Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Discussie pils brouwen is simpel!

Gestart door Oscar, 19-11-2016 00:57 u

Vorige topic - Volgende topic

Juindorper

Toevallig vandaag ook mijn  Urquell pils gebotteld.
Deze stond al sinds kerstmis te lageren in de schuur.
Wat de smaak betreft vind ik hem wel erg neutraal dus benieuwd wat er nog gebeurd tijdens de hergisting.

Polleke

Naar aanleiding van dit topic heb ik mij ook aan een pils gewaagd.
Vergist volgens de snelle methode (met dank aan Ciesvandekwis voor het idee)
15 januari gebrouwen, vergisting gestart op 14graden. Vanaf 19 januari op laten warmen naar 20 graden (duurde bijna een volle dag)
25 januari cold-crashen op drie graden voor een week en bottelen maar!
Ondanks ik door een meetfout iets teveel water heb toegevoegd voor vergisting is hij wel aardig geworden:

-----------------------------------------------------------------------
¦                       BrouwVisie Receptrapport                       ¦
-----------------------------------------------------------------------

Basis------------------------------------------------------------------
Naam recept               : "smash" pils
Kenmerk                   : 17.01
Brouwdatum                : 15-1-2017
Biertype                  : Pilsener
Aantal liters             : 22
Gewenst begin SG          : 1043 (4,4 Vol% alc.)
Brouwzaalrendement        : 65.0%

Algemeen---------------------------------------------------------------
Totaal benodigd brouwwater: 31,22 liter
Maischdikte               : 0,00 l/kg
Maischwater               : 0,00 liter
Spoelwater                : 31,23 liter
Kooktijd                  : 60 minuten
Berekende kleur           : 7 EBC(BrouwVisie)
Berekende bitterheid      : 31 EBU(Glenn Tinseth)

Mout storting----------------------------------------------------------
Pilsmout 3 EBC the Swaen     100,0 %        5,000 kg       3 EBC                                                                                 

Massa hop--------------------------------------------------------------
Magnum             10,7 %    20 gr          60 Min.        28 EBU                                                                 
Saaz (CZ)          2,2 %     40 gr          15 Min.        6 EBU                                                                   
Saaz (CZ)          2,2 %     50 gr          1 Min.         1 EBU                                                                   

Opmerkingen     : Te weinig Saaz in huis, wat smokkelen met Magnum

Gist-------------------------------------------------------------------
Gistsoort                 : Saflager S-23
Gist toegevoegd als       : Giststarter
Volume                    : 1000 ml
Beluchtingstijd           : 18 uur
Temperatuur               : 18°C
Gistvoeding               : dap
Hoeveelheid               : 1 theelepel

Opmerkingen     : Avond ervoor 100 gram moutextractpoeder in een litertje water gekookt met wat dap. Na oplossen gist op de roerder gezet tot moment toevoegen

Maischschema-----------------------------------------------------------
Maischschema naam: Algemeen Maischschema

Opmerkingen     :
Water:
4 jerriecans demiwater van donckers en 1tje met kraanwater als maischwater

spoelwater: 2 keer 1,5 liter demiwater uit waterkoker en nog een beetje uit de cooker.

Helaas iets te ver doorverdund met kraanwater voor vergisting

87 punten op keuring wijn-en biergilde Ambrasserie 22-04-2017
Visuele aspecten: Zeer mooi schuim 15/15
Geur: fijne pilsgeur 23/25
Basissmaak: fris bitter 8/10
Smaak: mooie typische pilssmaak, komt overeen met de geur 22/25
body: iets te dun 4/5
mondgevoel: beetje dunnig4/5
nasmaak: normaal vloeit snel weg 11/15
Algemene indruk: mooie pils 87/100

Snotje

Ik ga binnenkort een eerste pils brouwen dus weinig ervaring met pils. Maar wat ik gelezen op een ander buitenlands forum is dat commerciële pils veel toegevoegde suiker bevat omdat dit het bier 'slapper' maakt en makkelijk te drinken maar ook goedkoper en op de grote hoeveelheid pils dat een commerciële brouwerij brouwt scheelt dat een berg geld.

Kan je pils niet wat wateriger maken met suiker als hobbybrouwer?

Jacques

Citaat van: Snotje op 17-04-2019  22:57 uIk ga binnenkort een eerste pils brouwen dus weinig ervaring met pils. Maar wat ik gelezen op een ander buitenlands forum is dat commerciële pils veel toegevoegde suiker bevat omdat dit het bier 'slapper' maakt en makkelijk te drinken maar ook goedkoper en op de grote hoeveelheid pils dat een commerciële brouwerij brouwt scheelt dat een berg geld.

Kan je pils niet wat wateriger maken met suiker als hobbybrouwer?

Suiker bij een commerciële pils? Dat is erg ongebruikelijk. Wat meer voorkomt is het gebruik van ongemoute granen in de vorm van rijst en maïs. De laatste jaren worden deze steeds minder gebruikt. De voornaamste redenen waarom deze grondstoffen gebruikt werden waren het krijgen van een lichtere kleur en het verlagen van het eiwitgehalte waardoor het bier helderder is.

Suiker als ingrediënt is gebruikelijk bij bovengistende (Belgische) bieren voor een betere doordrinkbaarheid. Het maakt een bier niet 'slapper' maar in verhouding heb je minder restsuikers. Overigens wordt er naast alcohol ook andere smaakactieve stoffen gevormd bij de vergisting van suiker.

Snotje

Citaat van: Jacques op 17-04-2019  23:11 uSuiker bij een commerciële pils? Dat is erg ongebruikelijk. Wat meer voorkomt is het gebruik van ongemoute granen in de vorm van rijst en maïs. De laatste jaren worden deze steeds minder gebruikt. De voornaamste redenen waarom deze grondstoffen gebruikt werden waren het krijgen van een lichtere kleur en het verlagen van het eiwitgehalte waardoor het bier helderder is.

Suiker als ingrediënt is gebruikelijk bij bovengistende (Belgische) bieren voor een betere doordrinkbaarheid. Het maakt een bier niet 'slapper' maar in verhouding heb je minder restsuikers. Overigens wordt er naast alcohol ook andere smaakactieve stoffen gevormd bij de vergisting van suiker.

OK bedankt Jacques ik kan de originele post ook niet meer vinden en ik nu niet helemaal zeker of het wel klopt wat ik zei... Ik ga nog even zoeken. Hoe dan ook wil ik een slap biertje voor mijn vrienden brouwen. Drink zelf eigelijk geen pils meer al moet ik zeggen dat ik vorig jaar in Tsjechië lekkere pils in de zon heb gedronken. Dus zoiets... Maar hoe zij het brouwen met het 2x terug pompen is wel ingewikkeld.

Jacques

Citaat van: Snotje op 17-04-2019  23:27 uOK bedankt Jacques ik kan de originele post ook niet meer vinden en ik nu niet helemaal zeker of het wel klopt wat ik zei... Ik ga nog even zoeken. Hoe dan ook wil ik een slap biertje voor mijn vrienden brouwen. Drink zelf eigenlijk geen pils meer al moet ik zeggen dat ik vorig jaar in Tsjechië lekkere pils in de zon heb gedronken. Dus zoiets... Maar hoe zij het brouwen met het 2x terug pompen is wel ingewikkeld.

Een laag alcoholisch bier brouwen is een kwestie van minder mout storten.

De brouwmethode die jij bedoelt heet de decoctiemethode. Daarbij wordt een gedeelte van het beslag uit de brouwketel gehaald en in een ander ketel gekookt. Na het koken wordt de deelmaisch vermengd met met de rest van het beslag. Hierdoor stijgt de temperatuur van het mengsel. Er wordt beweerd dat je hierdoor een moutigere smaak krijgt. Vanwege de hoge energiekosten wordt de methode steeds minder vaak toegepast. De moutigere smaak kun je ook krijgen door het gebruik van melanoidinemout. Dat is minder gedoe...

Vergelijkbare Topics (7)

43115

Reacties: 11
Gelezen: 1636

11720

Reacties: 2
Gelezen: 2101

27554

Reacties: 5
Gelezen: 2404

33841

Reacties: 26
Gelezen: 3882

33445

Reacties: 44
Gelezen: 7399

41396

Reacties: 25
Gelezen: 3824

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.