Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Hoeveel suiker te gebruiken bij vooral Brewferm pakketten?

Gestart door marc7654, 18-04-2016 19:57 u

Vorige topic - Volgende topic

marc7654

Goedemiddag,

Ik ben gloednieuw met bierbrouwen en tevens op dit forum en ik heb eigenlijk direct een vraagje. :leren: Ben begonnen met een Pro-Plus brouwpakket van Brouwmarkt.nl, zo'n eentje met 2 gistvaten (1tje met kraan) en cilindrische watersloten. Gestart met een Brewferm 12/20L Pils pakket.

Nou ging het volgen van de Brewferm handleiding al niet helemaal moeiteloos in het Nederlands, maar de water/suikertabel snapte ik al helemaal niets meer van. Bij 20L staat 50 of 55G/L (weet niet meer precies), maar bij de 12L Pils staat gewoon een streepje (-). Boven in de handleiding staat SUIKER 1 Per te brouwen liter. Wat bedoelen ze daar precies mee?

In ieder geval probeer ik hier de 12 L Pils van Brewferm uit blik te maken en ik heb geen idee hoeveel suiker ik moet gebruiken.

Ook heb ik nog een vraag over het cilindrische waterslot :weetniet:, moet deze gevuld worden tot de helft? Heb ooit een keer gezien dat hij alleen maar scheef ging staan, maar dat komt dan toch door te veel water?

Bedankt en proost! :proost:

Paard

Mooie vragen, bel de leverancier die kan ze het beste beantwoorden :degroeten:

emiel1

Volgens mij betekent het streepje gewoon dat er geen suiker bij hoeft. Je brouwt tenslotte pils, daar hoort geen suiker in. Met suiker 1 bedoelen ze volgens mij de eerste suikerstort (of hoe je dat ook noemt), dus die je toevoegt na, of vlak voor het eind van het koken. Je hebt ook een suiker 2 voor na de hoofdvergisting en bottelsuiker.

Het cilindrisch waterslot vul ik meestal tot het punt dat het dekseltje net in het water steekt. Niet te ver, want wanneer er activiteit is gaat het er snel overheen en het verdampt vrijwel niet.

emiel1