Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Quick and dirty gistexperiment

Gestart door Simonk, 21-01-2014 19:35 u

Vorige topic - Volgende topic

Simonk

Na een tiental moutbrouwsels (met wisselend succes) ben ik dit weekend een blik-experiment gestart:
Een Brewferm Pils blik waar ik 16 liter mee 'gebrouwen' heb (500g extra suiker toegevoegd, SG 1034). De batch in vieren gesplitst en op elke 4 liter een andere gist geplaatst en deze staan nu te gisten:
1. De meegeleverde gist uit het blik (Brewferm Top?)
2. US-05
3. T-58
4. Wyeast Belgian Ardennes

Lijkt dit een goed experiment om op een 'quick and dirty' manier de gisten te leren kennen? Mijn vorige (volledig) moutbrouwsel (tripel, met veel hoger begin SG) heb ik op dezelfde wijze opgesplitst (toen US-05, T58 en S-33 gebruikt) met leuke en leerrijke verschillen bij het eindresultaat! Uiteraard zal de gist een ander profiel geven bij een ander recept, maar misschien dat de verschillen met dit tamelijk basis pilsrecept wat duidelijker zijn? Iemand ervaring hiermee? :proost:

javaboon

Geen ervaring maar ben benieuwd wat dit gaat doen. Vergist je temperatuur gecontroleerd?

Simonk

Jammer genoeg nog niet temperatuur-gecontroleerd aan het gisten. Ze staan alle vier netjes naast elkaar bij kamertemperatuur (té wisselend naar mijn zin (18-21 ºC)).

(De extra koelkast staat klaar, de Chinese TC-1000 is al geschakeld op twee stopcontacten (werkt perfect!), dus het is maar een kwestie van de boel te vervolledigen om een t-gecontroleerde vergistingskast te hebben. Deze vier flessen zouden daar echter toch niet allemaal ingepast hebben... Voor mijn volgende 20 liter moutbrouwsel dus  :P

Vergelijkbare Topics (7)

7383

Reacties: 3
Gelezen: 2834

26296

Reacties: 21
Gelezen: 5541

10627

Reacties: 48
Gelezen: 18642

15900

Reacties: 5
Gelezen: 3890

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.