Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Ontsmetting met Atlan'tol 914

Gestart door tn91780, 08-08-2008 16:41 u

Vorige topic - Volgende topic

tn91780

Hallo ,

Onlangs beloofde ik eens op zoek te gaan naar een produkt dat gebruikt wordt in de voedingsindustrie voor ontsmetting. Momenteel kan ik aan een staal raken van volgend produkt maar heb er voorlopig geen praktijkervaring mee :

ATLAN'TOL (firmanaam (zoek maar eens op internet)) : produkt : 914 (ook D'FECTA ALTANTOL 914 FOOD genoemd)

Eigenschappen:

PH14 - S.G. 1203
Voorkomt kalkaanslag
Bacteriedodend
tast geen metalen, glazuur, glas, en synt. stoffen aan
vrij chloorgehalte min 50 g/l

Gebruik:

voor reiniging / ontsmetting in brouwerijen, melkerijen, boerderijen en voedingsindustrieën in 't algemeen
Vooral toepasbaar in gesloten circuit, verder voor vulinstallaties en allerlei voorwerpen
mechanisch of manueel
in dompelbad

Dosering:

eerst goed spoelen met zuiver water
verdunning van 50 ml voor zacht water / 100 ml voor hard water op 10 liter warm water
15 minuten laten circuleren, goed naspoelen (of dompelbad)

Gehomologeerd door min. van landbouw, volksgezondheid

Voila, ik weet niet of iemand hier ervaring mee heeft. Het lijkt mij een alternatief te zijn. Wordt oa gebruikt in de plaatselijke jeneverstokerij in de buurt (Rubens)...

Drents Hopbier

Citaat van: tn91780 op 08-08-2008  16:41 uATLAN'TOL (firmanaam (zoek maar eens op internet)) : produkt : 914 (ook D'FECTA ALTANTOL 914 FOOD genoemd)

Volgens mij is dit gewoon: natriumhypochloriet (CAS 7681-52-9) 4,2 % (50 g/l actief chloor)
Wikipedia: Daarnaast is natriumhypochloriet in de vorm van een 5% oplossing in water (bleekwater) ook een veelgebruikt ontsmettingsmiddel voor sanitair.

Hopbier

Eduard

Daar lijkt het inderdaad op. Je kunt als vervanger inderdaad chloorbleekwater uit de supermarkt gebruiken (zonder toegevoegd aroma). Wellicht is dit spul goedkoper in grotere hoeveelheden, maar wij thuisbrouwers hebben dit spullen niet nodig in kannen van 30 kg ;).

SiriS

Lijkt me sterk dat een NaOCl oplossing ook een ontkalkende werking heeft. Dit soort reinigingsmiddelen zijn van een vrij simpele samenstelling welke slechts minimaal anders zijn per leverancier. Samenstelling is als volgt:

• KOH of NaOH; beide loog voor een pH van ongeveer 14
  • EDTA als ontkalkingsmiddel (zeer effectief)
  • NaOCl voor desinfecterende werking (a-selectief op alle micro organismen)
  • Oppervlaktespanningverlagendmiddel (zeep) en of acrylaat om vuil deeltjes te binden

Dit zijn zeer effectieve reinigingsmiddelen, maar vanwege het NaOCl (bleekwater) gebruik ik dit persoonlijk liever niet voor reinigen van zaken waarmee het bier in aanraking komt; er bestaat dan altijd het gevaar dat een chloorfenol gevormd wordt wat bij 2ppb al te proeven is.

Groet, SiriS

Vergelijkbare Topics (7)

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.