Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Nieuw gistvat

Gestart door Bvk1983, 02-04-2022 16:00 u

Vorige topic - Volgende topic

Bvk1983

Sinds 1.5 jaar gebruik ik een Fermzilla als gistvat. Ik heb deze aangeschaft omdat ik onder druk wilde gaan vergisten en omdat ik via de opvangbak kon koudhoppen. Beiden gebruik ik echter niet (meer) en omdat de Fermzilla uit veel verschillende onderdelen bestaat, die ook nog eens lastig uit elkaar gaan, is schoonmaken lastig. Ik kijk dus vast rond naar een nieuw gistvat. Mijn voorkeur gaat naar +/- 25 tot 30 liter, conisch en RVS. Vanwege de goede ervaring die ik heb met mijn nieuwe SS Brewtech brouwketel vallen al snel 2 vaten op:

Er is een aanzienlijk prijsverschil. Grote voordeel van het duurdere vat is dat het volledig op basis van TC is en dus makkelijk uit elkaar te halen is. Ook de grote gistkraan onderin en het feit dat het conische gedeelte veel steiler is zijn grote voordelen.

Grote vraag: is het dit waard? Ben ik met een Brewbucket niet (bijna) net zo goed af? En zijn er alternatieven die kwalitatief gelijkwaardig zijn?

Jacques

Het grote verschil tussen deze gistvaten is dat je met de Ss Brewtechâ„¢ Chronical Fermenter (het tweede gistvat) gist kunt aftappen en dat met het eerste gistvat niet gaat.

Het kunnen aflaten van gist heeft het voordeel dat je minder last krijgt van autolysesmaakjes en ook een betere schuimhoudbaarheid en wat meer body.

Zie ook https://www.gristanalytics.com/between-two-fermenters/blog-post-title-one-sxw67

En https://ssbrewtech.zendesk.com/hc/en-us/articles/202236959-What-is-benefit-or-point-of-conical-bottom-on-Bucket-if-you-can-t-dump-the-yeast-

Luie Donder

Ik heb het conische gistvat van brewmonk, die lijkt dus op het eerste plaatje, met 1 verschil, er zit onderin een kraantje om gist af te tappen. Ik ben er erg blij mee en vind ook dat ie erg makkelijk schoon te maken is (ik zet 'm in het bad en heb 'm binnen enkele minuten helemaal schoon).

vanderhoeve

Ik heb het conische vat van easybrew bevalt goed, ik het begin sloot die niet helemaal goed af maar met een paarhandige tips goed gekomen.
Gist aftappen met dryhop is een hele uitdaging, zit snel verstopt maar verder heel blij mee

Bvk1983

Ik moet eerlijk zeggen dat de Easybrew vaten niet mijn voorkeur hebben. Ik lees veel over niet goed afsluitende vaten en mijn persoonlijke ervaring met Easybrew (ketel in dit geval) is dat het prima spul voor de prijs is die je er voor betaald maar ik liever iets meer betaal voor iets betere kwaliteit.

Bvk1983

Zijn er mensen die ervaring met de Brewbucket hebben? Het duurdere vat is misschien een stap te hoog nu, maar ik ben benieuwd hoe mensen omgaan met het aflaten van gist in een Brewbucket.

Jacques

Vergelijkbare Topics (7)

12640

Reacties: 25
Gelezen: 9430

23573

Reacties: 6
Gelezen: 3495

31700

Reacties: 15
Gelezen: 4134

22386

Reacties: 17
Gelezen: 7398

42053

Reacties: 49
Gelezen: 7503

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.