Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Whiskyvatenhoutsnippers: hoeveel?

Gestart door Adrie, 11-07-2011 16:04 u

Vorige topic - Volgende topic

Adrie

Beste brouwers,

Ik heb een RIS gebrouwen en wil deze laten nagisten met whiskyvatenhoutsnippers van Brouwland. Wie heeft er ervaring mee? Wat is de juiste dosering? Is een week of twee in de nagisting voldoende voor de smaak of kan ik de snippers beter in het fust doen zodat het bier er veel langer mee in contact staat?

De snippers gaan eerst een paar dagen in 70% alcohol om te ontsmetten en gaan dan bij het bier.

Johannes

Citaat van: Adrie op 11-07-2011  16:04 uWie heeft er ervaring mee?

Bubs: http://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,5128.0.html

Albertus

Twee keer heb ik whiskyvatensnippers gebruikt.
De eerste keer twee maanden in het gistvat nadat de gisting voltooid was. Ik heb toen bottelgist gebruikt.
De tweede keer heb ik de snippers twee weken laten trekken op 80 ml wodka ( de snippers zijn dan meteen ontsmet) en toegevoegd bij de nagisting, ongeveer twee weken.

Het effect was bij de tweede keer sterker dan bij de eerste (zelfde dosering 30 g in 25 liter).

Bert

Erick

1x gebruikt, 5 gram op 20 liter voor 5 dagen in de nagisting bij een quadrupel.
Goed te proeven, in het begin wat overheersend, later trekt dat vrij snel weg.

Adrie

Citaat van: Johannes op 11-07-2011  17:01 uBubs: http://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,5128.0.html
Grapjurk. Die had ik ook al gevonden, maar dat gaat over een heel ander soort snippers.

Citaat van: Albertus op 11-07-2011  17:12 uTwee keer heb ik whiskyvatensnippers gebruikt.
De eerste keer twee maanden in het gistvat nadat de gisting voltooid was. Ik heb toen bottelgist gebruikt.
De tweede keer heb ik de snippers twee weken laten trekken op 80 ml wodka ( de snippers zijn dan meteen ontsmet) en toegevoegd bij de nagisting, ongeveer twee weken.

Het effect was bij de tweede keer sterker dan bij de eerste (zelfde dosering 30g in 25 liter).

Bert

In welk bier was de dosering het best?

Albertus

Citaat van: Adrie op 11-07-2011  19:18 uIn welk bier was de dosering het best?

Beide keren een Baltic Porter.

Het laatste bier is nog niet gerijpt, ik weet dus nog niet hoe de smaak uiteindelijk uitvalt.
Twee maanden lageren met snippers is in ieder geval goed bevallen.

Bert

Adrie

Ik heb nu 30 gram whiskyhoutsnippers in 200 ml 70% alchol gedaan en hoop op deze wijze de benodigde geur- en smaakstoffen uit het hout te kunnen extraheren. Bij het bottelen/op fust zetten van het bier ga ik de dosering bepalen door te mengen en te proeven. Ik schat dat het bier nog wel twee weken nodig heeft om uit te gisten, dus dan moet de extractie compleet zijn. Mocht er dan nog niet genoeg smaak aan het extract zitten, dan kan ik (een deel van) de snippers alsnog toevoegen in het fust.

Albertus

Vandaag de Baltic Porter, gelagerd op whiskyvatenhout, geprobeerd.
De vanille-achtige smaak van het hout combineert heel mooi met de chocolade- en koffiesmaken van de mout.
Geslaagd!

Bert

Adrie

Citaat van: Albertus op 18-07-2011  15:52 uVandaag de Baltic Porter, gelagerd op whiskyvatenhout, geprobeerd.
De vanille-achtige smaak van het hout combineert heel mooi met de chocolade- en koffiesmaken van de mout.
Geslaagd!

Bert

Is er nog iets van de whisky te proeven?

Albertus

Citaat van: Adrie op 18-07-2011  15:56 uIs er nog iets van de whisky te proeven?

Nee, het bier smaakt niet naar whisky. Maar dat komt misschien ook doordat whisky niet naar chocolade smaakt. Wellicht dat er in een ander, subtieler, bier wel iets van whisky is te proeven.

Bert

Vergelijkbare Topics (7)

39907

Reacties: 1
Gelezen: 1137

34606

Reacties: 14
Gelezen: 5627

33198

Reacties: 10
Gelezen: 2719

30121

Gestart door jevahoe

Reacties: 25
Gelezen: 10507

25396

Reacties: 33
Gelezen: 10573

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.