Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Idee over Kruidige Tripel

Gestart door Wijnckelr, 27-09-2016 09:06 u

Vorige topic - Volgende topic

Wijnckelr

Dag!
Hieronder een idee over recept Kruidige Tripel. Wil er in elk geval tijm in verwerken, mogelijk ook knoflook, bonenkruid. Ik heb veel gelezen over gegeven dat het lastig brouwen is met kruiden maar ik ga me er toch maar eens aan wagen. Heb hiervoor een basisrecept tripel gekozen met enige toevoeging tijm (ipv paradijszaad). Ik vraag me nog of welke gist hier goed bij zou passen? Ben zelf nogal tevreden over Abbaye gist maar in dit geval misschien beter kiezen voor Fermentis T58? Of zou dit juist de tijmsmaak overheersen? OF nog beter een ander meer neutraal soort gist. Misschien moet ik amber mout maar achterwege laten en het zo simpel mogelijk houden, alleen pilsmout?
Benieuwd naar de eventuele suggesties. Dank alvast weer!

Naam recept                  : Kruidige Tripel
Kenmerk                      :
Brouwdatum                   : 8-10-2016
Biertype                     : Tripel
Aantal liters                : 10
Gewenst begin SG             : 1080 (8,6 Vol% alc.)
Brouwzaalrendement           : 70.0%

Algemeen---------------------------------------------------------------
Totaal benodigd brouwwater   : 17,22 liter
Maischdikte                  : 2,77 l/kg
Maischwater                  : 10,63 liter
Spoelwater                   : 8,00 liter
Kooktijd                     : 60 minuten
Berekende kleur              : 20 EBC(BrouwVisie)
Berekende bitterheid         : 33 EBU(Glenn Tinseth)

Mout storting----------------------------------------------------------
Pilsmout (DM)                95,0 %         3,645 kg       4 EBC                                                                     
Amber (DM)                   5,0 %          0,192 kg       50 EBC                                                                 

Massa hop--------------------------------------------------------------
Magnum                       3,9 %     25 gr          60 Min.        22 EBU                                                       
Brewer's Gold (Dld)          3,9 %     25 gr          15 Min.        11 EBU                                                                   

Kruiden----------------------------------------------------------------
Koriander                                   3 gr           15 Min.                                                       
Tijm               Tijdens koken            1 gr           5 Min.                                                               

Opmerkingen     : -
Overweeg nog toevoeging knoflook, bonenkruid

Gist-------------------------------------------------------------------
Gistsoort                    : Danstar Abbeye Belgian Ale

Opmerkingen     : -

OF beter T58?

Maischschema-----------------------------------------------------------
Maischschema naam: 1 staps maischschema (1)
Stap 1: 61°C      45 Min.      2,8 l/kg
Stap 2: 68°C      15 Min.      2,8 l/kg
Stap 3: 80°C      5 Min.      2,8 l/kg

Eric v B

Mijn persoonlijke suggestie is om er geen knoflook, t(h)ijm of bonekruid in te doen. Koriander en/of sinaasappelschil vind ik niet vreemd in een tripel eventueel een vleugje kardemom maar de door jou voorgestelde kruiden komen bij mij niet in mijn bier. Maar zoals geschreven, is dit persoonlijk.

Wijnckelr

Beste Eric,
Heb je wel eens de Pimpernel van t Jessenhofke geproefd? Een hele mooie tripel met juist veel kruiden (knoflook, thijm, pimpernel, bonenkruid, hyssop), een beleving. Het idee is juist om eens iets anders dan een gewone tripel te brouwen...

Eric v B

Citaat van: Wijnckelr op 27-09-2016  13:05 uBeste Eric,
Heb je wel eens de Pimpernel van t Jessenhofke geproefd? Een hele mooie tripel met juist veel kruiden (knoflook, thijm, pimpernel, bonenkruid, hyssop), een beleving. Het idee is juist om eens iets anders dan een gewone tripel te brouwen...
Misschien moet ik die eens proberen maar zo op "papier" trekt het mij niet deze kruiden in een bier. Een paar jaar geleden heb ik een paddestoelen bier gedronken. Vooraf trok me dat niet en na het drinken nog steeds niet. Ik vind het mooi dat er mensen zijn zoals jij die "out of the box" dingen proberen.
Succes!

Jacques

Citaat van: Eric v B op 27-09-2016  12:24 uMijn persoonlijke suggestie is om er geen knoflook, t(h)ijm of bonekruid in te doen.

Ook mijn idee. Prima in soep, maar in bier geven vooral tijm en bonenkruid snel een medicinale smaak. Bier drink ik met plezier. Medicijnen neem ik minder graag in...

Jeroen76

De Pimpernel van het Jessenhofke heeft mij ook zeer aangenaam verrast. Smaken overheersen niet en ik denk dat daar veel proefbrouwsels voor nodig zijn geweest.

Ben heel benieuwd hoe het bij jou uit gaat pakken. Succes!

Gr. Jeroen

Gerb

Het basisrecept met koriander en tijm ziet er mij niet gek uit. 1 gram tijm lijkt me goed, misschien nog iets minder. Vwb de knoflook heb ik mijn twijfels. Ik neem aan dat je verse knoflook wilt gebruiken en geen poeder? Verse knoflook is natuurlijk vrij aromatisch, maar wanneer je een teen 10 minuten kookt, is de smaak al afgezwakt en minder scherp. ALS je het wilt proberen zou ik een halve teen 10 minuten meekoken en dan verwijderen tijdens het koelen.  Bonenkruid is wat mij betreft geen optie.

Wijnckelr

Beste Gerb (en anderen),
Bedankt voor je feedback! Daar kan ik verder mee, had ook al twijfels over de knoflook dus misschien kan ik die maar beter weglaten en me de eerste keer beperken tot enkel tijm en koriander. Ben dan wel benieuwd wat je overwegingen zijn tegen gebruik van bonenkruid. Evengoed laat ik die ook maar weg de eerste keer.
Iemand nog suggesties vwb gist en/of hop?
Dank! Volgende week ga ik brouwen en zal laten weten hoe eea verloopt.

Gerb

Ik heb een associatie van bonenkruid met hartig eten. Wel een keer een experiment gedaan door verschillende 'groene' kruiden 5 minuten te koken en dan na afkoelen te proeven. Tijm en rozemarijn kwamen daar wel goed uit, oregano, dille, peterselie, bonenkruid niet.

Wijnckelr

Dank je Gerb, deze experimentele benadering kan ik wel waarderen en vertrouw ik op... geen bonenkruid dus!

Wijnckelr

Kreeg van de week nog advies van een vriend.
Maischschema aanpassen; 60 minuten op 67 graden; geeft meer body die smaak tijm beter kan 'dragen'.
Verder was zijn advies nog om minder hop toe te voegen maar deze langer te laten koken om tijm meer naar de voorgrond te brengen.
Klinkt op zich wel logisch en dacht het hier nog even te delen; daar is dit forum ten slotte voor bedoeld!

Vergelijkbare Topics (7)

43719

Reacties: 13
Gelezen: 1356

36686

Reacties: 18
Gelezen: 3947

23526

Gestart door mickey

Reacties: 3
Gelezen: 1763

41167

Reacties: 7
Gelezen: 1088

29962

Reacties: 11
Gelezen: 4187

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.