Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Bellenteller 'op het gehoor' (meten frequentie van de geluidspiek)

Gestart door wilbertd, 14-04-2014 21:59 u

Vorige topic - Volgende topic

wilbertd

Ik zat met mijn koptelefoon een Ted-talk te volgen en zetten die even af om te luisteren naar het gebubbel uit de gistkast.
Toen ineens kreeg ik het idee van een bellenteller, maar dan niet eentje die werkt met ingewikkelde drukmeters en slangetjes, maar een die het eenvoudig doet 'op het gehoor'.

Een microfoon en een programma die de frequentie van de geluidspiek meet is het enige wat ik nodig hebt.
Of zit ik nu weer iets te verzinnen wat al bestaat?

William

Altijd leuk bellentellers 8).

Een geluidspulsteller via een microfoontje heb ik al eens voorbij zien komen, ook op dit forum. Het probleem met geluidspulsjes is dat ze moeilijk te meten zijn als je een trein van meerdere bellen in het waterslot hebt. Bij een langzame vergisting gaat het goed, tijdens de piek niet...  Maar misschien heb jij een mooie oplossing voor dit probleem!

Je wilt een zodanig systeem hebben dat het volume per puls constant is.

William

Je bedoelt dat deze in combinatie met de juiste software een complex signaal in een bellendichtheid zou moeten kunnen omrekenen?

William

Probeer het eens zou ik zeggen al denk ik dat een trein van belletjes een uitdaging blijft :duimop:

wilbertd

Wellicht dat er iemand ooit iets geschreven heeft voor een vergelijkbare toepassing, het Googelen naar mogelijkheden is in ieder geval een leuk tijdverdrijf als je even wat afleiding zoekt :)

William

wilbertd

Citaat van: William op 14-04-2014  22:23 uProbeer het eens zou ik zeggen al denk ik dat een trein van belletjes een uitdaging blijft :duimop:
Tuurlijk, maar wellicht kun je dan weer de tijdsduur gebruiken als indicator. Een bellentrein van 1 seconde staat voor 10 bellen, 0,7 voor 7, ik zeg maar wat.

wilbertd

Citaat van: William op 14-04-2014  22:27 uLinks naar sites die ook met bellentellen zijn bezig geweest.

https://www.sparkfun.com/tutorials/131
http://hbd.org/hbd/archive/5567.html#5567-1
Ha, fantastisch  :D

William

Vergelijkbare Topics (7)

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.