat van: Monkey op 20-11-2010  00:44 uIn BrouwHulp ga ik uit van 21,5 liter, zodat ik wat verlies bij het hevelen kan compenseren en een 20 L mandfles kan vullen voor het lageren.

Als je kan ruilen met iemand zou ik voor min. 25 liter gaan.
Je hebt 21,6 liter nodig voor 3 kratjes.
Dan is 20 liter net te weinig, en 3 kratjes is een mooi getal.
Je hebt dan wel bij aanvang koken een extra pannetje nodig voor 2 liter.
Met het maischen gaat het net.

JWVG

Ha Marco,

welkom op het forum! Leuk om er een microbioloog bij te hebben!

Citaat van: Monkey op 20-11-2010  00:44 uIk heb aan de UvA milieuchemie en microbiologie gestudeerd en daarna ook aan de UvA een proefschrift geschreven over fosfaatopname in cyanobacterien (blauwalgen). Je weet wel, van de zwemverboden.

Geinig, ik moet net maandag college geven over de Redfield ratio (stoichiometrie). Ik ben mijn kennis hierover dit weekend weer een beetje aan het opfrissen.  :P.

:degroeten: JW.

Vergelijkbare Topics (7)

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.