Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Gepurgeerde gist, maar wat is het?

Gestart door Superbeun, 15-12-2012 18:35 u

Vorige topic - Volgende topic

Superbeun

Ik heb vandaag wat gist gepurgeerd uit de CCT.
Ik heb deze even laten staan in een glas en zie nu 4 lagen.
Volgens mij is dit gist, actieve gist, eiwitten en wort maar welke laag is nou wat?

William

Ik denk van onder naar boven:

eiwit+troep
gist (dead or alive)
actieve gist
wort

RobinB

Eens met William :)
Vooral die "actieve" laag zakt nog wel in.

Jacques

Dit is een heel normaal verschijnsel. We hebben hier al vaker over gehad op het forum.
De bovenste laag is overigens geen wort maar jongbier.  :)

Hopmans

Citaat van: William op 15-12-2012  18:37 uIk denk van onder naar boven:

eiwit+troep
gist (dead or alive)
actieve gist
wort

Juist, maar de actieve gist is nog steeds actief, dus een luie trage bommetjes-gist.
De dead or alive gist is dus beter om op te kweken.

;)

Wallie

Volgens mij is gist zwaarder dan wort..

Dus zou de gist onder het wort moeten zitten..

Superbeun

Citaat van: Hopmans op 16-12-2012  01:18 uJuist, maar de actieve gist is nog steeds actief, dus een luie trage bommetjes-gist.

;)
Vreemd he, dit is de Wyeast 3655 Schelde Ale die al 4 dagen in een cold crash van -0,3 staat.
Je zou dan toch denken dat deze al redelijk inactief zou moeten zijn.
Hoofdgisting 4 dagen, 6 dagen laten nagisten waarvan  laatste 3 dagen SG stabiel op 1012, cold crash 4 dagen tussen -0,3 en 0 graden.

Jacques

Citaat van: Wallie op 16-12-2012  12:54 uVolgens mij is gist zwaarder dan wort..

Dus zou de gist onder het wort moeten zitten..

Als je zo veel gist kunt aftappen is er geen sprake meer van wort maar van jongbier.
Wort is immers een onvergiste vloeistof...

Wallie

Citaat van: Jacques op 16-12-2012  13:23 uAls je zo veel gist kunt aftappen is er geen sprake meer van wort maar van jongbier.
Wort is immers een onvergiste vloeistof...

Je hebt helemaal gelijk, zo had ik het nog niet gezien.

toon van den broek

Citaat van: Superbeun op 16-12-2012  13:08 u.
Hoofdgisting 4 dagen, 6 dagen laten nagisten waarvan  laatste 3 dagen SG stabiel op 1012, cold crash 4 dagen tussen -0,3 en 0 graden.

Wat moet ik me voorstellen bij een 'cold crash'? Kunnen we ons niet meer uitdrukken in de Nederlandse taal?

Groetjes, Toon.

Broeder Tuk

Citaat van: Hopmans op 16-12-2012  01:18 uJuist, maar de actieve gist is nog steeds actief, dus een luie trage bommetjes-gist.

;)

Wou je hiermee zeggen dat de dead or alive gist fitter is dan de actieve gist? ?

Superbeun

Citaat van: toon van den broek op 18-12-2012  20:18 uWat moet ik me voorstellen bij een 'cold crash'? Kunnen we ons niet meer uitdrukken in de Nederlandse taal?

Groetjes, Toon.
Een 'cold crash' is een techniek van onze medebrouwers in de VS.
Als het bier is uitgegist wordt het jongbier zeer snel teruggekoeld naar 0 tot -1.
De gist wordt meteen inactief en zakt naar de bodem waardoor je binnen enkele dagen een redelijk helder bier hebt en kan bottelen of het op fust zetten.
Mocht het je geruststellen, ik heb de term uit een Nederlands bierboek  :)

Jacques

Cold crash noemen we hier op het forum "koude lagering". Een veel duidelijkere term voor ons Nederlanders dan een term die klakkeloos overgenomen wordt uit het Engels.

Superbeun

Dus als ik het goed begrijp hebben we het over een koude lagering ongeacht de tijdsduur ?
Ik dacht altijd dat lageren het klaren en rijpen van het bier was over een langere periode, dus niet kort koud.

EBC

Het gaat hier met name om de snelle afkoeling van vergistingstemperatuur naar lagertemperatuur. Dat wordt crash genoemd. De bedoeling daarvan is om het bier nog sneller te laten klaren.

Cold crash zou je enkel moeten doen indien het bier volledig is uitgegist. De gist zal door de snelle afkoeling niets meer doen, in tegenstelling tot wanneer je de temperatuur langzamer laat zakken.

Adrie

Citaat van: Jacques op 19-12-2012  07:34 uCold crash noemen we hier op het forum "koude lagering". Een veel duidelijkere term voor ons Nederlanders dan een term die klakkeloos overgenomen wordt uit het Engels.

Nee, cold crash is het heel snel afkoelen van een bier, zodat de gist een koudeschok krijgt en naar de bodem zakt. Na een paar dagen heb je helder  bier en kun je het bottelen of op fust zetten.

Bij een koude lagering wil je juist gist actief houden en koel je langzaam af (1-3 graden per dag) en laat je het bier weken rijpen bij een lage temperatuur.

Er zit dus een wezenlijk verschil tussen cold crash en koud lageren.

Jacques

Citaat van: Adrie op 19-12-2012  10:42 uNee, cold crash is het heel snel afkoelen van een bier, zodat de gist een koudeschok krijgt en naar de bodem zakt. Na een paar dagen heb je helder  bier en kun je het bottelen of op fust zetten.

Bij een koude lagering wil je juist gist actief houden en koel je langzaam af (1-3 graden per dag) en laat je het bier weken rijpen bij een lage temperatuur.

Er zit dus een wezenlijk verschil tussen cold crash en koud lageren.

Hoezo langzaam afkoelen bij een koude lagering?
Dat heb ik nog nooit gedaan. Altijd al een snelle koeling uitgevoerd en dit koude lagering genoemd.

Langzaam koelen kan maar dat associeer ik niet met koud lageren. Eerder met nagisten/lageren.

toon van den broek

Gezien het moeilijke inschatten wanneer de gisting echt volledig afgelopen is lijkt het me een heel slechte zaak voor de hobbybrouwer om de methode van de 'cold crash' te gebruiken. Zo kan de 'cold crash' een werkelijk feit worden als een flesje in je handen explodeert.
Ik snap de grote haast bij sommige hobbybrouwers niet zo goed...
De vergisting heeft gewoon zijn tijd nodig.

Groetjes, Toon.

EBC

Koud lageren is sowieso onzinnig voor hobbybrouwers.

Leuk om te doen. Het geeft weer een goed gevoel van controle. Maar het netto resultaat is ongeveer nul.

Happy lagerin'  ;D

Jacques

Citaat van: toon van den broek op 19-12-2012  21:13 uGezien het moeilijke inschatten wanneer de gisting echt volledig afgelopen is lijkt het me een heel slechte zaak voor de hobbybrouwer om de methode van de 'cold crash' te gebruiken. Zo kan de 'cold crash' een werkelijk feit worden als een flesje in je handen explodeert.
Ik snap de grote haast bij sommige hobbybrouwers niet zo goed...
De vergisting heeft gewoon zijn tijd nodig.

Groetjes, Toon.

Het snel koelen moet je inderdaad pas doen als je zeker weet dat de vergisting ten einde is. Veel hobbybrouwers verhogen de temperatuur tijdens de nagisting om zeker te zijn dat het bier helemaal uitgist. Na die warme nagisting kun je een koude nagisting uitvoeren en dat afkoelen kun je dan snel uitvoeren. Dat koelen doe je immers om gist en eiwitten te laten uitzakken. Het uitgisten heeft dan al plaatsgevonden.

Met EBC ben ik het eens dat je ook helder bier krijgt als je niet koud lagert. Toch heeft koud lageren zin. Je hebt wat minder gist in je fles en daardoor minder last hebt van autolysesmaakjes.

EBC

Citaat van: Jacques op 19-12-2012  22:32 uMet EBC ben ik het eens dat je ook helder bier krijgt als je niet koud lagert. Toch heeft koud lageren zin. Je hebt wat minder gist in je fles en daardoor minder last hebt van autolysesmaakjes.

Als je last heb van autolysesmaakjes dan drink je niet genoeg. Ik heb ze in mijn brouwcarriere nog niet geproefd. Maar ik laat mijn bier ook niet oud worden.
Toch proef ik het na 5 jaar bewaren nog niet. Wel oxidatie, maar geen autolyse,
En ik heb een kelder waar het altijd donker is, en de temperatuur relatief constant blijft.

Jacques

Citaat van: EBC op 19-12-2012  22:36 uAls je last heb van autolysesmaakjes dan drink je niet genoeg. Ik heb ze in mijn brouwcarriere nog niet geproefd. Maar ik laat mijn bier ook niet oud worden.
Toch proef ik het na 5 jaar bewaren nog niet. Wel oxidatie, maar geen autolyse,
En ik heb een kelder waar het altijd donker is, en de temperatuur relatief constant blijft.

Misschien ben je zo gewend aan die smaak dat je hem niet meer herkend.

In het verleden had ik meer gist in mijn flesjes en daar proefde ik duidelijk een gist/autolysesmaak in, zeker in de gevallen waar wat meer gist in de fles zat. Een tijd terug kreeg ik een bier te proeven waarin een flinke laag gist in het flesje zat. Bij dat bier had de autolyse-smaak de overhand.

EBC

Citaat van: Jacques op 19-12-2012  23:03 uMisschien ben je zo gewend aan die smaak dat je hem niet meer herkend.

Ik neem toch aan dat je me beter kent...

Citaat van: Jacques op 19-12-2012  23:03 uIn het verleden had ik meer gist in mijn flesjes en daar proefde ik duidelijk een gist/autolysesmaak in, zeker in de gevallen waar wat meer gist in de fles zat. Een tijd terug kreeg ik een bier te proeven waarin een flinke laag gist in het flesje zat. Bij dat bier had de autolyse-smaak de overhand.

Beginnersbier. Voor een wat meer ervaren brouwer speelt autolyse geen rol.

Jacques

Citaat van: EBC op 19-12-2012  23:22 uIk neem toch aan dat je me beter kent...

Beginnersbier. Voor een wat meer ervaren brouwer speelt autolyse geen rol.

Ik denk dat wij zo gewend zijn aan bier met hergisting op de fles dat het vaak niet wordt herkend.

Het was trouwens een redelijk ervaren brouwer.

Broeder Tuk

Citaat van: Hopmans op 16-12-2012  01:18 uJuist, maar de actieve gist is nog steeds actief, dus een luie trage bommetjesgist.

;)

Betekent dit dat in dooie gist nog altijd genoeg leven zit en dat de kwaliteit ook beter is?
Ik vraag het nog maar even voor de zekerheid want het lijkt zo tegenstrijdig.

Vergelijkbare Topics (7)

31564

Reacties: 11
Gelezen: 2426

27173

Reacties: 25
Gelezen: 10239

22035

Reacties: 1
Gelezen: 1535

45119

Gestart door Jan.vidal

Reacties: 14
Gelezen: 839

7021

Reacties: 30
Gelezen: 9501

38145

Reacties: 13
Gelezen: 2444

07-12-2018 07:52 u
door Serge VL

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.