Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Test hopcreep nav seminar Yakima Chief Hops

Gestart door Jacques, 09-09-2021 23:37 u

Vorige topic - Volgende topic

hansHalberstadt

Citaat van: Jacques op 16-09-2021  23:48 uMaar nogmaals: het gaat om het effect op de smaak. Door hop te verhitten heb je geen hopcreep, daar hoef je onderzoek voor te doen.
Het is een compromis tussen zo min mogelijk verhitten (nadelig voor smaak en geur) en zo veel mogelijk de enzymen denatureren (minimale temperatuur /tijd nodig). Dus dan zul je toch uit moeten zoeken hoe veel je moet verhitten en hoe lang door te kijken bij welke laagste temperatuur/ kortste tijd voor thermische belasting geen hopcreep meer optreedt. 

Jacques

Citaat van: hansHalberstadt op 16-09-2021  23:53 uHet is een compromis tussen zo min mogelijk verhitten (nadelig voor smaak en geur) en zo veel mogelijk de enzymen denatureren (minimale temperatuur /tijd nodig). Dus dan zul je toch uit moeten zoeken hoe veel je moet verhitten en hoe lang door te kijken bij welke laagste temperatuur/ kortste tijd voor thermische belasting geen hopcreep meer optreedt.

Zeker. Daarom moet je heel veel data verzamelen...

Overigens kan het zijn dat de alfa- en beta-amylase van hop een andere inactiveringstemperatuur heeft dan die van gerst. Ik heb in ieder geval eens een artikel gelezen waarbij geconstateerd werd dat dit geval was bij tomaten.

hansHalberstadt

Zal ook afhangen van de omgeving waarin de enzymen zitten (waterig, vet, zetmeel) Shellhammer wist ook niet precies waar die enzymen zitten meende ik opgemaakt te hebben uit die presentatie. (Op de bellen of in de bellen.)

Jacques

Citaat van: hansHalberstadt op 17-09-2021  00:15 uZal ook afhangen van de omgeving waarin de enzymen zitten (waterig, vet, zetmeel) Shellhammer wist ook niet precies waar die enzymen zitten meende ik opgemaakt te hebben uit die presentatie. (Op de bellen of in de bellen.)
Het is volgens mij plantafhankelijk.

Uit het seminar blijkt dat in hopzaad meer enzymen zitten. Niet zo heel vreemd overigens. In hopzaad zitten reservestoffen die ontsloten moeten worden door enzymen voor het kiemproces.

pincopallino

Jacques

Dantel

Citaat van: Jacques op 05-04-2022  22:10 u#hopcreep
.

Ik heb deze topic nu een tot in detail uitgeplozen,waanzinnig interessant trouwens .
Samenvattend , de hop verhitten tot een temperatuur dat de enzymen  inactief  worden (vraag is welke temperatuur en hoe lang )
Of ervoor zorgen dat je (jong) bier /wort geen actieve gist meer bevat, en hoe dat  voor klein brouwers praktisch omzetbaar is , is mij nog even een raadsel .

Jacques

Citaat van: Dantel op 10-10-2022  20:20 uOf ervoor zorgen dat je (jong) bier /wort geen actieve gist meer bevat, en hoe dat voor klein brouwers praktisch omzetbaar is, is mij nog even een raadsel.

Kleinere commerciële brouwerijen kunnen gebruik maken van een separator of door het wort te filteren met een kaarsenfilter.
Voor een hobbybrouwer is dit gelet op de investering en benodigd volume geen optie.

Bij steeds meer craft brouwers zie je separators. Zo heb ik die vrij onlangs gezien bij brouwerij Slot Oostende, Frontaal en afgelopen zaterdag bij brouwerij Kees. Maar er zijn veel meer moderne craft brouwerijen die er eentje hebben staan.

thepsych

Mag ik misschien hier een vraag stellen die me al een tijd bezig houdt nadat ik dus ook een keer een duidelijke hopcreep had. Oorzakelijk voor die keer is denk ik oa wel geweest de hoeveelheid hop, de hoeveelheid Cascade maar ook Comet die het ook makkelijk geeft maar ik vraag me af of het nog uitmaakt of je een gist van Lallmand, east coast ale en west coast ale  resp. BRY97 en New England met Beta Glycosidase werking gebruikt? Daarnaast heb ik halverwege de gisting (heb nu gelezen dat het aan begin van de gisting moet worden toegevoegd) Aromazyme toegevoegd dat ook al een glycosidase bevat! En dat is toch ook het enzym uit de hop die een factor is in het omzetten van lange naar kortere, vergistbare suikers of sla ik hier de plank mis. Er zijn zoveel enzymen met een vergelijkbare naam, glucosidasen, glycosidasen etc. Iemand een idee hierover en licht kan geven in deze schemer?

Jacques

Het zijn meerdere enzymen die verantwoordelijk zijn voor hopcreep. Glycosidase is daar er eentje van.

thepsych

Heeft iemand enig idee wat de invloed van genoemde gisten van Lallemand, Bry 97 en New England en aromazym is bij een hopcreep? Ik begrijp dat de glycosidase niet het enige enzym is van invloed op de hopcreep maar als we de dextrines al deels met glycosidase omzetten kan de hop niet zoveel effect hebben? Ik gooi maar een balletje op, maar misschien is het niet van invloed, dan is het wel handig om te weten

Jacques

Citaat van: thepsych op 11-10-2022  18:15 uHeeft iemand enig idee wat de invloed van genoemde gisten van Lallemand, Bry 97 en New England en aromazym is bij een hopcreep? Ik begrijp dat de glycosidase niet het enige enzym is van invloed op de hopcreep maar als we de dextrines al deels met glycosidase omzetten kan de hop niet zoveel effect hebben?

Wat ik begrepen heb, is het effect van glycosidase beperkt. Andere hopenzymen zijn α-amylase, β-amylase en grensdextrinase.

Dantel

Ik  wil het toch eens proberen , om hop Vakuum te verpakken, dan pasteurisieren, gewoon om te kijken wat het met de smaak doet .
De smaak  zal wat minder worden dar zijn we het over eens.
Hop heeft ja meer bestanddelen dan alleen eiwitten , quercetine, quercitrine, kaempferolie, astragaline etc etc , en ik ben wel benieuwd wat het pasteuriseren met deze elementen doet .
Het lijkt me dat het qua smaak niet minder kan worden dan een hopstand , of een late hop toegift 

Spyro

Citaat van: Dantel op 15-10-2022  11:46 uIk  wil het toch eens proberen , om hop Vakuum te verpakken, dan pasteurisieren, gewoon om te kijken wat het met de smaak doet .
De smaak  zal wat minder worden daar zijn we het over eens.
Hop heeft ja meer bestanddelen dan alleen eiwitten , quercetine, quercitrine, kaempferolie, astragaline etc etc , en ik ben wel benieuwd wat het pasteuriseren met deze elementen doet .
Het lijkt me dat het qua smaak niet minder kan worden dan een hopstand , of een late hop toegift 
Ik heb dat ook al gedaan met hoppellets, 1 uur vacuüm op 77 graden, dan er een sterke blonde mee gekoudhopt aan 4 gram/liter voor een dag of 4. Nu, of het uitgemaakt heeft voor het belemmeren van de hop creep weet ik niet want het bier was op keg en al op voor de creep erin kon komen, maar ik ga dat zeker nog doen, was een mooi geurig biertje geworden, weinig verschil gemerkt in de koudhop...

Vergelijkbare Topics (7)

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.