Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Wat is de juiste hoeveelheid gist?

Gestart door Easywoods, 12-07-2017 13:18 u

Vorige topic - Volgende topic

Easywoods

Hoe langer ik zoek en hoe meer ik lees over hoeveel gist je nou eigelijk moet toevoegen des te minder ga ik er van begrijpen. Zover ik het wel begrijp is er niet precies te zeggen hoeveel levende gistcellen er in een zakje korrel gist zitten  :weetniet:

De verpakking Fermentis Safbrew S-33 zegt dat een zakje (11,5 g) genoeg is voor 20 tot 30 liter maar daarbij wordt natuurlijk geen rekening gehouden met het begin SG

De calculator van Brewer's Friend zegt echter dat 11,5 g fors te weinig is voor 10 liter met een begin SG van 1.075

Als overdaad niet schaadt is het geen probleem Brewers's Friend tevreden te stellen en de 18,5 gram erbij te doen maar is dat wel een goed plan?

seed7

0.75x106 cellen/ml/ °Plato is een aardig uitgangspunt voor bovengisters. De bandbreedte naar boven is groter dan naar beneden.

Het uitgangspunt voor de gistleveranciers is een 'normale' wort van ~12°Plato.

Ingo

Brouwers

Probleem is dus dat per gram korrelgist niet bekend is hoeveel cellen erin zitten. Fermentis geeft aan dat dit minimaal 6 miljard/gram is. Alle gist tooling gaat uit van andere hoeveelheden: Mrmalty gaat uit van 20 miljard/gr, brewersfriend gaat uit van 10 miljard/gr (gebasseerd op onderzoek, is onderaan de pagina vermeld).  Het blijft in ieder geval lastig wat nu waar is. De meeste mensen halen prima resultaten met mrmalty berekening voor korrelgist. Als je brewersfriend aan houd zit je zeker veilig. Meer gist zou ik zeker niet toevoegen.

Easywoods

Citaat van: seed7 op 12-07-2017  13:36 u0.75x106 cellen/ml/ °Plato is een aardig uitgangspunt voor bovengisters. De bandbreedte naar boven is groter dan naar beneden.

Het uitgangspunt voor de gistleveranciers is een 'normale' wort van ~12°Plato.

Ingo

Dank je Ingo,

De gistmaterie is nog als Chinees voor mij, ik begreep van  de uitleg van Brewer's Friend dat ik voor alles boven een SG van 1.060 1.0 miljoen cellen / ml / graden plato moet selecteren maar dat is misschien een (te) hoge veiligheidsmarge?

Zo zou het goed moeten zijn (14 g gist) begrijp ik dat goed?

Easywoods

Citaat van: Brouwers op 12-07-2017  14:38 uProbleem is dus dat per gram korrelgist niet bekend is hoeveel cellen erin zitten. Fermentis geeft aan dat dit minimaal 6 miljard/gram is. Alle gist tooling gaat uit van andere hoeveelheden: Mrmalty gaat uit van 20 miljard/gr, brewersfriend gaat uit van 10 miljard/gr (gebasseerd op onderzoek, is onderaan de pagina vermeld).  Het blijft in ieder geval lastig wat nu waar is. De meeste mensen halen prima resultaten met mrmalty berekening voor korrelgist. Als je brewersfriend aan houd zit je zeker veilig. Meer gist zou ik zeker niet toevoegen.

Bedankt voor je reactie Brouwers,

Al die verschillende getallen kwam ik ook tegen inderdaad, dat maakt het voor mij even dat ik de weg kwijt raak  ;)

Het toevoegen van te weinig gist is niet goed maar teveel gist lijkt me ook niet gunstig inderdaad  8)

Jacques

Citaat van: Easywoods op 12-07-2017  14:54 uHet toevoegen van te weinig gist is niet goed maar teveel gist lijkt me ook niet gunstig inderdaad  8)

De ervaring is dat je beter wat te veel gist kunt enten dan te weinig. Bij te weinig gist heb je veel sneller last van een stokkende vergisting of het niet volledig uitgisten van je bier. Na het bottelen kan dat problemen geven...

Met de hoeveelheid gist kun je de smaak van je bier beïnvloeden. Door wat minder gist te enten en het wort intensief te beluchten krijg je meer hogere alcoholen en esters. Bij Belgische bierstijlen kan dat gewenst zijn.
Voor Amerikaanse bierstijlen kun je beter meer gist enten. Je krijgt zo minder vergistngsproducten en de smaak van mout en hop komt meer naar voren.

Zoals ze vaak bij het brouwen van bier zitten er meerdere aspecten aan een bepaalde handeling.

JaMo

Ik gebruik BrouwHulp en die geeft aan hoeveel gistcellen je nodig hebt. Ga er van uit dat Brewers Friend dat ook doet zo te zien. Ik ga er dan meestal iets boven zitten.

Hopmans

Citaat van: Easywoods op 12-07-2017  13:18 uDe verpakking Fermentis Safbrew S-33 zegt dat een zakje (11,5 g) genoeg is voor 20 tot 30 liter maar daarbij wordt natuurlijk geen rekening gehouden met het begin SG

Maar het is van de fabrikant. Hoe betrouwbaar wil je het hebben?

Jacques

Citaat van: Hopmans op 25-07-2017  07:38 uMaar het is van de fabrikant. Hoe betrouwbaar wil je het hebben?

In dit geval mag je niet vertrouwen op de informatie van de fabrikant. Het maakt wel degelijk veel uit of je 30 liter wort laat vergisten met een begin SG van 1040 of 1090. In het laatste geval heb je te weinig gist voor een vlotte vergisting.

FransHilly

Citaat van: Jacques op 12-07-2017  22:36 uDoor wat minder gist te enten en het wort intensief te beluchten krijg je meer hogere alcoholen en esters. Bij Belgische bierstijlen kan dat gewenst zijn.

Ik meen me te herinneren dat je ook een keer gezegd hebt dat beluchten niet per se zoveel uitmaakt, toch?

Hopmans

Citaat van: Jacques op 25-07-2017  10:27 uIn dit geval mag je niet vertrouwen op de informatie van de fabrikant. Het maakt wel degelijk veel uit of je 30 liter wort laat vergisten met een begin SG van 1040 of 1090. In het laatste geval heb je te weinig gist voor een vlotte vergisting.

Volgens mij heb je genoeg aan één zakje voor:

20 liter bier van 1090
30 liter bier van 1040

E.e.a. hangt ook af van de alcohol-tolerantie van de gist welke je ook kan zien op de site van de fabrikant.
En dit laatste zie ik niet terug in bovenstaande calculator.

RienP

Ik zou ik niet bepalen o.b.v. het aantal gram gist op 20 liter, maar echt op basis van de benodigde hoeveelheid cellen voor je gebrouwde hoeveelheid.

En wat Jacques zegt klopt: Je kan beter wat teveel gist enten dan te weinig.
Maar mijn is ervaring bij lichte bieren (SG <1045) dat onder-enten vaak betere resultaten geeft. Dus ga ook zeker op je eigen ervaring af.

Jacques

Citaat van: FrankR op 31-07-2017 &nbsp;23:23 uIk meen me te herinneren dat je ook een keer gezegd hebt dat beluchten niet per se zoveel uitmaakt, toch?

Beluchten maakt veel uit als je werkt met vloeibare gist. Je hebt bij vloeibare gist veel minder cellen per verpakking dan bij korrelgist.

Bij korrelgist is beluchten niet nodig wanneer je voldoende gist ent, bijvoorbeeld 2 of 3 zakjes als dat nodig is.

Jacques

Citaat van: Hopmans op 01-08-2017 &nbsp;07:08 uVolgens mij heb je genoeg aan één zakje voor:

20 liter bier van 1090
30 liter bier van 1040

E.e.a. hangt ook af van de alcohol-tolerantie van de gist welke je ook kan zien op de site van de fabrikant.
En dit laatste zie ik niet terug in bovenstaande calculator.

Zelf gebruik ik voor gedroogde gist [urlhttp://mrmalty.com/calc/calc.html]Mr Malty[/url], deze calculator heeft bewezen goede resultaten te geven.

Wanneer je 20 liter wort met een begin SG van 1090 wilt vergisten kun je beter 1,5 zakje gebruiken. 1 is te weinig en 2 te veel...

30 liter wort met een begin SG van 1040 is met 1 zakje geen probleem.

Jacques

Citaat van: RienP op 01-08-2017 &nbsp;10:35 uMaar mijn is ervaring bij lichte bieren (SG <1045) dat onder-enten vaak betere resultaten geeft. Dus ga ook zeker op je eigen ervaring af.

Dat is niet zo vreemd. Door te weinig gist te enten krijg je meer hogere alcoholen en esters. Om te zorgen dat je een vollere smaak krijgt is het gewenst dat je meer vergistingsproducten krijgt.

Bij een zwaarder bier worden de vergistingsproducten snel te veel. Hoe zwaarder het bier des te meer vergistingsproducten dat je krijgt. De smaak van mout en hop worden bij een zwaar bier overvleugeld door de vergistingsproducten als je te weinig gist ent.

Vergelijkbare Topics (7)

44244

Reacties: 4
Gelezen: 984

26998

Reacties: 13
Gelezen: 4922

35739

Reacties: 14
Gelezen: 4683

18783

Reacties: 35
Gelezen: 11656

8266

Reacties: 9
Gelezen: 3774

29557

Reacties: 33
Gelezen: 11670

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.