Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Hoegaarden Grand Cru

Gestart door Tommie, 09-12-2009 22:08 u

Vorige topic - Volgende topic

Tommie

Hey allemaal,

Ik ben echt een fan van de Hoegaarden Grand Cru. Na een drietal brouwsels (met succes :)) wil ik nu eens iets "grand cru" achtigs proberen te brouwen. Over mout en hopsoorten en hoeveelheden heb ik via de zoekfunctie al wel een en ander kunnen vinden. De soort gist, dan nog liefst korrelgist kan ik nergens vinden...
Ik heb nog een Brewferm Blanche en deze werkte voor het witbier fantastisch, maar misschien is de gist niet echt geschikt voor hogere alcoholgehaltes (+-8 %)? :weetniet:
Voor het kopen van mijn ingredienten heb ik enkel Brouwland en sommige gisten die ik in recepten terugvind verkopen ze dan weer niet...
Mja, wel spijtig eigenlijk dat ik bijna 50 km(enkel) moet rijden om de nodige inkopen te doen als ik eens een ander biertje wil brouwen. Voordeel is wel dat ik een firmawagen heb maar dan nog, het is wel telkens ver rijden...

:degroeten:

bazje

Korrelgisten kun je ook heel gemakkelijk bij SiRiS bestellen en ook via de post laten versturen.

http://www.siris-yeast.eu/

bazje

Ik lees net een ander draadje van je over een eenvoudig lekker witbiertje.
Iets verderop in dat draadje heb je het over een blikbiertje, de soort "grand cru"
Weet je wel dat dit absoluut niet hetzelfde is als de Hoegaarden Grand Cru?

Tommie

Citaat van: bazje op 09-12-2009  22:54 uIk lees net een ander draadje van je over een eenvoudig lekker witbiertje.
Iets verderop in dat draadje heb je het over een blikbiertje, de soort "grand cru"
Weet je wel dat dit absoluut niet hetzelfde is als de Hoegaarden Grand Cru?
Ja inderdaad, zo'n blik Grand Cru van Brewferm lijkt helemaal niet op de Hoegaarden Grand Cru. Niet dat ik het echt slecht vind, maar het is niet te vergelijken met zelfgemaakt (volmout) bier. :proost:

bazje

Toch is de Grand Cru wel de beste onder de blikbrouwsels vind ik!

Tommie

Gisteren heb ik dit bier dus maar gebrouwen, maar nu wil de vergisting maar niet op gang komen... :-\
Normaal is het bier de morgend na de brouwdag al stevig aan het gisten, nu zie ik bijna geen beweging in het waterslot ??? Misschien is de Brewferm blanche toch niet geschikt voor een wort met SG 1080?
Weet er iemand wat ik kan proberen om het op gang te krijgen of is het sowieso voor weg te gieten? Ik heb niet belucht, eigenlijk heb ik nog nooit belucht...misschien moet ik dat eens proberen? Heb hier nog een splinternieuw setje van Brouwland in de kast liggen.

Adrie

Hoeveel liter wort heb je en hoeveel gram gist heb je toegevoegd?

Edgar

Hoeveel zakjes van hoeveel gram heb je gebruikt?

Oscar

Citaat van: Tommie op 14-12-2009  16:40 uMisschien is de Brewferm blanche toch niet geschikt voor een wort met SG 1080?

Die moet dat prima aan kunnen. Hoeveel gist heb je tegevoegd aan hoeveel wort?

Citaat van: Tommie op 14-12-2009  16:40 uWeet er iemand wat ik kan proberen om het op gang te krijgen of is het sowieso voor weg te gieten?

Niet zo negatief, er is nog niets aan de hand. Op dit moment zou je nog prima kunnen beluchten. Maar verder moet je ff geduld hebben, die gisting komt heus wel op gang...

Tommie

Citaat van: Edgar op 14-12-2009  16:45 uHoeveel zakjes van hoeveel gram heb je gebruikt?
Ik heb 1 zakje gebruikt voor 20 liter zoals het aangegeven staat op de verpakking.

Oscar

Citaat van: Adrie op 14-12-2009  16:44 uHoeveel liter wort heb je en hoeveel gram gist heb je toegevoegd?

Citaat van: Edgar op 14-12-2009  16:45 uHoeveel zakjes van hoeveel gram heb je gebruikt?

Citaat van: Oscar op 14-12-2009  16:45 uDie moet dat prima aan kunnen. Hoeveel gist heb je tegevoegd aan hoeveel wort ?

;D ;D Heerlijk, die geijkte vragen.....

Adrie

Hoeveel gram zit er in zo'n zakje?

Voor 20 liter van 1080 heb je 16 gram gist nodig. Dus als je minder hebt toegevoegd kun je nog wat extra toevoegen.

Tommie

Citaat van: Adrie op 14-12-2009  16:52 uHoeveel gram zit er in zo'n zakje?

Voor 20 liter van 1080 heb je 16 gram gist nodig. Dus als je minder hebt toegevoegd kun je nog wat extra toevoegen.

1 zakje is 12 gram en dit was natuurlijk men laatste zakje gist :-\  Ik heb alleen nog lagergist liggen. Als ik het bier ermee kan redden kan ik natuurlijk morgen aan men baas een paar uren vrijaf vragen om naar Brouwland te rijden... :denken:

Tommie

Ben nu het wort aan het beluchten, als het tegen morgenvroeg niet op gang komt denk ik van extra gist te gaan halen en morgen(avond) toe te voegen.

MO

Wat is de temperatuur van het wort? Weet je zeker dat je gistvat heel goed afsluit? Kun je zien of er al schuim op staat?

Edgar

Ik denk dat je er daar wel mee komt. Hoewel ik twijfel of je onder de 1.030 zult raken.

Tommie

Citaat van: MO op 14-12-2009  21:29 uWat is de temperatuur van het wort? Weet je zeker dat je gistvat heel goed afsluit? Kun je zien of er al schuim op staat?
De temperatuur is ongeveer een 22°C, ik denk wel dat het gistingsvat goed afsluit maar dat is natuurlijk moeilijk te zeggen. Feit is dat als het vat gesloten is, het waterslot onder lichte druk staat (bijna een blub) en het blijft zo. Nu staat er natuurlijk een enorme laag schuim op het wort omdat ik juist belucht heb maar ervoor was er bijna geen schuim. Zelfs als het morgen begint te gisten denk ik van sowieso nog een zakje gist bij te halen...

Edgar

Oscar

Citaat van: Tommie op 14-12-2009  22:13 uZelfs als het morgen begint te gisten denk ik van sowieso nog een zakje gist bij te halen...

Dat zakje zou ik dan pas gebruiken als de gisting of niet op gang komt of als deze vroegtijdig echt stil valt (Verstokte vergisting). Als de gisting opgang is gekomen heeft het toevoegen van extra gist weinig rendement.

De-Geert

Verklaar je nader, Oscar.

Oscar

Als er nu activiteit is is er dus "voldoende" gist aanwezig. Wellicht niet in top conditie, maar toch. Als je in dat stadium een zakje korrelgist gaat toevoegen vermoed ik dat het niet een dermate versnelling opleverd zodat je bier "gered" wordt. Dan kun je mijn inziens de gist beter toevoegen indien devergisting stil valt (of dreigt stil te vallen).

De-Geert

Citaat van: Oscar op 15-12-2009  13:13 uAls er nu activiteit is is er dus "voldoende" gist aanwezig. Wellicht niet in topconditie, maar toch. Als je in dat stadium een zakje korrelgist gaat toevoegen vermoed ik dat het niet een dermate versnelling opleverd zodat je bier "gered" wordt.
Nou dat lijkt me dus niet.   ;)
Als er activiteit is wil niet zeggen dat het 'voldoende' gist is, en ik zou niet weten waarom meer gist niet gewoon een snellere fermentatie zou opleveren.

Citaat van: Oscar op 15-12-2009  13:13 uDan kun je mijn inziens de gist beter toevoegen indien devergisting stil valt (of dreigt stil te vallen).
Ik zou niet weten waarom dat beter is, wel waarom dat niet zo is. Tegen die tijd zit er namelijk meer alcohol in je jongbier en zal het voor de toegevoegde gist moeilijker worden om nog "aan de gang" te gaan.
Ik zou dus zeker meer gist toevoegen als je dat hebt.

Adrie

Een gestokte vergisting weer op gang helpen door er een zakje gist in te strooien werkt nooit, is mijn ervaring. Het werkt alleen als je met die gist een giststarter maakt en als deze op zijn top gist er een zelfde volume gestokt bier bij te doen. Als dat weer flink gist weer verdubbelen met gestokt bier, vervolgens nog een keer en dan het hele volume bij de rest van het bier te kieperen.

Tommie

Citaat van: Edgar op 15-12-2009  10:06 uActiviteit?
Deze morgen was er al enige activiteit, maar nog niet echt zoals het gewoonlijk is. Vandaag was ik in de buurt van Brouwland voor het werk en ben ik extra gist gaan kopen (en ondertussen nog wat andere spullen).
In de avond was de activiteit al iets meer dan deze morgen, maar ik heb toch maar een tweede zakje er bij gedaan. Nu is het wort stevig aan het gisten zoals het hoort!  :groots:
Ik denk wel dat nu alles in orde komt  :)

RobinB

We zijn alweer een weekje verder, hoe is het gegaan?

Vergelijkbare Topics (2)

1444

Reacties: 29
Gelezen: 27265

33989

Reacties: 2
Gelezen: 1519

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.