Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Gedroogde vijgen 90 minuten meekoken, doen of niet doen?

Gestart door JanV, 28-09-2014 17:01 u

Vorige topic - Volgende topic

JanV

Beste forumers, als winterbrouwer heb ik weer enkele recepten op stapel staan en wil er nu eentje maken met gedroogde vijgen.
Het bier dat ik wil brouwen is een sterke quadrupel met pilsmout, munichermout, biscuitmout, kandij en... gedroogde vijgen. Nu heb ik al even gekeken op het forum wat de gangbare methode is om vijgen toe te voegen, maar blijkbaar is het geen eenduidige handeling.

Waarom wil ik vijgen toevoegen?
Voor diegene die Luikse siroop kennen, daar is de smaakmaker gedroogde vijgen, waardoor deze siroop voor duimen en vingers af te likken is.
In die siroop worden de vijgen volledig  tot moes gekookt en toch geeft het nog het verrukkelijke aroma.
Toch moet ik lezen dat sommige brouwers het pas de laatste 10 minuten toevoegen, of anderen het in zijn geheel laten meegisten.

Waarom zou ik de vijgen geen 90 minuten laten meekoken?
Ik zie niet in - waarom niet - of er moesten sterke tegenargumenten zijn.

ZwartGoud

Wat een goed idee! Een vijgenquadruppel.
Ik heb zelf nog nooit vijgen in een bier gebruikt, maar wel heel vaak vijgenchutney gemaakt van gedroogde vijgen.
De gedroogde vijgen hebben wat tijd nodig om zacht te worden en hun smaak af te geven aan het kookvocht.

Ik zou de vijgen fijnhakken en dan 90 minuten mee laten koken.

Je zou ook gewoon luikse stroop kunnen toevoegen en die 5 minuten mee laten koken.

Groet!
JJ

JanV

Luikse stroop toevoegen is natuurlijk ook een idee, alhoewel ik daar een beetje huiverig ben met appel en perensmaakjes in het bier.
De gedroogde vijg past qua smaak - mijn inziens - wel in en een zware quadrupel.

William

IK heb gedroogde vijg in een blond bier gebruikt (samen met abrikoos en dadel) door er een alcoholisch extract van te maken met wodka.

De smaak en geur zat er goed in maar het was ook iets te alcoholwarmend door de wodka.

De volgende keer zou ik het gewoon meer lageren nadat het fruit even stuk is gekookt in een beetje water of stoompan. Het aroma blijft er voldoende inzitten.

JanV

William, ik kan me voorstellen dat smaak van de wodka doorheen het bier te proeven is.  samenvol
Daarom zou ik ook opteren om de vijgen eerst tot puree te koken, zo voeg je enkel de smaak van de vijg toe in je bier.

HermanH

Zou het geen idee zijn om een gedeelte verse vijgen (alleen het rode binnenvlees) te gebruiken voor een "natuurlijkere" smaak ipv die gesuikerde gedroogde smaak die ver verwijderd is van de echte vijg...?

William

Na het koken zou ik ze dan ook laten meevergisten tijdens de lagering. De gisten kunnen juist allerlei componenten omzetten die daardoor beter door het bier worden opgenomen. Dat lukt met alleen koken minder.

Vandaar mijn voorstel om ze in een stoompan kapot te stomen en de vijgen (en vrijgekomen vocht) daarna aan het gistvat toe te voegen tijdens de lagering.

JanV

Citaat van: HermanH op 28-09-2014  20:26 uZou het geen idee zijn om een gedeelte verse vijgen (alleen het rode binnenvlees) te gebruiken voor een "natuurlijkere" smaak ipv die gesuikerde gedroogde smaak die ver verwijderd is van de echte vijg...?
De verse vijgen die ik hier gegeten heb zijn niet echt mierenzoet zoals de vijgen uit Marokko of Turkije.
Fruit dat niet volledig gerijpt is - door ons kikkerklimaat - is daarom niet echt geschikt om bier van te maken.
...of je zou met fruitpectines kunnen werken.

Citaat van: William op 28-09-2014  20:28 uNa het koken zou ik ze dan ook laten meevergisten tijdens de lagering. De gisten kunnen juist allerlei componenten omzetten die daardoor beter door het bier worden opgenomen. Dat lukt met alleen koken minder.
Vandaar mijn voorstel om ze in een stoompan kapot te stomen en de vijgen (en vrijgekomen vocht) daarna aan het gistvat toe te voegen tijdens de lagering.
Het met stukken fruit laten lageren, heb ik nog nooit gedaan.
Ik heb een conisch vat, waar er onderaan wordt afgetapt.
Dat geeft natuurlijk verstoppingen.
Natuurlijk zou ik het fruit in een hopzak kunnen doen....

Jacques

Citaat van: JanV op 28-09-2014  19:55 uLuikse stroop toevoegen is natuurlijk ook een idee, alhoewel ik daar een beetje huiverig ben met appel en perensmaakjes in het bier.

Appel- en perensmaakjes in bier is geen probleem. Door gist worden esters aangemaakt die een appel- of peerachtig aroma hebben. De ene gist doet dat meer dan de andere.

JanV

Citaat van: Jacques op 28-09-2014  22:46 uAppel- en perensmaakjes in bier is geen probleem. Door gist worden esters aangemaakt die een appel- of peerachtig aroma hebben. De ene gist doet dat meer dan de andere.
Appelen en peren in bier? Dat esters die smaak kunnen hebben kan ik aannemen. Maar die smaken bewust in je bier brengen lijkt mij een brug te ver.
Er zijn er zelfs die dwepen met knoflookbier. Alleen nog maar om van die combinatie te horen, lopen mij de rillingen over de rug.

Chocola, rozijn, gedroogde vijg, sinas, kaneel, daarentegen... zijn complementaire smaken, die volgens mij ook in bepaalde zware bruine bieren horen.

Jacques

Van knoflook in bier moet ik ook niets hebben. Een lichte knoflookachtig aroma kan overigens ook vanuit de gist in het bier komen. Dit wordt echter gezien als een smaakafwijking.

Maar appelesters komen regelmatig voor in bier. Net als banaanachtig. Peerachtig komt wat minder vaak voor.

JanV

Blijkbaar zijn er meer brouwers vóór de 'gedroogde vijg', dan tégen de 'gedroogde vijg',... dus ga ik het toch maar riskeren. :brouwen:
Het is een batch van 100 liter, dus duimen maar. :duimop: :duimop:

Adam

Hm, lijkt me een aparte smaak. Zelf nooit met enig fruit gebrouwen maar ik zou ook niet direct 'nee' zeggen.

Gerb

Ik heb een bier gemaakt waar ik de vijgen in de eerste afloop 10 minuten heb gekookt en gepureerd en daarna nog 15 minuten heb meegemaischt. Daar zat ook een prima vijgensmaak aan.

JanV

Citaat van: Adam op 30-09-2014  23:48 uHm, lijkt me een aparte smaak. Zelf nooit met enig fruit gebrouwen maar ik zou ook niet direct 'nee' zeggen.
Het is niet 'écht' fruit als het gedroogd is en het heeft ook niet de smaak van vers fruit.

Citaat van: Gerb op 01-10-2014  09:05 uIk heb een bier gemaakt waar ik de vijgen in de eerste afloop 10 minuten heb gekookt en gepureerd en daarna nog 15 minuten heb meegemaischt. Daar zat ook een prima vijgensmaak aan.

Dat heb ik gelezen ergens op het forum... Maar was het bier lekker en zou je het nog eens maken?

Gerb

Ik ga een recept volgens dit principe binnenkort weer brouwen. Zeker voor herhaling vatbaar dus.

JanV

Citaat van: Gerb op 01-10-2014  14:55 uIk ga een recept volgens dit principe binnenkort weer brouwen. Zeker voor herhaling vatbaar dus.
Zelf ga ik het doen zoals ik het oorspronkelijk van plan was, de vijgen 90 minuten meekoken.
Als het bier op dronk is, zet ik hier mijn bevindingen.

Vergelijkbare Topics (7)

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.