Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Kriek of geuzedepot als giststarter?

Gestart door wiwi, 23-01-2007 22:22 u

Vorige topic - Volgende topic

wiwi

Dag thuisbrouwers,

Mijn naam is Wilfried en ben nog een volstrekte leek voor wat betreft bier brouwen. Om een eerste schuchtere stap in die richting te zetten wens ik in de nabije toekomst 10-12 liter kriek te (blik)brouwen uit een moutsiroop van Brewferm. Op dit l zeer informatieve forum (waarvoor dank) ben ik al aan de weet gekomen dat ik van de bijgeleverde gist niet al te veel moet verwachten. Een giststarter kweken volgens de draad "de perfecte giststarter uit een depot" moet mij normaal wel lukken. kan men, vanwege de wilde gisten, wel starten van een depot uit en kriek of geuze flesje?
Vergisten doe ik dan in een inox melkkan van 20 liter, ik moet enkel nog iets bedenken om de kan luchtdicht af te sluiten en voorzien van een waterslot.
Ik veronderstel dat ik na het gisten best overhevel in een dame jeanne van 15 liter (voor ca 12 liter bier) en het jongbier nog een tweetal weken fris (is 10°C te koud?) zet voor het bottelen. De verkoper van het blik raadde mij dit af vanwege gevaar voor oxidatie, maar als ik met een hevel werk en alles rustig over de bodem laat lopen?

Brouw ze nog, Wilfried.

MO

Zo, wederom een verse brouwer die wil starten met een kriek. Net zoals we de andere brouwer adviseerde: begin eens met een eenvoudiger bier. Maar je moet het zelf weten.

Ik denk dat het een heel goed idee is om gist op te kweken uit een Boon of een andere sjieke kriek. Bedenk wel dat de vergisting enkele maanden gaat duren. Je melktank moet dus redelijk goed afsluiten. Lageren in een glazen fles (in het vlaams dame Jeanne) is zeker aan te bevelen maar ik zou dat koude lageren nog maar even niet doen. Sjieke (lees zure) krieken kunnen heel ver uitvergisten, maar dit duurt wel heel lang.

Toch blijf ik bij mijn stelling: begin simpel en brouw een blond of een tripel.

oranjeboombiertje

Misschien is het wel verstandiger om te beginnen met een ander biertje. Of het mogelijk is om op te kweken uit een flesje kriek weet ik niet, in theorie zou het moeten kunnen. In de praktijk zal het zeker lastig zijn. Het is misschien dus verstandiger om het eerst eens te proberen met een ander biertje zonder wilde gist (bijv. Westmalle). Je kan deze gist gebruiken in combinatie met een (ander) blik van Brewferm wat waarschijnlijk een prima biertje zal opleveren.

:degroeten:
Wesley

EBC

Opstarten van een depot uit een fles geuze of kriek lijkt mij helemaal geen goed idee. Deze bieren ondergaan verschillende fasen in de vergisting. Gedurende het 'leven' van een lambiek zijn diverse gisten in fasen actief. Het bier in een fles oude geuze is al ongeveer drie jaar oud. Daarin zitten niet meer alle gisten die het product hebben gemaakt, maar slechts nog de laatse 'fase'.

Koop gewoon lambiek gisten van Wyeast, of zet je wort buiten.

Realiseer je dat als je dit bier brouwt, je het de komende twee jaar nog niet zult proeven. Zo leer je nooit van fouten.

wiwi

Goed, alvast bedankt voor de antwoorden.

Met een ander bier beginnen dus. Pils, trippel,…welke zijn nog vrij eenvoudig te brouwen? Tarwebier, duvel misschien?
Tja manen, ik ben nog een bleu in’t vak…

Brouw ze, Wilfried

oranjeboombiertje

Een pils kan je alleen brouwen als je mogelijkheid hebt tot gekoelde gisting/lagering. Anders kan je beter met een bovengistend bier beginnen.

:degroeten:
Wesley

MO

ONK 2006
A1 Oude Geuze-lambiek - Bram Hoogesteger

Dit bier van Bram was vorig jaar eerste in klasse A. Ik heb begrepen dat hiervoor gist uit een fles was opgekweekt. Moet dus kunnen maar het bier was al drie jaar oud meen ik. Er is erg veel geduld nodig voor een Kriek/Lambik.

Vergelijkbare Topics (7)

26865

Gestart door orangeloo

Reacties: 31
Gelezen: 14001

19114

Reacties: 14
Gelezen: 9572

4384

Gestart door B Tromp

Reacties: 15
Gelezen: 5420

36675

Reacties: 8
Gelezen: 1884

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.