Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Ongeplant experiment met blauwe- en bruine flesjes

Gestart door Eric v B, 01-09-2014 18:50 u

Vorige topic - Volgende topic

Eric v B

Op 24-06-2014 heb ik een APA gebotteld. Het meeste in bruine flessen maar ook in twee blauwe flesjes (ex Gulpener Neubourg) De twee blauwe- en een paar bruine flesjes hebben tot vorige week (28-08-2014) voor het kelderraampje op het noorden gestaan. De hoparoma's van het bier in de blauwe flesjes was nagenoeg verdwenen terwijl de hoparoma's in de bruine flesjes nog ruimschoots aanwezig waren.
Voor mij reden genoeg om geen blauwe flesjes meer te gebruiken om mijn bier te bottelen. Nu vraag ik mij wel af wat dit met de smaak van Neubourg doet? Op zich een lekker bier maar die moet je dus wel "vers" drinken.

RobinB

Hebben ze in het licht gestaan dan?
Was het koolzuur wel goed?

Eric v B

Kelderraampje is op het noorden. Geen zonlicht wel gewoon daglicht. Koolzuur was goed. Geen verschil met het bruine flesje. Ik had eerst het blauwe flesje geopend en miste de hopsmaak. Daarna geschrokken het bruine flesje geopend want dit brouwsel is voor ons straatfeest van zaterdag a.s. Gelukkig zat de hopsmaak daar nog wel in.  :D

RobinB

Bijzonder.
Normaliter verwacht je dan evt. skunking, niet (enkel) het verdwijnen van aroma. :)

Jacques

Lichtsmaak (de Nederlandse term voor skunking) is een gevolg van een isomerisatie van een hopcomponent...

Ik kan mij echter niet herinneren dat ik ooit ergens gelezen hebt dat het ontstaan van lichtsmaak een dramatisch effect heeft op het hoparoma. Zoals ik wel eens meer geschreven heb zijn er heel veel stoffen aanwezig in hop en die reageren niet allemaal op UV-licht.

brouwmus

Bewijst in mijn ogen maar weer eens dat er niets beter is voor bier dan bruin glas  :proost:
(Of blik, maar ik denk dat dat voor de amateur technisch niet haalbaar is.)

Ziet er soms wel leuk uit hoor, groen/blauw/helder glas, maar dat dat komt er bij mij niet in tenzij in een cadeaupakket.

Vergelijkbare Topics (7)

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.