Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Proef met Kveik en WY3787

Gestart door hansHalberstadt, 20-01-2020 00:49 u

Vorige topic - Volgende topic

hansHalberstadt

vandaag bij elke portie 200 g suiker en 200 g water toegevoegd. (= suikerstroop toegevoegd)
Doel is om te bekijken hoe fit de gist nog is. Als de gist nog fit is kan die gemakkelijk die 200 g snel vergisten en dat zou dan bewijzen dat de Kveik zijn eindvergistingsgraad heeft gehaald bij ca 1030.
Bijbehorende Excel sheet is aangepast zodat die het juiste SG geeft na toevoegen suiker.

hansHalberstadt

Vandaag al een interessant resultaat te melden.
Alle 3 gaan as een speer naar beneden met de extra suiker. Dus alle 3 de gisten zijn nog fit.

hansHalberstadt

Vandaag de Kveik gebotteld: 14.4 liter eind SG = 1030 precies gelijk aan het eind SG volgens de weegmethode. De andere 2 staan nog heel langzaam te gisten. vanavond wel nog een keer gewogen. Ik meette 19400 g en dat is 120 gram lager dan een maand geleden. ik schrijf dat toe aan afwijking van de weegschaal door temperatuur/batterijspanning. Zoveel koolzuur is er immers niet meer vrijgekomen want het waterslot stond vrijwel stil al 3 weken.

middelaersch

Citaat van: hansHalberstadt op 09-04-2020  22:38 uVandaag de Kveik gebotteld: 14.4 liter eind SG = 1030 precies gelijk aan het eind SG volgens de weegmethode. De andere 2 staan nog heel langzaam te gisten. vanavond wel nog een keer gewogen. Ik meette 19400 g en dat is 120 gram lager dan een maand geleden. ik schrijf dat toe aan afwijking van de weegschaal door temperatuur/batterijspanning. Zoveel koolzuur is er immers niet meer vrijgekomen want het waterslot stond vrijwel stil al 3 weken.

Dat is raar. Eind sg 1030, SVG 65% ongeveer.
Op de website van Lallemand (technical data sheet) hebben ze het over 'medium to high attenuation'. Daar stel ik me toch wat anders bij voor dan 65%.
Zou dit aan de vergistingstemperatuur liggen?

hansHalberstadt

Citaat van: middelaersch op 10-04-2020  00:35 uDat is raar. Eind sg 1030, SVG 65% ongeveer.
Op de website van Lallemand (technical data sheet) hebben ze het over 'medium to high attenuation'. Daar stel ik me toch wat anders bij voor dan 65%.
Dat is lastig te zeggen. Het gekke is dat na bijna een maand gisting de gist nog wel actief is want kan heel snel de portie extra toegevoegde suiker vergisten. 

hansHalberstadt

Vandaag de 3e portie gebotteld met half Kveik en half WY3787. Als alle flesjes op druk zijn en op dronk dan ga ik eea vergelijken en SG/Brix meten.

ps, bij het ontluchten van de fust kwam elke dag een sisje aan koolzuur vrij. Maar uiteindelijk nu toch maar eens gebotteld (met 100 g suiker per 14 liter en 50 ml verste starter WY3787). Bij bottelen was het bier glashelder.

Tsjerk

Citaat van: hansHalberstadt op 10-04-2020  07:51 uDat is lastig te zeggen. Het gekke is dat na bijna een maand gisting de gist nog wel actief is want kan heel snel de portie extra toegevoegde suiker vergisten.

Hans, kan het niet zo zijn dat de prestaties van de Kveik toenemen bij een hogere vergistingstemperatuur? 20 tot 23 graden is toch veel te laag voor deze gist.

Jacques

Citaat van: Tsjerk op 27-04-2020  23:48 uHans, kan het niet zo zijn dat de prestaties van de Kveik toenemen bij een hogere vergistingstemperatuur? 20 tot 23 graden is toch veel te laag voor deze gist.

Bij bijna alle gisten neemt vergistingssnelheid toe door het verhogen van de temperatuur. We doen dat normaal gesproken niet om de hoeveelheid vergistingsnevenproducten te beperken. Het bijzondere is dat Kveik daar minder last van heeft. Wat dit betreft lijken deze gisten op ondergisten die daar ook minder last van hebben. Zie daarvoor https://fermentis.com/en/rediscover-saflager-w-34-70/.

Overigens schijnt Kveik ook goed te gisten bij lagere temperaturen...

hansHalberstadt

Citaat van: Tsjerk op 27-04-2020  23:48 uHans, kan het niet zo zijn dat de prestaties van de Kveik toenemen bij een hogere vergistingstemperatuur? 20 tot 23 graden is toch veel te laag voor deze gist.

De gisting zal zeker sneller gaan bij hoge temperatuur. Maar of dat voor de eindvergistingsgraad veel uitmaakt is nog maar de vraag. Het recept is half pale en half munich mout met nog een beetje tarwemout.
Misschien dat de munich ervoor zorgt dat er wat meer onvergistbare producten inzitten vergeleken met alleen lichte mout. Maar vergeet ook niet dat de Westmalle een wel hele hoge vergistingsgraad heeft en dus blijkbaar ook nog veel maltotriose kan vergisten. Dat kan de Kveik niet zo te zien. De gisting duurde ook vrij lang en dan zie je vaker dat dat ook een iets lagere vergistingsgraad oplevert, maar wel meer smaak. Dus de gist hoeveelheid was misschien wat magertjes, hoewel de zaak zeker niet is vastgelopen, gezien de snelle reactie op de toegevoegde suiker na bijna een maand gisting.

Als je het echt wilt weten zou je een proef kunnen doen met een brouwsel opsplitsen in 2 porties na aanenten en splitsen na bv 1 dag gisting zodat de gist gelijk is vermeerderd en daarna niet heel veel meer verder groeit. Dan de ene portie op 20 graden en de andere bv op 37 graden. Dan kun je de SVG vergelijken en de vergistingssnelheid en niet ongelangrijk: de smaak.
Als je de weegmethode gebruikt kun je ook nog mooi de vergistingscurve zien.

Tsjerk

Citaat van: hansHalberstadt op 28-04-2020  19:50 uAls je het echt wilt weten zou je een proef kunnen doen met een brouwsel opsplitsen in 2 porties na aanenten en splitsen na bv 1 dag gisting zodat de gist gelijk is vermeerderd en daarna niet heel veel meer verder groeit. Dan de ene portie op 20 graden en de andere bv op 37 graden. Dan kun je de SVG vergelijken en de vergistingssnelheid en niet ongelangrijk: de smaak.
als je de weegmethode gebruikt kun je ook nog mooi de vergistingscurve zien.

Ben wel nieuwsgierig. Zal kijken of ik binnen kort wat tijd heb om dit proefje een keer te doen.

Jacques

Citaat van: Jacques op 28-04-2020  16:16 uOverigens schijnt Kveik ook goed te gisten bij lagere temperaturen...

Even de bron opgezocht.

https://brewstock.com/wp-content/uploads/2019/03/Omega-Yeast-presentation.pdf

De presentatie bevat veel informatie over kveik gisten.

wernerthefox

Citaat van: middelaersch op 10-04-2020  00:35 uDat is raar. Eind sg 1030, SVG 65% ongeveer.
Medium-high dat leest een beetje als "laag" toch?

hansHalberstadt

Afgelopen weekend een proefje gedaan met alcoholvrij bier via vacuümdestillatie. Daarvoor heb ik de versie genomen van Kveik en WY3787. na vacuümdestillatie heb ik een flesje gebotteld met wat verse gist en 8 gram suiker per liter. Na 2 dagen zat het al boven de 3 BAR. Dat is heel snel en voor mij een 2e aanwijzing dat het bier is gestopt met gisten door te veel alcohol.

Meetdata

Origineel bier:
SG = 1008, 10.0 Brix geeft 10.3 vol% alcohol en 5.5 g restsuiker per 100 ml

Alcoholvrij:
SG = 1013, 7.2 brix geeft 4.8 vol% alcohol en 5.1 gram suiker/100 ml

WW

Verdorie seg, met heel veel interesse dit draadje gelezen maar ik mis de smaaktest.  :)  Hoe was het openen van de flesjes?  En de smaak?

hansHalberstadt

De bieren waren allemaal goed gelukt. vlak na het bottelen zie je verschillende smaken, maar na verloop van tijd gaan die toch weer een beetje naar elkaar toe. Wat me wel opvalt is dat de Voss kveik een heel mooi plakkend gistdepot heeft, dus ook als bottelgist zeer goed. De Wy3787 geeft toch wel het duidelijke smaakprofiel van een tripel.   

Kassuul

Beste Hans, met veel  interesse je topic gevolgd en gelezen. Wel denk ik dat de vergistingstemperatuur bij de Kveik een belangrijke factor is. Heb zelf vorig week zondag een brouwsel laten starten op SG 1068 en laten vergisten op 38°C (2× korrel Voss op 45 liter). Na drie dagen (woensdagnamiddag) zakte die naar SG 1012. Vergistingstemperatuur lijkt met dus wel een belangrijke variabele voor deze Kveik.

hansHalberstadt

Citaat van: Kassuul op 07-03-2021  08:02 uVergistingstemperatuur lijkt met dus wel een belangrijke variabele voor deze Kveik.
Ja dat is het zeker. Ik heb bewust de Kveik op kamertemperatuur gezet om te zien wat er dan met de smaak en SVG gebeurt. Die smaak is dan vrij neutraal. Maar ik heb hem ook bij 37 graden gebruikt en dan heb je inderdaad al die tropische vruchtensmaakjes en een hele snelle vergisting. Dus de eigenschap dat de Kveik bij hele hoge temperatuur zo'n mooi smaakprofiel geeft maakt de gist uniek. Het kan overigens best zijn dat sommige van onze 'normale' gisten ook zo'n smaakprofiel geven, maar omdat die nooit op zulke hoge temperatuur bekeken zijn zal zo'n eigenschap waarschijnlijk niet algemeen bekend zijn. Daarom is het goed om soms eens compleet iets anders uit te proberen dan wat normaal gebruikt wordt. (En dan ook vooral te melden als het interessant is.)

Jacques

Citaat van: hansHalberstadt op 07-03-2021  11:16 uHet kan overigens best zijn dat sommige van onze 'normale' gisten ook zo'n smaakprofiel geven, maar omdat die nooit op zulke hoge temperatuur bekeken zijn zal zo'n eigenschap waarschijnlijk niet algemeen bekend zijn. Daarom is het goed om soms eens compleet iets anders uit te proberen dan wat normaal gebruikt wordt. (En dan ook vooral te melden als het interessant is.)

Dat kan. Echter van de meeste gisten is bekend dat een hoge vergistingsgraad zorgt voor overmatig veel esters en hogere alcoholen...

Kveik gisten vormen hier een uitzondering op, hoewel zoals je zelf ook gemerkt hebt je beduidend meer esters krijgt als je bij hoge temperatuur vergist. Bij bijvoorbeeld Brewferm Top krijg als je vergist boven de 21 ºC snel een kauwgomsmaak en een oplosmiddelachtig aroma (door de vorming van ethylacetaat). 

Jacques

Vergelijkbare Topics (7)

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.