Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Bierleiding spoelen met...

Gestart door sandman, 24-07-2011 20:09 u

Vorige topic - Volgende topic

sandman

Ik wil mijn pas aangekochte tap met droogkoeler een keer goed spoelen.

De droogkoeler heeft volgens mij een koperen leiding, helaas kan er geen sponsballetje door deze leidingen..
erg jammer.. maar nu wilde ik hem gewoon goed weken en naspoelen

Ik denk aan een nacht citroenzuur oplossing (redelijk sterk) en dan morgen goed spoelen met water...

Iemand een beter idee voor het reinigen van deze leidingen ?

EBC

Waarom kan er geen sponsballetje door?

Ik zou liever zo min mogelijk met chemische spullen in de koeler werken. Maar soms moet je wel. Er zijn diverse produkten te koop speciaal voor dit doel.

Citroenzuur is geen reiniger.

sandman

De verkoper gaf aan dat er geen balletjes doorkonden, omdat de koelleidingen dunner zouden zijn dan normaal en ik hem dan kon verstoppen..
Dit risico wil ik niet nemen gezien het een droogkoeler is van een behoorlijke waterkoeler oid 

Ik wilde hem eerst eens goed reinigen zodat ik met een fris systeem begin en vervolgens gewoon kan spoelen..

Wil als extra spoel oplossing, een contra koppelstuk op een waterslang aansluiten en zo regelmatig (elke 14 dagen) het systeem eens goed schoonspoelen met schoon leidingwater zonder chemicaliën..

Was benieuwd naar jullie ervaringen en visie.
En waar evt mee te reinigen... gezien het koperleidingen zijn wilde ik ze zeker even schoon hebben voor de zekerheid.

Jacques

Citaat van: sandman op 24-07-2011  22:19 uDe verkoper gaf aan dat er geen balletjes door konden, omdat de koelleidingen dunner zouden zijn dan normaal en ik hem dan kon verstoppen..

Je hebt sponsjes in verschillende maten. Je kunt gewoon kleinere gebruiken. Als je een kompensatorkraan hebt dan kun je geen sponsjes gebruiken of je moet eerst de kraan verwijderd hebben.

sandman

Hmm wat is een kompensatorkraan?
ik heb zo'n staande tap zoals ze in de café op de bar staan.. (1 leiding)

Een sponsballetje is toch zacht...
Ik had het idee even een sulfietoplossing of zuurtje in de leiding te laten weken (nacht of langer..),
Daarna de tuinslang met een contra keg koppeling aansluiten op de keg koppeling en zowel bier als water kraan een 5 minuten flink open te zetten voor doorspoelen.
Zodat alles eens flink gespoeld is.

Tevens lijkt mij een sponsballetje niet door de CC koppeling te passen, of is dit telkens steeds (de) monteren .. ?
Gaat voornamelijk over de koperleiding, de kunststof slang vervang ik tot aan de koeler.

Ik had gehoopt op een makkelijkere oplossing.

EBC

Sponsballetjes werken alleen als je de tapkop en tapkraan demonteert.

Een kompensatorkraan is een tapkraan met een extra klein hendeltje. Hiermee beweeg je een conusvormig deel in de kraan, zodat de doorstroomopening vergroot of verkleind kan worden. Hierdoor kan je de drukval voor de kraan regelen en is eigenlijk elk bier zonder overmatige schuimvorming tapbaar.

Zuur maakt niet schoon en sulfiet al helemaal niet.

Maar heb je een koperen bierleiding? Dat zal toch niet? Als dat zo is, dan lust ik bij jou geen biertje hoor.
Misschien eens een fotootje plaatsen, want ik ben bang dat we langs elkaar heen praten.

sandman

Dan heb ik een gewone kraan.

Ik ben er zeker van dat de bierslang op een koperen leiding (koelsysteem) is aangesloten.

Maar wat is er mis met koperen koelleiding water komt toch ook door een koperen pijp naar waterkraan / brouwketel.
De koeler is een jaar of 10 gebruikt door vorige eigenaar als bierkoeler.

Vroeger was een tap end op de bar toch ook van koper?

Is dit nadelig voor smaak dan?

Jacques

Citaat van: sandman op 25-07-2011  19:27 uMaar wat is er mis met koperen koelleiding water komt toch ook door een koperen pijp naar waterkraan / brouwketel.
De koeler is een jaar of 10 gebruikt door vorige eigenaar als bierkoeler.

Vroeger was een tap end op de bar toch ook van koper?

Is dit nadelig voor smaak dan?

Het grote verschil tussen leidingwater en bier is dat bier zuur is en leidingwater neutraal tot licht alkalisch is. Hierdoor lost koper op in bier en niet leidingwater. Voor koper is koper niet zo'n probleem omdat dan de pH nog niet zo laag is. Door de vergisting gaat de pH behoorlijk omlaag.

Het is overigens niet voor niets dan tegenwoordig koper niet meer gebruikt wordt in brouwerijen. Een teveel aan koperionen is schadelijk. Overigens heeft onderzoek aangetoond dat de gist veel koperionen opneemt. Dat is gunstig voor de brouwerijen die nog steeds in koper maischen. Vanaf het maischen en koken moet het contact met koper beperkt worden.

jeroentjecross

Er is speciale bierleidingreiniger. Thuis gebruiken we altijd purexol. Dit maken we aan in een 20 liter vat. Druk op het vat en dan de leiding insturen. Even laten weken en doorspoelen. Dit doen we 2 keer per jaar of zo vaak als we na de winter de tap weer eens opstarten. de rest van het jaar na gebruik spoelen met leiding water.

Ook handig voor je slangen. Die verkleuren na een tijdje en een keer weken met purexol maar ze weer mooi helder.

RGeraads

Ik heb onlangs een tweedehands Wunderbar aangeschaft. Volgens de verkoper dien ik hem wel nog even goed schoon te maken. Nu had ik hiervoor het volgende idee:

Ik ben van plan een 5 liter vaatje te vullen met een chempro oxi oplossing en deze te installeren in de Wunderbar. Vervolgens zet ik de hendel open en laat de leiding zo even doorspoelen. Dit was ik van plan enkele malen te herhalen. Zou de leiding hierdoor goed genoeg reinigen?

Alvast bedankt voor een eventuele reactie!

Vriendelijke groeten,

Raymond Geraads

Albertus

Citaat van: RGeraads op 28-07-2011  16:48 uIk ben van plan een 5 liter vaatje te vullen met een chempro oxi oplossing en deze te installeren in de Wunderbar. Vervolgens zet ik de hendel open en laat de leiding zo even doorspoelen. Dit was ik van plan enkele malen te herhalen. Zou de leiding hierdoor goed genoeg reinigen?

Het mooie van een Wunderbar is dat de leiding tevens bierkraan is (de kraan drukt het slangetje dicht). Je hoeft helemaal niet door te spoelen:
Open de kraan en trek de leiding er uit. Nu kun je het slangetje makkelijk schoonmaken of eventueel vervangen. Er zit een blokje op dat er voor zorgt dat het slangetje een paar mm uit de kraan steekt.
Montage in omgekeerde volgorde: kraan op en slangetje met wat heen en weer draaien terugplaatsen.

Bert

Vergelijkbare Topics (7)

2516

Reacties: 2
Gelezen: 8998

37781

Reacties: 9
Gelezen: 2074

31146

Reacties: 34
Gelezen: 12777

9949

Gestart door KingKarel

Reacties: 7
Gelezen: 3488

39586

Reacties: 3
Gelezen: 2285

43285

Reacties: 38
Gelezen: 2881

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.