Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Gepurgeerde gist, maar wat is het?

Gestart door Superbeun, 15-12-2012 18:35 u

Vorige topic - Volgende topic

RobinB

De "dode" gist is niet dood, althans het grootste gedeelte niet. Het wordt hier wel dode gist genoemd, maar dat klopt eigenlijk niet. 
Voor een gebalanceerd monster neem je bijvoorkeur van alle lagen gist wat mee.

Dus als je wat wilt weggooien, gooi dan alleen de onderste laag met eiwitten en hopkorrels weg.

Jacques

Citaat van: Broeder Tuk op 25-12-2012  02:23 uBetekent dit dat in dooie gist nog altijd genoeg leven zit en dat de kwaliteit ook beter is?

Nee. In 'dode' gist zit geen leven. Uitgezakte gist wel. Maar die is actief. Het beste is te werken met voldoende actieve gist.

koffie

Even aanhaken: Ik heb 2 emmertjes slurrie bewaard in de koelkast, deze wil ik gaan gebruiken voor de volgende brouwsessie.
Welk gedeelte hiervan kan ik nu het beste gebruiken, de bovenste (vloeibare) of de onderste (vaste) laag  :weetniet:

Jacques

Citaat van: koffie op 03-01-2013  14:21 uEven aanhaken: Ik heb 2 emmertjes slurrie bewaard in de koelkast, deze wil ik gaan gebruiken voor de volgende brouwsessie.
Welk gedeelte hiervan kan ik nu het beste gebruiken, de bovenste (vloeibare) of de onderste (vaste) laag  :weetniet:

Waren beide emmertjes van hetzelfde brouwsel. Met andere woorden is de gist in de emmers even oud?

Als de gist even oud is, is het een wat lastige vraag. De dikke gist bevat meer gistcellen. De dunne gist zal waarschijnlijk wat actiever zijn maar die slurry bevat minder cellen. Ik denk dat ik de dunne slurry zou gebruiken maar dan wel een grotere hoeveelheid. Maar misschien dat iemand anders zijn licht er over wilt laten schijnen.

koffie

Beide emmertjes van dezelfde brouwdag, verdeeld over 2 gistvaten.
Bij bottelen de slurry goed gemengd met het laatste restje jongbier en in een emmertje gegoten.
Beide emmertjes direct de koelkast in en vanochtend eruit gehaald om bij te komen.

RobinB

Beetje lastig te beantwoorden zonder foto, maar je moet in ieder geval niet de heldere vloeistof gebruiken. ;)
Dat decanteren en de rest door elkaar mixen. :)

Vergelijkbare Topics (7)

43428

Gestart door Clapton

Reacties: 9
Gelezen: 1189

41267

Reacties: 8
Gelezen: 3045

31564

Reacties: 11
Gelezen: 2426

20018

Reacties: 5
Gelezen: 2729

27173

Reacties: 25
Gelezen: 10239

13291

Reacties: 21
Gelezen: 9278

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.