Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Hoeveel fermentis s23?

Gestart door Fermon, 28-09-2016 16:48 u

Vorige topic - Volgende topic

Fermon

Binnenkort wil ik een pilsener brouwen, en ik heb nog 2 zakjes fermentis s23 liggen en wil die daar voor gaan gebruiken.
Nu lees ik in BrouwHulp dat deze gist het goed doet bij lagere temperaturen.

Ook heb ik gelezen hoe kouder je vergist met een ondergist, hoe meer gist je moet enten.

Wat is een goede temperatuur voor deze gist met onderstaand recept, en hoeveel gist moet ik dan enten?
Het moet een echte pilsener worden, mag wat hoppiger zijn dan de commerciële pilsener, zoiets als brand pilsener maar dan met iets meer hop.

BrouwHulp Recept uitdraai

Basis
OmschrijvingWaarde
KenmerkFW10
Naam receptPilsener
Brouwdatum22-07-2016
BiertypePils(ener)
Volume14,0
Begin SG1,049 SG
Berekende kleur (Morey)9 EBC
Berekende bitterheid (Tinseth)27 IBU
Brouwzaalrendement80,0 %
Kooktijd60 min.

Water en brouwzouten
[row]
HoeveelheidIngrediënt
15,00 lWater uit Hardenberg6,03 lSpoelwater

Waterprofiel behandeld water
CaMgNaHCO3ClSO4
44 mg/l9 mg/l88 mg/l215 mg/l140 mg/l2 mg/l

Vergistbare ingrediënten
HoeveelheidNaamMouterijKleur%
2,800 kgPilsmoutDingemans3 EBC90,3 %
0,200 kgMünchenermoutDingemans15 EBC6,5 %
0,100 kgCara-hellWeyermann25 EBC3,2 %

Maischschema
OmschrijvingTemperatuurStap tijdRust tijdBeslagdikte
Amylaserust65,0 °C1 min.75 min.4,8 l/kg
Uitmaischen78,0 °C10 min.10 min.4,8 l/kg

Hop
HoeveelheidNaamType% alfazuurKooktijd/toevoegingIBU
10,0 gHallertau Traditionbellen7,2%60 min.11,8 IBU
15,0 gTettnangerbellen3,5%30 min.6,6 IBU
5,0 gHallertau Traditionbellen7,2%30 min.4,5 IBU
20,0 gSaazbellen3,4%10 min.4,1 IBU

Gist
HoeveelheidNaamType
23,0 gSafLager West European Lager (S-23)ondergist

Harro Melenboer

Ik ben nog maar een beginner, maar zoals ik het zie is 14liter met een begin SG van 1049 makkelijk te doen met 1 zakje gist.

Als tip wil ik meegeven dat ik recent goede ervaringen heb opgedaan om giststarters te maken.
1 zakje korrelgist in 1 liter giststarter en goed beluchten resulteerde in 3 dagen klaar met de hoofdgisting.
Een giststarter maak je ongeveer 5 dagen van tevoren, dus het is even iets meer plannen.

Brouwers

Ik gebruik meestal 12-13 graden voor ondergisters. Voor ent hoeveelheden kan je het beste een pithcrate calculator gebruiken zoals mrmalty, yeastcalc of die van brewersfriend. Volgens mij houden ze alle 3 niet echt rekening met gist temperatuur, maar regel is eigenlijk dat je voor een ondergister 2x zoveel gist gebruikt als voor een bovengister. Mijn gevoel is dat 1 zakje misschien net niet kan.
Brulosophy had het 2 keer onderzocht en kwam tot de conclusie dat gisttemperatuur voor ondergisters niet veel uitmaakte voor de gebruikte gisten tussen 12-18 graden.
wat betreft de hopgiften. Bedenk wat voor bier je wilt. Moet het kruidiger worden dan zou ik meer Saaz of tettanger toevoegen en vooral meer op het eind. Moet het bloemiger worden dan meer Hallertau. Beide zijn lekker als je het mij vraagt. Denk dat over het algemeen niet zoveel mis is met het recept.

Citaat van: Harro Melenboer op 28-09-2016  18:34 uIk ben nog maar een beginner, maar zoals ik het zie is 14liter met een begin SG van 1049 makkelijk te doen met 1 zakje gist.

Als tip wil ik meegeven dat ik recent goede ervaringen heb opgedaan om giststarters te maken.
1 zakje korrelgist in 1 liter giststarter en goed beluchten resulteerde in 3 dagen klaar met de hoofdgisting.
Een giststarter maak je ongeveer 5 dagen van tevoren, dus het is even iets meer plannen.
Waarom giststarter maken als je makkelijk een extra zakje gist kan toevoegen?
Giststarter heeft juist zin als je met weinig cellen begint. Als je met redelijk vitale korrelgist kweek je niet veel extra cellen waardoor je juist relatief veel oude cellen in je starter hebt.

Jurg

Afgelopen weekend ook met fermentis 23 gebrouwen. Ik heb die dag ervoor een giststarter gemaakt:
1liter
120 gram suiker/moutextract (sg1.040)
1gr Gistvoeding (nutrisal)
11,5gr s23

Ik heb de starter 24 laten roeren.

Mijn vergisting wilde alsnog moeizaam op gang komen. Maandagavond als nog 10gr extra nutrisal toegevoegd. Nu is de vergisting pas echt aan. Ik vergist op 13 graden.

Zorg voor een goede starter, zonder wordt het lastig. Een andere tip die ik las: eerst op 20-25 graden, als dan je waterslot goed borrelt terug naar 12-15 graden.

Ik denk dat ik dat de volgende keer ga doen.

Succes!   

Brouwers

Citaat van: Jurg op 28-09-2016  19:29 uAfgelopen weekend ook met fermentis 23 gebrouwen. Ik heb die dag ervoor een giststarter gemaakt:
1liter
120 gram suiker/moutextract (sg1.040)
1gr Gistvoeding (nutrisal)
11,5gr s23

Ik heb de starter 24 laten roeren.

Mijn vergisting wilde alsnog moeizaam op gang komen. Maandagavond als nog 10gr extra nutrisal toegevoegd. Nu is de vergisting pas echt aan. Ik vergist op 13 graden.

Zorg voor een goede starter, zonder wordt het lastig. Een andere tip die ik las: eerst op 20-25 graden, als dan je waterslot goed borrelt terug naar 12-15 graden.

Ik denk dat ik dat de volgende keer ga doen.

Succes!
Beginnen bij 20-25 graden is vragen om esters en hogere alcoholen. Met name in de eerste 24-48 uur van de vergisting worden deze aangemaakt. Zorgen voor voldoende gezonde gist en koel vergisten zijn daarom belangrijk, hoewel het schijnbaar tot zekere hoogte zou kunnen volgens brulosophy. Verder zijn korrelgisten gewoon vitaal. Tenzij je echt veel nodig hebt is het makkelijker en beter om meer toe te voegen. Ondergisters starten trouwens veel trager dan bovengisters, 24 uur wachten is redelijk standaard.

Maar is 10 gr nutrisal niet veel te veel? Ik begrijp dat dit DAP van Brouwland is, zover ik begrepen heb kan dit bij teveel een bijsmaak gaan geven. Voor bier kan je trouwens beter de Wyeast gistvoeding gebruiken, hier zitten de juiste voedingstoffen in voor biergist. DAP wordt voornamelijk voor wijngist gebruikt.

Jurg

Oke, ik was te ongeduldig blijkbaar.
3-6 gr per liter is de aanduiding. ik heb ong 22 liter, dus dat is wel oke. Ik moet inderdaad andere voeding kopen.

Vergelijkbare Topics (7)

41865

Reacties: 95
Gelezen: 10913

18126

Gestart door KC

Reacties: 17
Gelezen: 10026

12956

Reacties: 24
Gelezen: 9287

39654

Reacties: 15
Gelezen: 4195

34595

Reacties: 23
Gelezen: 4505

31582

Reacties: 16
Gelezen: 2806

30724

Reacties: 34
Gelezen: 10299

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.