Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Wortkoeler maken uit een bierkoeler...

Gestart door Dave G., 17-09-2014 20:55 u

Vorige topic - Volgende topic

Dave G.

Ik heb vandaag een oude spiraal uit een bierkoeler op de kop kunnen tikken!

Na een uurtje werk zag hij er al wat beter uit! Ik moet 1 stuk nog verlengen mbv een koppeling, hier was de buis toegenepen.
Ik heb hem voorlopig gefixeerd met spanbandjes, iemand nog een idee om hem definitief te fixeren buiten rvs draad of koperdraad??
De afmetingen zijn een 30cm hoog en 14cm doorsnede, 0.8cm dikke buis en een 19 meter lengte. Zou dit goed koelen voor een 20-25l wort?
Dit is het voorlopig resultaat...

Suggesties voor het fixeren welkom!

rajd

Waarom geen koperdraad? Ik heb mijn spiraalkoeler ook op die manier bijelkaar gebonden. Ik heb daartoe gebruik gemaakt van stroomkabel (VD / installatiekabel). Het plastic heb ik er uiteraard vanaf gestript, zodat er enkel koper overblijft.

zeebrew

Zal prima koelen. Ik heb iets soortgelijks en voor de aansluitingen heb ik 2 stukken siliconenslang erop geschoven met een slangeklemmetje. Aan beide andere zijden heb ik van die gardena-tuinslang-koppelingen erop gezet. Hier zitten dan weer normale tuinslang aan voor aanvoer koud - en afvoer warm water.

Brouwers

Citeerwaarom geen koperdraad? Ik heb mijn spiraalkoeler ook op die manier bijelkaar gebonden. Ik heb daartoe gebruik gemaakt van stroomkabel (VD / installatiekabel). Het plastic heb ik er uiteraard vanaf gestript, zodat er enkel koper overblijft.]Waarom geen koperdraad? Ik heb mijn spiraalkoeler ook op die manier bijelkaar gebonden. Ik heb daartoe gebruik gemaakt van stroomkabel (VD / installatiekabel). Het plastic heb ik er uiteraard vanaf gestript, zodat er enkel koper overblijft.

Ik zou er dan voor kiezen om INOX (RVS) draad te pakken. Een rolletje kost een paar euro. Sowieso is RVS per kilo goedkoper als koper. Daarnaast is het voordeel tov koper is dat je nu je koeler wanneer het nodig is wel met zuur kan schoonmaken.

Ook is er een minimale kans dat een van de metalen oplost en het zou juist jammer zijn wanneer nu net je spiraal aangetast wordt. Mocht je een koper koeler hebben dan is koperdraad nu juist wel aan te raden.

OlivierDjojokaro

Hoi,

Ik ben nieuw op dit forum en ook nieuw in de bierbrouw wereld. En nu wil ik zelf een wortkoeler maken van koperbuis, maar al ik twee koper buizen aan elkaar wil bevestigen kan ik dan een messing koppeling gebruiken ?

Markiej87

Vergelijkbare Topics (7)

44458

Reacties: 0
Gelezen: 372

40942

Reacties: 26
Gelezen: 3999

27727

Reacties: 10
Gelezen: 5472

11706

Gestart door isnl

Reacties: 8
Gelezen: 3993

32000

Reacties: 10
Gelezen: 2951

17613

Reacties: 19
Gelezen: 6866

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.