Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Navergisting uitdaging

Gestart door Tinus, 30-12-2012 17:46 u

Vorige topic - Volgende topic

Tinus

BrouwHulp Recept uitdraai
Recept blz 31 Verander water in Bier

Basis
OmschrijvingWaarde
Kenmerk001
Naam receptBlond bier Van water naar
Brouwdatum30-11-2012
BiertypeBlond
Volume10,00 l
Begin SG1,065 SG
Berekende kleur (Morey)11 EBC
Berekende bitterheid (Tinseth)14 IBU
Brouwzaalrendement75,0 %
Kooktijd75 min.

Water en brouwzouten
[row]
HoeveelheidIngrediënt
8,00 lWater uit Water6,50spoelwater

Waterprofiel behandeld water
CaMgNaHCO3ClSO4
0 mg/l0 mg/l0 mg/l0 mg/l0 mg/l0 mg/l

Vergistbare ingrediënten
HoeveelheidNaamMouterijKleur%
2,20 kgPilsmoutDingemans3 EBC84,6 %
0,40 kgMünchenermoutDingemans17 EBC15,4 %

Maischschema
OmschrijvingTemperatuurStap tijdRust tijdBeslagdikte
62 °C1 min.30 min.3,1 l/kg
72 °C15 min.20 min.3,1 l/kg
78 °C10 min.5 min.3,1 l/kg

Hop
HoeveelheidNaam% alfazuurKooktijd/toevoegingIBU
15,0 gHallertau Hersbrucker 2,8 %60 min.12,2 IBU
7,0 gSaaz 3.43,4 %10 min.1,4 IBU

Gist
HoeveelheidNaamtype
11,5 gSafBrew Specialty Ale(T-58)bovengist

Vergisting
KenmerkWaarde
Starttemp. vergisting20 °C
Max. temp. hoofdvergisting20 °C
Eind temp. hoofdvergisting20 °C
Eind SG hoofdvergisting1,016 SG
Schijnbare vergistingsgraad75,4%
Start nagisting18-12-2012
Temp. nagisting20 °C
Start lagering03-12-2012
Temp. lagering0 °C
Alcoholgehalte8,4 vol.%

Ik heb onlangs voor de tweede keer dit recept gebrouwen omdat de eerste keer de gisting in de fles helemaal niet plaatsvond.
Het vreemde is dat dit nu voor de tweede keer weer lijkt te gebeuren.

Begin SG was 1065 (gemeten met een refractometer) en het eind SG was 1016 (gemeten met een Hydrometer)
Toegevoegde suiker was 5.3 5.9 gram per liter en heb de flesjes op kamertemperatuur weggezet.

Ik heb als test na een week een flesje opengemaakt en ingeschonken. Zowel schuim als de koolzuurontwikkeling waren minimaal en beiden waren na twee minuten uit het glas verdwenen.

Hebben jullie een suggestie wat ik verkeerd doe en wat ik nu kan doen om het nog enigzins te verbeteren?

janjansen

Na een week is het toch niet zo raar dat de koolzuurproduktie nog niet ver gevorderd is, of lees ik je verkeerd?
En 5,3 g/L. is natuurlijk niet veel.

janjansen

Ik voeg standaard 8 g/L. toe.
Zouden meer mensen moeten doen  :pan:

Pimmels

Ik bottel in Grolsch flesjes en ik gebruik 8 gram per liter, ook bij mij is er na een  week nog weinig beweging.
Wat bij mij goed werkt is warm weg zetten in het stook hok bij 24 graden en twee keer in de week flink schudden.
Na drie weken is dan meestal alles dik in orde!

Tinus

Citaat van: janjansen op 30-12-2012  17:56 uNa een week is het toch niet zo raar dat de koolzuurproduktie nog niet ver gevorderd is, of lees ik je verkeerd?
En 5,3 g/L. is natuurlijk niet veel.

Helemaal eens hoor, een week is niet veel maar ik test eigenlijk altijd na een week een flesje (onder het mom, ik kan niet wachten) en bij dit brouwsel lijkt het er weer op dat het bier niet weet hoe snel het dood moet neerslaan.

Ik heb per ongeluk een typefout gemaakt, het was 5,9 gram per liter.

hobbybob

Standaard doe ik altijd 8 g/l
Na 2 weken is alles voor elkaar (weggezet op 20 graden)

E.e.a is natuurlijk ook afhankelijk hoelang je het hebt gelagerd (hier met bovengisters altijd tussen 2 'a 3 weken).

EBC

Je doet niks verkeerd, maar 1 week is nu eenmaal niet voldoende. Wacht twee weken, dan zal het beter gaan.

8 gr/l is vrij veel. 6-7 gram is meer standaard tegenwoordig.

RobinB

Ik kan het nu niet checken, maar hoe heet de S33 in BrouwHulp?
Adrie heeft voor de T58 ook wel weer wat grappigs bedacht. :)

Tinus

Citaat van: RobinB op 30-12-2012  22:07 uIk kan het nu niet checken, maar hoe heet de S33 in BrouwHulp?
Adrie heeft voor de T58 ook wel weer wat grappigs bedacht. :)

Eeeh, ik snap niet helemaal wat je bedoelt maar ik heb geen S33 korrelgist gebruikt, alleen de T-58

hobbybob

Citaat van: EBC op 30-12-2012  20:53 u8 gr/l is vrij veel. 6-7 gram is meer standaard tegenwoordig.

Hmmm ja maar ik hou niet van standaard ik hou alleen maar van wat ik zelf lekker vind (en die 2 g/l pffffff )
Tenslotte brouw ik alleen voor mezelf (en voor vrienden die het aandurven hier een biertje te drinken)

Heb nog nooit geen problemen gehad met 8 g/l (en geen klachten ;D )

Jacques

Citaat van: hobbybob op 30-12-2012  23:09 uHeb nog nooit geen problemen gehad met 8 g/l (en geen klachten ;D )

8 g/l is best veel. Als je van boeren houdt is daar natuurlijk niet veel mis mee.

RobinB

Citaat van: Tinus op 30-12-2012  22:19 uEeeh, ik snap niet helemaal wat je bedoelt maar ik heb geen S33 korrelgist gebruikt, alleen de T-58

Sorry, is ook off-topic. :)
De naam van de gist T58 is niet SafBrew Specialty Ale, maar gewoon T58. Adrie wil daar nog niet aan, maar met de nieuwe site en spec-sheets van Fermentis zijn ook z'n "ingevulde namen"* veranderd. Behalve natuurlijk de echte naam: T58, die is gewoon gebleven. :)

* Adrie gebruikt(e) de eerste woorden van de omschrijving als "naam", omdat hij de namen "codes" vind. Tsja... ;D

Tinus

Bah bah bah! Zijn inmiddels twee weken verder, flesjes af en toe even geschud en op een temperatuur van 19 tot 20  graden weggezet.

Resultaat is nog steeds hetzelfde. Schuim en koolzuur vliegen het glas uit.

Wat kan ik er nu nog aan doen? Kan ik de flesjes nog openen en een extra suikergift geven?

Ronald_

Voor sommige bieren is 2 weken ook gewoon kort..

Als je de dop er af haalt, heb je dan een sis?
Zijn je glazen goed schoon? Met de hand afwassen, goed drogen en dan nog eens proberen.
Anders kan je nog proberen de flessen een week lang elke dag te schudden..

Vergelijkbare Topics (7)

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.