Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Koper dompelkoeler schoonmaken

Gestart door brouwerwaldonk, 27-06-2021 11:06 u

Vorige topic - Volgende topic

brouwerwaldonk

Wat is de beste manier om die schoon te maken. Kan dat met schoonmaakazijn en hoe sterk moet de oplossing zijn of moet het met 100% azijn.

Hopfenfox

Zelf maak ik mijn Hopfengott na brouwen schoon door een kwartier op 60 graden rond te pompen met Oxi. De koeler zet ik soms in de ketel tijdens dat proces. Meestal spoel ik m goed af, hij gaat toch 10 minuten in de kook mee. Soms zet ik ook andere onderdelen zoals de spoelplaat en hopspider in de ketel tijdens de reiniging. Werkt prima.

Flubrewer

Alleen OXI? Ik dacht dat dat een ontsmettingsmiddel was en geen reinigingsmiddel...

Jacques

Citaat van: brouwerwaldonk op 27-06-2021  11:06 uWat is de beste manier om die schoon te maken. Kan dat met schoonmaakazijn en hoe sterk moet de oplossing zijn of moet het met 100% azijn.

Wat wil je bereiken?

Als je de koperen dompelkoeler wilt ontdoen van een oxide laag dan kan dat met zowel schoonmaakazijn als met natuur azijn. Als je ziet dat het metaal blank is is de oxide laag verwijderd.

Wanneer je de dompelkoeler wilt ontdoen van een eiwitaanslag kun je aan de gang met Cif en een nylon schuursponsje. Ook kun je Enzybrew 10 gebruiken dat is zeer effectief in het verwijderen van organische verontreinigingen.

Jacques

Citaat van: Flubrewer op 27-06-2021  21:49 uAlleen OXI? Ik dacht dat dat een ontsmettingsmiddel was en geen reinigingsmiddel...

Oxi is een reinigingsmiddel met desinfecterende eigenschappen...

Het belangrijkste bestanddeel van oxi is natriumpercarbonaat. In heel wat schoonmaak- en wasmiddelen zit deze stof.

CeesM

Citaat van: brouwerwaldonk op 27-06-2021  11:06 uWat is de beste manier om die schoon te maken. Kan dat met schoonmaakazijn en hoe sterk moet de oplossing zijn of moet het met 100% azijn.
Je brouwt al 34 jaar en dan kom je met zo'n vraag? ;)

brouwerwaldonk

Citaat van: CeesM op 27-06-2021  22:08 uJe brouwt al 34 jaar en dan kom je met zo'n vraag? ;)
Tot nu maakte ik die schoon met een inox schuurspons en meer dan een uur wrijven op de moeilijk berijkbare plaatsen tussen de wikkelingen, heel tijdrovend.
Ik zocht een manier die niet zo tijdrovend is en toch een goed resultaat geeft.

Eric v B

Citaat van: CeesM op 27-06-2021  22:08 uJe brouwt al 34 jaar en dan kom je met zo'n vraag? ;)
Je bent nooit te oud om te leren  ;D

Vergelijkbare Topics (4)

42349

Reacties: 17
Gelezen: 2883

44733

Reacties: 5
Gelezen: 2637

28356

Reacties: 14
Gelezen: 7378

39042

Reacties: 5
Gelezen: 1959

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.