Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Verschillende resultaten bewaren gist

Gestart door Maarten, 05-05-2009 11:25 u

Vorige topic - Volgende topic

Maarten

Nerro had Chimay gist opgekweekt tot een gigantische hoeveelheid, en die hebben wij gedeeld. Hij een halve literfles met water/gist, ik een halve literfles.
Nu heeft hij gemeld dat zijn gist vreemd rook, en wat hem betreft niet bruikbaar was. Mijn helft daarentegen ben ik aan het activeren/starten/verdubbelen voor een brouwsel komend weekend. Die ruikt prima.

Dus wat bij hem gebeurd is, was duidelijk een gevolg van het delen, niet van iets van daarvoor. De flessen waarin we het verdeelden zijn halve liter bierflessen (Weihenstephaner), gewoon afgesloten met kroonkurk. De flessen hadden we ontsmet met chemipro caustic (toch? of hadden we de oxi gepakt? iI weet niet meer... Nerro, weet jij dat nog?). Als het caustic was, hadden we het goed omgespoeld achteraf, en na schudden voor homogenisatie de gist (1L) verdeeld over de 2 flessen.
Ik heb de gist bewaard in de koude koelkast (0ºC). Hoe had jij het bewaard, Nerro? En wat rook je precies?

Als iemand (evt na Nerro's aanvullingen) ideeën heeft hoe dit heeft kunnen gebeuren, kan iedereen ervan leren.

EBC

Citaat van: Maarten op 05-05-2009  11:25 u...Nu heeft hij gemeld dat zijn gist vreemd rook, en wat hem betreft niet bruikbaar was...

Hoe rook die starter dan?

Starters kunnen heel erg stinken, dat is op zich niks vreemds.

Maarten

Hij vond geloof ik de opgeslagen gist (op water) vreemd ruiken. Maar dat kan hij denk ik beter zelf uitleggen.

De starter van die gist (en de opgeslagen gist trouwens) ruikt typisch naar bakkersgist bij mij. Als het hoort te stinken doe ik het verkeerd.

EBC

Een actieve starter stinkt doorgaans niet. Maar een starter die over het hoogtepunt heen is, kan allerlei onaangename geuren produceren.
Geur is niet direct een kwaliteitskenmerk.

Smaak is ook moeilijk. Een beluchte starter kan enorm zuur zijn, zonder dat er iets mis mee is.

Eigenlijk is alleen de microscoop een manier om de starter op geschiktheid te beoordelen.

Nerro

Hoi,

Allereerst, Maarten bedankt voor het starten van de topic.

De gist in kwestie was opgekweekte Chimay Tripel gist. De gist was gekweekt in twee stappen. Eerst 0.5L en daarna 4L, in beide gevallen in wort met een SG van 1.030 met toegevoegde voeding en diammoniumfosfaat. Daarna is de gist meerdere malen gewassen en vervolgens in de literfles verpakt en meegenomen naar Maarten. Daar hebben we de gist in 2 Weihenstefaner flessen verdeeld. De flessen waren schoon volgens mij, we hadden ze gewassen met chemipro caustic. Daarna heb ik het bewaart in mijn koelkast bij 7ºC en de dag voor het brouwen eruit gehaald om op te warmen naar kamertemperatuur.

De gist rook niet zoals gist normaal ruikt. Er zat een hele zure lucht aan (bedenk je dat dit dezelfde gewassen gist was als die van Maarten!). Het rook niet naar slootwater maar wel alsof er iets helemaal niet goed meer mee was. Een soort vlezige zure lucht. Het was ook een hele sterke lucht. Absoluut niet iets wat je in je mooie wort wilt gooien...

Mijn gok is dat er óf nog een klein restje chemipro in de fles zat óf dat het opwarmen naar kamertemperatuur gekke dingen met de gist heeft gedaan.

goom

Als die zuur rook dan heb je wellicht een verontreiniging er in gehad.
Ik doe het anders.
Ik maak het opkweekvat (5 liter) schoon met loog (caustic) en daarna met oxi pro.
Ik doe er daarna alcohol in en zet hem dan weg.
Voor gebruik draai ik de op los en laat het uitdruipen (beetje alcohol).
Ik weet nu dat de fles schoon is.
Hierna doe ik de op te kweken gist er in, met voeding en wort (0,25l).
Doe dan een prop watten er op de gedrenkt is met alcohol.
Om de dag doe ik er ca 0,25 l wordt bij tot een volume van ca 1,5-2 l
Voor gebruik kan je evt wat afgieten en het restant in het gistvat doen.

Uiteraard moet je altijd snel, schoon en nauwkeurig werken om te zorgen dat er geen verontreinigingen bij kunnen komen.

EBC

Maarten heeft de gist nog eens opgestart en die ruikt prima.
Nerro ruikt aan niet opgestarte gist en die stinkt.

Ik denk dat dit vrij normaal is...
Nerro, start die gist eens op en ruik dan nog eens.

Nerro

Nu te laat... In mijn noobheid heb ik toen meteen besloten om het dan maar te dumpen.

@Maarten
Rook het bij jou toen het uit de fles kwam ook goed?

Maarten

Citaat van: Nerro op 05-05-2009  13:14 uNu te laat... In mijn noobheid heb ik toen meteen besloten om het dan maar te dumpen.

@Maarten
Rook het bij jou toen het uit de fles kwam ook goed?

Ja, juist omdat je het zei heb ik er extra op gelet, en het rook precies naar bakkersgist. Zowel bij het openwippen van het dopje als bij het uitschenken van de bovenstaande vloeistof, en ook bij het uitschenken van de slurry.

Jacques

Citaat van: Nerro op 05-05-2009  12:31 uDe gist rook niet zoals gist normaal ruikt. Er zat een hele zure lucht aan (bedenk je dat dit dezelfde gewassen gist was als die van Maarten!). Het rook niet naar slootwater maar wel alsof er iets helemaal niet goed meer mee was. Een soort vlezige zure lucht. Het was ook een hele sterke lucht. Absoluut niet iets wat je in je mooie wort wilt gooien...

Mijn gok is dat er óf nog een klein restje chemipro in de fles zat óf dat het opwarmen naar kamertemperatuur gekke dingen met de gist heeft gedaan.

Het klinkt een klein beetje als autolyse. Als je een dergelijke gist weer in conditie brengt door hem op te kweken is er niets aan de hand.

Overigens had ik laatst met mijn Roeselaere starter ook zo iets. De starter rook zeer onaangenaam en ik durfde het niet aan om deze aan mijn wort toe te voegen. Op aanraden van een aantal leden hier heb ik mijn brouwsel gesplitst. Een derde deel met de Roeselaere gist en de overigen twee derde met S33. Nu een aanal weken later vind ik het heel jammer dat niet het hele brouwsel op de Roeselaere gist heb gezet. Dat bier is heel bijzonder terwijl het bier dat met de S33 is vergist vrij saai is.

Maarten

Citaat van: Jacques op 05-05-2009  22:00 uHet klinkt een klein beetje als autolyse. Als je een dergelijke gist weer in conditie brengt door hem op te kweken is er niets aan de hand.

Is dat ook nog logisch als je bedenkt dat mijn helft gewoon gezond was? Kan dat door het temperatuurverschil zijn gekomen, 0ºC vs 7ºC?

EBC

Dat temperatuurverschil kan goed de oorzaak zijn. Ook schudden kan het sneller doen gaan of juist doen opvallen.

Bij autolyse vallen gistcellen uiteen en dat produceert luchtjes en smaakjes. Wij zien dat altijd als negatief, maar voor de gistcellen is het bittere noodzaak. Door het uiteenvallen ontstaat weer voedsel waarmee de nog levende cellen kunnen overleven. Zij eten elkaar op. Er bestaat een mooi woord voor, maar ik ben het even kwijt. Autoclaaf of zo, wat wil zeggen dat gist zichzelf 'opruimt'.

In je bier wil je het niet, maar voor een bewaarde gist is het niet erg. Bij opstarten wordt de boel vanzelf weer gezond.

Ik meen mij te herinneren dat dit de reden is dat autolyse in bieren met hergisting op fles nagenoeg nooit een probleem is. Nou ja, op een gegeven moment is alle gist dood, maar dan is het bier toch ook al sterk verouderd.

wiwi

Citaat van: EBC op 06-05-2009  08:30 uAutoclaaf of zo, wat wil zeggen dat gist zichzelf 'opruimt'.

Heterotroof?

EBC

Citaat van: wiwi op 06-05-2009  22:41 uHeterotroof?

Ja, ik geloof dat dat het is!  :duimop:

Nerro

Maar Maarten, heb jij die fles bevroren dan? Een koelkast is toch standaard iets van 7°C?

Maarten

Ja, maaaaar, ik heb een dedicated koelkastje die wat harder staat te pruttelen. Zo afgesteld dat ie ongeveer 0ºC aanhoudt...

Vergelijkbare Topics (7)

40346

Reacties: 41
Gelezen: 6578

32737

Gestart door daniel_oud

Reacties: 7
Gelezen: 1868

26382

Gestart door Kokkebil

Reacties: 2
Gelezen: 1450

6817

Reacties: 5
Gelezen: 3419

43122

Reacties: 31
Gelezen: 3517

35283

Reacties: 2
Gelezen: 1716

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.