Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Verhogen temperatuur einde gistingsproces - Diacetylrust

Gestart door Mathijsz, 21-03-2017 19:03 u

Vorige topic - Volgende topic

Mathijsz

Allereerst, is diacetylrust de Nederlandse term die hiervoor gebruikt wordt?

Ik heb meerdere malen gelezen om aan het einde van het gistingsproces de temperatuur wat te verhogen. Het wordt gedaan zodat het gist de aanwezige diacetyl 'op kan eten' en dit proces vaak op lager-bieren toegepast wordt. Dit aangezien deze op een lagere temperatuur vergist worden en het gist dus niet actief genoeg is om dit 'op te eten'. Tevens blijkt dat een ieder het op een verschillende manier doet. De een brengt de temperatuur, na de hoofdgisting, 1 of 2 graden omhoog per dag. De ander verhoogt de temperatuur 1(?) dag wanneer de vergisting helemaal afgelopen. (voor het bottelen)

- Zou ik dit op mijn IPA dat in het vat zit toepassen?

- Is het nou zo dat het per gist-type/vergistingstemperatuur/bierstijl verschilt welke manier je toepast of zou 1 manier op alle gistsoorten etc. toegepast kunnen worden, met hetzelfde resultaat?

- Ik ben ook wel benieuwd naar de manieren waarop jullie dit doen en ervaringen hiermee.. Interessante artikelen zijn ook welkom uiteraard.

Alvast bedankt!

Jacques

Diacetylrust wordt vooral gedaan bij pilseners. Als je in je bier geen diacetyl proeft (boterachtige smaak) hoef je geen diacetylrust te houden.

Het verhogen van de temperatuur op het einde van de vergisting wordt vooral gedaan om het bier goed uit te laten gisten.

Overigens krijg je tijdens de hergisting op de fles ook diactylvorming. Na een tijdje verdwijnt dat normaal gesproken weer. De gist maakt deze stof namelijk aan maar breekt hem ook weer af.

Mathijsz

Ah oke, vooral van belang bij pilseners dus. Dan zal ik er voor nu niet al te veel aandacht aan besteden en het in mijn achterhoofd houden voor wanneer ik een pilsener ga brouwen.  :duimop:

Johnny Stardust

Rare vraag wellicht..., zou je tijdens de hergisting (uitgevoerd op bv 22 graden) ook de diacetylrust uit kunnen voeren?

Ik heb nu een Lentebok (Hella Bock Lager) in mijn klimaatkast op 10 graden staan. Hij is van 1086 na een week op 1050. Ik wil voorlopig lekker die 10 graden aanhouden en ook de nagisting op 10 graden laten lageren. Hergisting wil ik dan bij kamertemperatuur doen.

Vraag is nu, fungeert mijn hergisting nu als een soort van 'diacetylrust'?

seed7

"neen", je moet pas afvullen als je bier helemaal klaar is. Vul je te vroeg af en je bier is al helder, ondergister, dan loop je de kans dat je te weinig cellen tov de hoeveelheid diacetyl hebt. De gist maakt er in de fles nog een beetje bij, breekt een beetje af en per saldo zit je met een boterbabbelaarbier.

Ook al dat temperatuur verhogen is niet nodig. Geduld wel.

Overigens gaat het ook op voor een aantal Engelse gisten, b.v. Windsor kan er soms ook wat van.

Ingo

Johnny Stardust

BartC

Citaat van: Johnny Stardust op 25-02-2018  22:33 uRare vraag wellicht..., zou je tijdens de hergisting (uitgevoerd op bv 22 graden) ook de diacetylrust uit kunnen voeren?

Ik heb nu een Lentebok (Hella Bock Lager) in mijn klimaatkast op 10 graden staan. Hij is van 1086 na een week op 1050. Ik wil voorlopig lekker die 10 graden aanhouden en ook de nagisting op 10 graden laten lageren. Hergisting wil ik dan bij kamertemperatuur doen.

Vraag is nu, fungeert mijn hergisting nu als een soort van 'diacetylrust'?

Ik ken wel enkele professionele brouwerijen waar ze na de hoofdvergisting de CCT eerst koelen van 22°C naar enkele dagen op 14 tot 17°C (diacetylrust) alvorens deze verder te koelen tot 0°C.
Je 10°C lijkt me net iets te laag om als diacetylrust te kunnen doorgaan. Misschien je klimaatkast een paar dagen op een graad of 15°C zetten? De vraag is wel of dit echt nodig is natuurlijk.

groeten
Bart

jaapz

Citaat van: seed7 op 26-02-2018  08:19 uOok al dat temperatuur verhogen is niet nodig. Geduld wel.

Niet nodig, maar het kan toch mooi een paar dagen van je vergistingstijd af schaven. Nu kan je zeggen "je moet gewoon geduld hebben", maar als het resultaat hetzelfde is en er weer ruimte vrij komt in de vergistingskast zodat er weer een nieuw bier gebrouwen kan worden zie ik alleen maar voordelen.

Als ik mijn lagergist tegen het eind van de vergisting een trap tegen de kont geef door de temperatuur wat te verhogen scheelt me dat al vaak een halve tot een hele week aan vergistingstijd.

Vergelijkbare Topics (7)

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.