Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Gist drogen

Gestart door daniel_oud, 09-11-2016 14:33 u

Vorige topic - Volgende topic

daniel_oud

Elke keer gooi ik nu redelijk veel slurrie weg. De kosten van gist vind ik best wel veel worden, daarom vroeg ik me af of je niet zelf gist kan drogen. Ik heb wel eens gistringen gezien, maar die lijken me geschikt voor slechts 1 gistsoort en ik wil meerdere drogen. Is dit mogelijk ?

Thamerdal

Je kunt je slurry/gist wassen en vervolgens gewoon in een potje in de koelkast bewaren toch?  :weetniet:

seed7

Ja. Dit zou een hele leuke zijn voor het novemberexperiment.

Er zijn meerdere methoden om dit te doen.

Je kunt speciale houten kettingen in je slurrie laten zakken, de gist gaat op het hout zitten en dat hang je in een warme luchtstroom ~30°C. Je kunt natuurlijk gewoon houten blokjes gebruiken.

Je kunt met een schone kwast de slurrie in hele dunne laagjes op bakpapier of doek of een houten plankje strijken en in warme lucht drogen, zo kun je tot pakketten gist van enkele cm's komen.

In Afrika laten ze gewoon de "brouwkalebas" in de zon staan en het hele prutje droogt in en wordt voor het volgende brouwsel hergebruikt.

Google: Yeast desiccation. Levert misschien wat op.
Google: "Lars Blog", levert plaatje van een gistketting op.

Ingo

Rich

hansHalberstadt

Ik vraag me wel af hoe 'bacterievrij' dit soort methoden zijn. mijn voorkeur gaat toch uit naar reincultuur op schuine agar buis of actieve gist invriezen met 15% glycerol.

Serge VL

Drogen van gist op een ongecontroleerde manier  (zonder dat je zeker bent dat die in de slaapfase is, vitaal en voldoende glycogeen reserves heeft) zou ik nooit doen, dit gaat snel mutaties opleveren en je gaat op korte tijd een heel andere gist hebben dan je oorspronkelijk had. Dit ongeacht dat het je lukt om dit op een steriele manier kan uitvoeren.

seed7

Een zeer gebruikelijke methode om gist monsters over de hele wereld te verzen is om een heel klein beetje op wat vloeipapier te drogen en steriel verpakt in alu-folie per enveloppe te verzenden.

Edit:
http://suigenerisbrewing.blogspot.nl/2013/04/mailing-yeast.html
http://suigenerisbrewing.blogspot.nl/2013/08/mailing-yeast-part-ii.html

Nog niet gelezen:
http://www.genetics.org/content/189/2/507.long

Ingo

Jeroen76

Ben toch bang dat dit snel mis kan gaan en al het werk en ingrediënten die je weg kan gooien meer kosten dan een fris nieuw en vers gist...

Vergelijkbare Topics (7)

16486

Reacties: 33
Gelezen: 9989

5771

Gestart door RobinB

Reacties: 11
Gelezen: 4615

33381

Reacties: 3
Gelezen: 2060

26865

Gestart door orangeloo

Reacties: 31
Gelezen: 14060

45209

Reacties: 1
Gelezen: 744

18975

Reacties: 54
Gelezen: 17672

8652

Reacties: 19
Gelezen: 6685

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.