Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Giststarter

Gestart door Paretje, 18-06-2011 22:59 u

Vorige topic - Volgende topic

RobinB

Citaat van: 12345 op 20-05-2013  16:39 uSommigen geven de gist een wake-up call. Ze doen dan een litertje wort meteen uit de kookketel in de Erlenmeier.

Dat is geen wake-up call, maar "the last Post"! ;D

Wel ff koelen voor je het erbij mikt. ;)

broeder

Citaat van: 12345 op 20-05-2013  16:36 uIk schaar mij haastig achter de meerderheid!  :D

Bedankt voor de informatie.

Ik ook... :lessmile:

groet,
broeder Willem

12345

Citaat van: RobinB op 20-05-2013  17:39 uDat is geen wake-up call, maar "the last Post"! ;D
Sorry, snap ik niet ...  ???

Citaat van: RobinB op 20-05-2013  17:39 uWel ff koelen voor je het erbij mikt. ;)
Ja Robin, goed dat je het zegt!  ;D

RobinB

Citaat van: 12345 op 20-05-2013  19:55 uSorry, snap ik niet ...  ???
Dat spelen ze bij de dodenherdenking...

In verband met:
CiteerJa Robin, goed dat je het zegt!  ;D
;D

12345

O, nou snap ik hem.  :proost:

HopSwiers

Dit is een foto van het wort die ik voor mijn giststarter heb gemaakt! Zoals je kan zien heb ik last van een waas die stilletjes uitzakt! ik neem aan dat dit eiwitvlokken zijn? Nu het lastige is: ik geraak er niet vanaf! Hoe kan ik hier het beste van af geraken? Een koffiefilter helpt niet wat die slipt onmiddellijk dicht! Doe ik iets fout tijdens het koken of zo?
Tijdens het brouwen van het wort voor het bier had ik er ook last van!

RobinB

HopSwiers

Inderdaad klopt! Maar nu is de vraag of andere forumleden er ook last van hebben en wat zij doen om er vanaf te geraken!

Zelfde foto, ander topic, andere vraag  :brouwen:

RobinB

Volgens mij ook dezelfde vraag. Het enige wat je hebt gedaan is "wort" vervangen door "starter".
Het antwoord is in het andere topic al gegeven. Waarom denk je dat door je tekstuele aanpassing er een nieuw, ander antwoord zou zijn?

Het is beide wort, op dezelfde manier vervaardigd. De daaropvolgende toepassing heeft daar geen invloed op.

HopSwiers

Nee, het is een andere vraag... in het ander topic was de vraag wat het was en dat het zou kunnen dat de oorzaak was dat mijn moutmolen te grof stond...
Nu is de vraag: is er iemand die hetzelfde heeft gehad? zo ja, wat er aan gedaan heeft? Ik kan al vertellen dat de hier heilig verklaarde javal filter geen soelaas brengt noch een neteldoek. De vlokken zijn zo klein dat ze er los doorgaan. ze verstoppen zelfs de poriën van een koffiefilter!
Nu is het zo, dat nog niemand heeft gezegd: 'maar dat is normaal', dus heb ik de indruk dat dat dan ook niet zo is. Of heeft jullie wort ook altijd zo'n troebelheid waar de zwaartekracht toch vat op lijkt te hebben?
Ik weet dat men Iers mos kan gebruiken maar er wordt gezegd dat het ook zonder kan (en dat dat zelfs beter is om wille van smaak), dus ik vraag mij af hoe...

12345

Het lijken mij eiwitvlokken. Je kunt proberen te whirlpoolen. Op het einde van het koken en koelen met je ontsmette roerstok de zaak aan het draaien brengen. De trub gaat dan naar het midden van de bodem toe. Dan langs de rand van de ketel van boven naar beneden afhevelen.

Zelf heb ik een behoorlijk grove korffilter en gebruik altijd bloemen: die bloemen kunnen niet door het filter en zij filteren de trub. Werkt prima. Maar daar heb je hier niets aan want je was met wort voor een starter bezig.

Jacques

Citaat van: 12345 op 22-05-2013  15:41 uHet lijken mij eiwitvlokken.

Dat is in het andere topic ook gezegd...

En ja, eiwituitvlokking is heel normaal. Gewoonlijk wordt het merendeel afgevangen bij het filteren na het koken van het wort.
Op de foto is buitensporig veel uitvlokking te zien. Voor mij een teken dat er de gebruikte methode voor het filteren van het wort voor verbetering vatbaar is.

Ooievaar

Wat is de invloed van deze eiwitvlokken die in het wort achterblijven op het eindresultaat? Ik kan daar eigenlijk niets op vinden

William

Citaat van: Ooievaar op 23-05-2013  10:47 uWat is de invloed van deze eiwitvlokken die in het wort achterblijven op het eindresultaat? Ik kan daar eigenlijk niets op vinden

Uiteindelijk raak je het eiwit wel kwijt tijdens de vergisting samen met de gist dus zo erg is het uiteindelijk niet.

Positief is dat het als voeding voor de gist kan dienen.

Negatief is dat het op de gist neer kan slaan waardoor de gist er lang over zal doen om te vergisten.

Een ander nadeel zou kunnen zijn dat het eiwit het bier meer buffert waardoor het wat langer duurt voordat de pH daalt als gevolg van de vergisting.

hansm

Als grootste nadeel wordt inderdaad het "verschmutzen" (sorry Jacques  :D) genoemd. Eiwitten verontreinigen, vervuilen of verplakken (er is eigenlijk geen goed Nederlands woord voor ;D) de wand van de gistcel waardoor de stofwisseling vertraagd of belemmerd wordt. En dat is niet gunstig voor een vlot verlopende vergisting.

Ooievaar

Top, bedankt voor de informatie.

Ik ben overigens net een poging gestart met het opkweken van een depot brugse zot gist. Ik heb nog geen magneetroerder, dus het wordt af en toe schudden om de gist weer in suspensie te krijgen en wat zuurstof toe te voegen.

Ik heb echter een vraag over de eindhoeveelheid gist die ik nodig heb wanneer ik op deze minder efficiënte manier gist opkweek. Wat moet ik qua gistconcentratie aanhouden op de site van MrMalty bij tabje repitching from slurry? Kan ik deze gewoon op de standaard 2.4 miljard/ml laten staan? Of moet ik de concentratie verlagen? En zo ja, welke concentratie moet ik dan aanhouden?

Jacques

Citaat van: Ooievaar op 23-05-2013  22:56 uIk heb echter een vraag over de eindhoeveelheid gist die ik nodig heb wanneer ik op deze minder efficiënte manier gist opkweek. Wat moet ik qua gistconcentratie aanhouden op de site van MrMalty bij tabje repitching from slurry? Kan ik deze gewoon op de standaard 2.4 miljard/ml laten staan? Of moet ik de concentratie verlagen? En zo ja, welke concentratie moet ik dan aanhouden?

Ligt aan de vastheid van je slurry. Ik zou hem op de standaardwaarde houden tenzij je een zeer "waterige" slurry hebt.

Vergelijkbare Topics (7)

35771

Reacties: 1
Gelezen: 983

10834

Reacties: 1
Gelezen: 2112

42125

Reacties: 7
Gelezen: 1066

21409

Reacties: 24
Gelezen: 9070

527

Reacties: 10
Gelezen: 16647

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.