Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Gebruik gedroogde bergamotschil

Gestart door Serge VL, 08-09-2019 20:21 u

Vorige topic - Volgende topic

Serge VL

Iemand een idee of ervaring van hoeveel g/l gedroogde bergamotschil ik in een witbier kan toevoegen zodat het witbier wel het bergamot aroma heeft maar niet overheerst?  :weetniet:
https://www.pinta.it/en/59/spezie_per_birra/2515/bucce_di_bergamotto_essiccate_gr_200.html
Voor gedroogde zoete sinaasappelschil weet ik het wel, maar bergamotschil is toch net iets anders en veel aromatischer.

DoubleW

Bergamot is echt in mcg dit is zo overheersend dat het vaak slecht uitpakt

BrouwMark

Hoe wil je de bergamot gaan toevoegen, Serge? Ik denk persoonlijk dat meekoken geen goed idee is omdat je dan de delicate aroma's kwijt bent. Is het een idee om er een thee van te trekken en dan te bepalen in welke verhouding je het gaat mengen?

BenvdVeen

Ik heb vorig jaar een saison gebrouwen, heb er toen de zest van 2 vruchten in de lagering gedaan. Leverde een zweem van de typische Bergamot aroma's op.
Je kunt  volgens mij gedroogd dezelfde hoeveelheid aanhouden als de sinaasappel schil. Het bittere van bergamot zit meer in het vruchtvlees/sap.

Serge VL

Citaat van: BrouwMark op 08-09-2019  21:18 uHoe wil je de bergamot gaan toevoegen, Serge? Ik denk persoonlijk dat meekoken geen goed idee is omdat je dan de delicate aroma's kwijt bent. Is het een idee om er een thee van te trekken en dan te bepalen in welke verhouding je het gaat mengen?
Normaal gewoon de laatste 5 min of flame off was de bedoeling

seed7

Serge,

In het algemeen, bij het koken met kruiden en hoeveelheden loop je eigenlijk altijd tegen de volgende situatie aan, wanneer smaakt het kruid hoe.

Als ik oude kruidenbierrecepturen bekijk dan wordt er met veel kruiden gewerkt (hoeveelheid) maar die kruiden worden vaak ook lang gekookt. Dit levert een heel andere smaak op dan het kruidenbuiltje in de laatste 5 minuten. Het is echter en/en denk aan de 90 minutes IPA. Of voor wie wel eens een gemeberbier heeft gemaakt, gebruik heel veel verse gember en kook die lang mee, misschien wel de volle 60 minuten, voeg wat in het midden toe en helemaal op het eind voor de vluchtige stoffen.

Met Bergamot zou ik het denk ik ook zo doen, met een (hele) kleine batch, een stevige portie minstens een half uur, een kleine portie einde whirlpool en dan wat aanvang en einde gisting. Dit is wat ik bijvoorbeeld met gagel doe. Hoeveelheid blijft natuurlijk lastig, zonder een "alfazuurachtig getalletje" maar je kunt wel een aardig vergelijk maken met hopgiften voor de vluchtige stoffen. Bergamot heeft nogal wat aroma, een kwart of zelfs minder van wat je met een citrushop zou doen?

Wat ik eens heb gedaan om dit te beoordelen is een klein beetje water met het kruid langzaam aan de kook brengen en blijven snuiven en af en toe proeven, dan ook eens het zelfde met een bekende hop.

Ingo

Serge VL

Ik heb ondertussen eens op het www rondgekeken en de recepten waar bergamot schil in gebruikt wordt die geven allen bijna 1 g/l aan  :nut:
Ik ga voor safe gaan, en niets gebruiken in de kook.
In het recept voor het wit bier waar ik dit wilde in gebruiken zit ook een experimentele Afrikaanse hop die al een bergamot aroma zou moeten toevoegen de XJA/436 https://www.northernbrewer.com/products/xja-436-experimental-hop-pellets
Als er onvoldoende bergamot aroma moest aanwezig zijn kan ik nog steeds de schil bij in de lagering toevoegen of er eerst een alcohol extract van trekken en blenden bij het bottelen.

seed7

Citaat van: Serge VL op 09-09-2019  11:21 uAfrikaanse hop die al een bergamot aroma zou moeten toevoegen de XJA/436

Zoveel alfazuur en een wit, ik zou de zak er alleen maar naast leggen tijdens de brouw ;)

Ingo

Serge VL

Citaat van: seed7 op 09-09-2019  12:25 uZoveel alfazuur en een wit, ik zou de zak er alleen maar naast leggen tijdens de brouw ;)

Ingo
De hop naast de ketel tijdens het koken, een goede dosis als het vlammetje al uit is, en dan nog een deel in de Philips wasmachine ^-^

Vergelijkbare Topics (7)

19493

Reacties: 55
Gelezen: 17068

35982

Reacties: 9
Gelezen: 1972

34119

Reacties: 5
Gelezen: 1394

16767

Reacties: 8
Gelezen: 3494

29574

Reacties: 3
Gelezen: 2585

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.