Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Verstijfseltemperaturen gerstemout

Gestart door Martijn0172, 13-10-2020 12:07 u

Vorige topic - Volgende topic

Heuvinger brouwerij

Citaat van: seed7 op 15-10-2020  16:57 uBij een tweestaps maisch ook hoger inmaischen. De tweede stap hoef je niet te verhogen, die zit al boven de verstijfselingstemperatuur en op het einde van het verstijfselingstraject.
Hmm, verwarm het water in mijn brouwautomaat naar 65°C.
Dan stort ik gewoon de mout, ga dan met 1200 W richting 72°C.
Gewoon met een laag elektrisch vermogen opdat het bijna een uur kost om bij de 72°C te komen.
Soms met tarwe, soms heet bijna altijd, daar er nog 40 kg Avangard Weizenmalz op zolder ligt, begin ik maar op 45°C.
Citaat van: seed7 op 15-10-2020  16:57 uOm de enzymen een beetje te beschermen. Bij beiden dikker inmaischen.
Dik of dun maischen, met een brouwautomaat zit je aan bepaalde volumes vast en mijn wort moet toch een sg krijgen van 1062, anders kan ik ook wel Bavaria IPA 0,0% gaan halen. (absoluut de lekkerste 0,0%/IPA).
Citaat van: seed7 op 15-10-2020  16:57 uGegarandeerd goed, decoctie!
Ik weet niet, weer terug naar pannen op gas?
Ik vond die automatisch temperatuur regeling toch wel een hele vooruitgang.
Ik brouw mijn bieren elektrisch, niet naar Rutte's waan van de dag "van gas af".
Het zal mijn tijd wel duren!
Citaat van: seed7 op 15-10-2020  16:57 uKruiddnagelrust maakt niet uit. Daarvoor is geen verstijfseling nodig. Het enzym doet gewoon haar werk bij 43C.
Het zal!
Ik het het nog niet ontdekt.

Heuvinger brouwerij

Nu kom ik een aardig artikel tegen http://roodetoren.nl/index.php/artikelen-over-brouwen/3-doorbreek-de-1-020-grens
Met de conclusie:

Je kunt het net zo goed een eenstapsmaisch uitvoeren, trouwens.
Voor een droog bier houd je dan een rust van anderhalf uur aan bij 65°C.
Hoe meer onvergistbare suikers je wilt hebben, des te dichter kruip je tegen de 70°C aan.
Bij 65°C rust je anderhalf uur en bij 70°C is een uur meestal genoeg.

Adrie Otte, augustus 2006. Herzien februari 2010.

Ea is al eens eerder op het forum besproken: https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php?topic=4743.0

Jacques

Vergelijkbare Topics (1)

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.