Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Duvel gestopt met gisten

Gestart door braaf, 30-10-2014 14:50 u

Vorige topic - Volgende topic

braaf

Beste allemaal,

De vergisting van mijn duvel is gestopt op 1035, dit komt waarschijnlijk omdat ik de suiker al bij het koken heb toegevoegd. Nu heb ik op het forum gelezen dat gistvoeding toevoegen een mogelijkheid is om de boel weer op gang te brengen. Voordat ik andere maatregelen ga nemen wil ik dit eerst een kans geven. Mijn vraag is aan jullie hoeveel gistvoeding mag ik toevoegen aan het brouwsel. Ik heb 27 liter wort in het vat zitten.
Ik hoor het graag van jullie.

Gr
Robert

Brouwers

Je hebt maar 1 gram per 10 liter nodig, tenminste van de Wyeast voeding.

Bennemans

Ik heb 2 keer een Duvel-clone (Sterke blonde) gebrouwen en daarbij voeg ik de suiker de laatste 10 minuten van de kook toe.
Heb er met het vergisten tot nu toe geen last van gehad. Ook gewoon vergist met de 1388.
Bij mijn laatste was het Begin SG 1072 en eind SG 1014. (SVG van 80%  :) ).

Dus kan me haast niet voorstellen dat het aan je suikertoevoeging zou liggen, maar ook ik kan het fout hebben.

Hai

Citaat van: braaf op 30-10-2014  14:50 uBeste allemaalde vergisting van mijn duvel is gestopt op 1035, dit komt waarschijnlijk omdat ik de suiker al bij het koken heb toegevoegd. Nu heb ik op het forum gelezen dat gistvoeding toevoegen een mogelijkheid is om de boel weer op gang te brengen. Voordat ik andere maatregelen ga nemen wil ik dit eerst een kans geven. Mijn vraag is aan jullie hoeveel gistvoeding mag ik toevoegen aan het brouwsel. Ik heb 27 liter wort in het vat zitten.
Ik hoor het graag van jullie.

Gr
Robert
Om iets te kunnen zeggen hebben we echt meer info nodig, hoeveel heb je gebrouwen? Met welke gist? Wat was begin SG? Hoeveel gist? Hoelang heeft de vergisting geduurd?
Waarom conclusie dat het komt dat je de suiker bij het koken hebt toegevoegd?

Het toevoegen van gistvoeding zal het bier niet lekkerder van worden, dit doe je namelijk bij de giststarter :degroeten:

Robert1968

Gevalletje refractometing?

Wolter

Heb wel eens eerder gehoord dat deze gist er ineens mee lijkt te stoppen. Staat het in een klimaatkast te vergisten? Zo ja dan zou ik hem iets warmer zetten om te kijken of dit weer wat activiteit zal veroorzaken.

braaf

Ik begon met een sg van 1073 en heb daaraan een giststarter van 1,5 liter toegevoegd opgekweekt uit een zak vloeibare weayst 1388. Na 6 dagen was hij gestopt op 1035. Temperatuur was 22 graden.
Het recept bestond uit 75% pilsmout en 25% suiker. Gebrouwen volgens het liemingbrouwers principe.
Ik heb ook gelezen om een nieuwe giststarter te maken en die vermengen met een paar liter wort uit het vat en dat op te starten en terug gooien bij de rest wat nog in het vat zit. Zeggen julie het maar. Wat kan ik het beste doen.

Brouwsel

Zie onderstaande info van de Wyeast website...

The classic choice for brewing golden strong ales. This alcohol tolerant strain will produce a complex ester profile balanced nicely with subtle phenolics. Malt flavors and aromas will remain even with a well attenuated dry, tart finish. This strain is prone to stalling at approximately 1.035; racking or slight aeration will encourage it to finish fermentation.

Even schudden of overhevelen. Vergist nu ook met 1388, ook bij stopte ie even bij 1035, heb overgeheveld en toen ging ie weer als een speer...

braaf

Oké, ik heb net voorzichtig het brouwsel geroerd, kijken wat het gaat doen.
Ben inmiddels wel bezig met het maken van een verse giststarter.
Ik hoop dat ik hem niet nodig heb, dan gebruik ik hem voor een volgend brouwsel.

hobbybob

Heb je nog steeds niet gezegd waarmee je hebt gemeten refractometer of niet, igv refractometer ff tooltje downloaden van HansH, want met 75% pils en 25% suiker zou zelfs een 0,5 ltr starter geen moeite hebben op >20 graden

braaf

Ik heb gemeten met een hydrometer, gewoon ouderwets.

Jacques

Citaat van: braaf op 30-10-2014  17:06 uIk begon met een sg van 1073 en heb daaraan een giststarter van 1,5 liter toegevoegd opgekweekt uit een zak vloeibare weayst 1388. Na 6 dagen was hij gestopt op 1035. Temperatuur was 22 graden.

Een typisch geval van te weinig gist. Dat leidt heel vaak tot een gestokte vergisting.
Volgens Mr Malty zou je als je een simpele starter gemaakt hebt met beluchting aan het begin 4,3 liter starter nodig hebben. Bij een starter gemaakt met een magneetroerder zou je ruim 2 liter nodig hebben.

braaf

Goedemorgen allen.
Ik ben bezig om verse gist op te kweken, en die straks te vermengen met een liter of 4 van het gestokte bier. Dit aan de gang brengen en terug te voegen bij de rest wat in het vat zit.
Uiteindelijk zou dit dan toch goed moeten komen ???

wilbertd

Hier een leuke tip: aangezien een gestokte vergisting vaak het resultaat is van te weinig gist, kunt je een gestokte vergisting weer snel op gang brengen door meer te brouwen. Want elke keer als je brouwt verdubbel praktisch de hoeveelheid gist.

1. brouw een nieuwe batch (batch 2), maar nu met de helft van het aantal liters (van batch 1) en eventueel een iets lager SG.
2. hevel de gestokte vergisting over in een nieuw vat maar laat de slurrie liggen
3. giet de nieuwe batch op de slurrie.
4. aangezien je gistent meer dan verdubbelt is, zal de vergisting naar verwachting prima verlopen.
5. na de hoofdvergisting van batch 2, hevel je ook deze over en laat je wederom de gistslurrie liggen.
6. giet batch 1 nu op de slurrie (het totaal dus van batch 1 + batch 2).

(Ik hou meer van brouwen dan van geklieder met een erlenmeyer :) )

bolks

Citaat van: braaf op 30-10-2014  20:06 uIk heb gemeten met een hydrometer, gewoon ouderwets.
Dit is de enige juiste manier hoor! Mits op 20 graden natuurlijk.

RobinB

Citaat van: bolks op 31-10-2014  09:22 uDit is de enige juiste manier hoor!
Niet de enige juiste manier, maar je moet het uiteraard wel juist doen. ;)

Bennemans

braaf

Ik heb zoals ik hier boven beschreven had gehandeld, vorige week zondag de verse opgekweekte gist bij het brouwsel gegooid.
Vanochtend stond het SG op 1012. Dus actie geslaagd zou ik zeggen, en de vergisting loopt nog steeds.

Vergelijkbare Topics (7)

23070

Reacties: 23
Gelezen: 8432

32988

Reacties: 8
Gelezen: 3199

21-12-2016 13:39 u
door Serge VL
15749

Reacties: 30
Gelezen: 11626

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.