Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Quadrupel komt moeizaam op druk

Gestart door Sjoerd, 18-02-2017 21:05 u

Vorige topic - Volgende topic

Sjoerd

Besten,

Ik heb 3 weken geleden 25 liter quadrupel 10% gebotteld. Ik heb een aantal flesjes op 24 graden in mijn klimaatkast gezet en regelmatig geschut. Nu zit er na 3 weken nog nauwelijks druk op. De rest van de flesjes staan in een doos in de kamer gewoon op 20 graden. Ook regelmatig geschut. De laatste 20 flesjes die ik gebotteld heb, heb ik geheveld zonder gistdop, zit dus meer gist in. Zitten gewoon in de doos in de kamer en daar heb ik er vandaag 1 van geprobeerd, en die was al helemaal op druk ( en erg lekker!). Nu ben ik bang dat in de meeste flesjes maar heel weinig werkbare gist zit. Moet ik me zorgen maken of gaat het gewoon nog goed komen?

Tjardo

braaf

Ik ben ook positief, het komt wel goed. Soms duurt het gewoon een tijdje.
Gewoon die laatste 20 als eerst opdrinken, tegen de tijd dat deze op zijn is de rest ook op druk [emoji12]

hansHalberstadt

Quadrupel is te zwaar om nog gist te laten groeien. Je moet het dus doen met de aanwezige cellen en die raken na een tijdje wel uitgeput. Op dit moment kun je niet veel anders doen dan wachten, maar dan zou je na een maand vanaf nu wel wat koolzuur moeten hebben. Als er na 2 maanden nog geen druk op zit zou ik wat verse giststarter maken, die laten bezinken in de koelkast en dan herdoppen en in elk flesje een druppeltje slurrie spuiten met een injectiespuitje.

Ik denk goed als je de voortgang blijft posten want dit lijkt een veelvoorkomend probleem.   

Jacques

Citaat van: hansHalberstadt op 19-02-2017  08:16 uQuadrupel is te zwaar om nog gist te laten groeien. Je moet het dus doen met de aanwezige cellen en die raken na een tijdje wel uitgeput. Op dit moment kun je niet veel anders doen dan wachten, maar dan zou je na een maand vanaf nu wel wat koolzuur moeten hebben. Als er na 2 maanden nog geen druk op zit zou ik wat verse giststarter maken, die laten bezinken in de koelkast en dan herdoppen en in elk flesje een druppeltje slurrie spuiten met een injectiespuitje.

Ik denk goed als je de voortgang blijft posten want dit lijkt een veelvoorkomend probleem.

Het probleem wordt elke keer veroorzaakt doordat veel hobbybrouwers hun zware bieren te lang laten staan voordat ze gaan bottelen. En ook door dat te weinig gist geënt wordt waardoor men een slepende vergisting krijgt. Hierdoor put de gist inderdaad uit. Veel beter is het de hoeveelheid gist die nodig is te berekenen en de benodigde grammen gist toevoegen in plaats van zo maar een zakje gist te gebruiken.

Afgelopen jaar heb ik diverse zware bieren gebrouwen boven de 9,5% alcohol zonder enig probleem met de hergisting op de fles. De bieren zijn binnen 2 weken volledig op druk gekomen en ook na maanden komen ze niet uit de fles. Het is echt een kwestie van voldoende gist enten, de vergisting goed in de gaten houden en niet te lang wachten met bottelen.

Maar het probleem van niet op gang komen van de hergisting wordt inderdaad vaak gemeld. Wanneer je het bier langer dan 3 weken hebt laten staan vanaf de datum van het brouwen kan het gebruik van bottelgist gewenst zijn. Zelf zie ik dat altijd als een lapmiddel. Door het bier lang op de gist te laten staan en door te veel bottelgist te geven is het risico op autolysesmaken in je bier groot.

hansHalberstadt

Citaat van: Jacques op 19-02-2017  12:12 uHet probleem wordt elke keer veroorzaakt doordat veel hobbybrouwers hun zware bieren te lang laten staan voordat ze gaan bottelen. En ook door dat te weinig gist geënt wordt waardoor men een slepende vergisting krijgt. Hierdoor put de gist inderdaad uit. Veel beter is het de hoeveelheid gist die nodig is te berekenen en de benodigde grammen gist toevoegen in plaats van zo maar een zakje gist te gebruiken.

In dit verband denk ik goed dat Sjoerd aangeeft hoelang zijn hoofdgisting heeft geduurd en wat het begin en eind SG was en hoe lang hij heeft gewacht met bottelen en ook wat voor gist is gebruikt.

Jacques

Citaat van: hansHalberstadt op 19-02-2017  12:21 uIn dit verband denk ik goed dat Sjoerd aangeeft hoelang zijn hoofdgisting heeft geduurd en wat het begin en eind SG was en hoe lang hij heeft gewacht met bottelen en ook wat voor gist is gebruikt.

Maar ook hoeveel gist hij gebruikt heeft.

hansHalberstadt

Citaat van: Jacques op 19-02-2017  20:08 uMaar ook hoeveel gist hij gebruikt heeft.
Ja ook. Maar het gaat om de hoeveelheid gist die er is tijdens de vergistingspiek en daarna. Dat hoeft nog niet een 1 op 1 verband te hebben met de toegevoegde gist, bv als je je hoofdwort hebt herbelucht na 6 uur kun je zo maar 2 x zoveel gist hebben vergeleken met helemaal niet beluchten. De vergistingssnelheid over een aantal dagen (aantal SG punten per uur afname) zegt denk ik meer over de hoeveelheid gist dan de toegevoegde hoeveelheid.

Jacques

Citaat van: hansHalberstadt op 19-02-2017  20:48 uJa ook. Maar het gaat om de hoeveelheid gist die er is tijdens de vergistingspiek en daarna. Dat hoeft nog niet een 1 op 1 verband te hebben met de toegevoegde gist, bv als je je hoofdwort hebt herbelucht na 6 uur kun je zo maar 2 x zoveel gist hebben vergeleken met helemaal niet beluchten.

Dan gaat het nog steeds om de hoeveelheid gist...

Je moet trouwens wel heel intensief beluchten om een grote gistgroei te krijgen. In je hoofdwort wil je dat dat niet om oxidatie van je wort te voorkomen. Het beluchten van het hoofdwort wordt om die reden steeds minder gedaan in commerciële brouwerijen.

Sjoerd

7 dagen hoofdgisting, 19 dagen lageren, begin SG 1080, eind SG 1013. Gisting liep zeer voorspoedig, dag voor bottelen de mandfles uit de klimaatkast gehaald zodat ik de gist voor bottelen er niet doorheen zou schudden. Aangezien het koud was in de schuur (5 ºC) is de gist goed uitgezakt en heeft het effect van weinig gist nog verder versterkt denk ik.

ps ik had een giststarter van 2 liter voor 25 l wort, in zijn geheel toegevoegd.

Jacques

Ik neem aan dat het waterslot na de 7 dagen vergisting weinig activiteit toonde. Waarom dan nog 19 dagen lageren? Had je overgeheveld?

hansHalberstadt

Citaat van: Sjoerd op 19-02-2017  22:45 u7 dagen hoofdgisting, 19 dagen lageren, begin SG 1080, eind SG 1013. Gisting liep zeer voorspoedig, dag voor bottelen de mandfles uit de klimaatkast gehaald zodat ik de gist voor bottelen er niet doorheen zou schudden. Aangezien het koud was in de schuur (5 ºC) is de gist goed uitgezakt en heeft het effect van weinig gist nog verder versterkt denk ik.

ps ik had een giststarter van 2 liter voor 25 l wort, in zijn geheel toegevoegd.
Lijkt mij niets mis mee. Zo'n zwaar bier in 7 dagen uitgisten zou ik voor tekenen. 19 dagen lageren bij 5 graden is misschien wat veel waardoor vrijwel alle gist is uitgezakt. Dat verklaart wel jou probleem zeker als je geen bottelvat gebruikt waar alles eerst mengt. De flesjes die je van het wort bovenin het vat bottelt zullen vrijwel geen gist meer bevatten en de flesjes van onderin hebben wel voldoende gist. wat ik altijd doe is eerst het complete brouwsel overhevelen in het bottelvat. en alles gelijkmatig mengen. Je kunt ervoor kiezen om verse bottelgist toe te voegen of er op te vertrouwen dat je nog voldoende gist hebt. Zelf neem ik dat risico niet voor zware bieren, maar daarover zijn de meningen verdeeld. Ik lager liever wat langer en voeg verse bottelgist toe.     

Jacques

Citaat van: hansHalberstadt op 19-02-2017  22:57 uLijkt mij niets mis mee. Zo'n zwaar bier in 7 dagen uitgisten zou ik voor tekenen. 19 dagen lageren bij 5 graden is misschien wat veel waardoor vrijwel alle gist is uitgezakt. Dat verklaart wel jou probleem zeker als je geen bottelvat gebruikt waar alles eerst mengt. De flesjes die je van het wort bovenin het vat bottelt zullen vrijwel geen gist meer bevatten en de flesjes van onderin hebben wel voldoende gist. wat ik altijd doe is eerst het complete brouwsel overhevelen in het bottelvat. en alles gelijkmatig mengen. Je kunt ervoor kiezen om verse bottelgist toe te voegen of er op te vertrouwen dat je nog voldoende gist hebt. Zelf neem ik dat risico niet voor zware bieren, maar daarover zijn de meningen verdeeld. Ik lager liever wat langer en voeg verse bottelgist toe.   

Het probleem van het niet op gang komen van de hergisting zonder bottelgist is denk ik vooral te wijten aan het te lang laten staan van het bier nadat de vergisting is afgelopen.
Zeker als het bier nog op de gist staat doet een lagering van een paar weken meer kwaad dan goed is mijn ervaring.

hansHalberstadt

Citaat van: Jacques op 19-02-2017  23:06 uHet probleem van het niet op gang komen van de hergisting zonder bottelgist is denk ik vooral te wijten aan het te lang laten staan van het bier nadat de vergisting is afgelopen.
Zeker als het bier nog op de gist staat doet een lagering van een paar weken meer kwaad dan goed is mijn ervaring.
Ja je zou iets korter kunnen lageren zeker als de temperatuur toch al laag is als je doel is om geen verse gist toe te voegen maar als je een een reproduceerbare hergisting op de fles wilt krijgen is bottelgist beter. Zo kom je van de hoofdgist af (die toch al verzwakt was) dus dan is 3 weken bij 5 ºC  juist mooi lijkt mij om nog (effectief gezien) geen last te krijgen van autolyse. (Pils lagert wel 7 weken en heeft ook geen autolyse)

PeterEngeltje

Citaat van: Sjoerd op 19-02-2017  22:45 uAangezien het koud was in de schuur (5 ºC) is de gist goed uitgezakt en heeft het effect van weinig gist nog verder versterkt denk ik.

Sjoerd,
Ik denk niet dat 10, 14 of 19 dagen lageren veel verschil geeft in de kwaliteit van de over gebleven gistcellen.
Uit het hierboven vermelde deel van jouw citaat blijkt wel dat de gist goed was uitgezakt.
Ik weet niet precies hoe je bij het bottelen te werk gaat. Maar bij het overhevelen van het lagervat naar het bottelvat kan het zeker geen kwaad om met je hevelslang even een klein beetje in het gistsediment van het lagervat te roeren zodat er wat extra gist cellen meegaan naar het bottelvat. Heel even, een troebel wolkje door je hevelslang is voldoende.

Ik heb ook in het verleden een paar Quadruppels gebrouwen met een langzamere hergisting dan bij andere bieren. Uiteindelijk kwam het toch helemaal goed. Geduld dus.

Jacques

Citaat van: hansHalberstadt op 19-02-2017  23:12 uJa je zou iets korter kunnen lageren zeker als de temperatuur toch al laag is als je doel is om geen verse gist toe te voegen maar als je een een reproduceerbare hergisting op de fles wilt krijgen is bottelgist beter. Zo kom je van de hoofdgist af (die toch al verzwakt was) dus dan is 3 weken bij 5 ºC  juist mooi lijkt mij om nog (effectief gezien) geen last te krijgen van autolyse. (Pils lagert wel 7 weken en heeft ook geen autolyse)

Lang lageren is nergens voor nodig. Het bier wordt er niet beter op. De rijping van het bier gebeurt ook als het bier gebotteld is. Daar is geen lagering voor nodig.

Je vergelijking met pils gaat niet op. Die laten ze echt geen 7 weken op alle gist liggen. Ten eerste is de lagertijd vele malen korter en ten tweede wordt de gist zo snel als dat mogelijk is verwijderd.

Bottelen binnen een week nadat de vergisting is afgerond (net zo lang dat het bier redelijk helder is) is net zo reproduceerbaar voor de hergisting als verse gist toevoegen. Ik heb het al heel wat keren geschreven maar ik heb nooit problemen met de hergisting op fles. Ook niet met zeer zware bieren. Een paar maanden geleden heb ik nog een bier gebrouwen met 12% alcohol. De hergisting was na 14 dagen afgerond. Dit bier heeft een goed koolzuurgehalte en komt niet uit de fles na het openen.

Maar je hebt gelijk. Als je je bier een zwaar bier paar weken laat staan en dan pas gaat bottelen dan is het toevoegen van bottelgist noodzakelijk. Zelf laat ik het niet zo ver komen.

Sjoerd

Dank voor jullie reacties, ik ga het voorlopig afwachten. Ps ik heb een dag voor bottelen uit de klimaatkast gehaald en de buitentemp ( ook in de schuur) was 5 graden. Ik heb hem 19 dagen gelagerd op 15 graden. We gaan het zien, ik hou jullie op de hoogte

Groet Sjoerd

Sjoerd

Vanmiddag weer eentje geprobeerd, zat veel meer druk op dan een week geleden, gaat helemaal goed komen dus!

Martijn0172

De tip uit onderstaande topic al geprobeerd? Ik merkte na een aantal dagen al een enorm verschil.

http://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,31975.0.html

Sjoerd

Vergelijkbare Topics (7)

27142

Reacties: 31
Gelezen: 10651

39952

Reacties: 17
Gelezen: 2181

31502

Reacties: 12
Gelezen: 2278

27538

Gestart door Gadiot

Reacties: 7
Gelezen: 3542

8694

Reacties: 17
Gelezen: 6342

41579

Reacties: 2
Gelezen: 923

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.