Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Een paar vraagjes: aanzuigen lucht + aanmaken giststarter

Gestart door ikke, 27-07-2008 09:57 u

Vorige topic - Volgende topic

ikke

Ik heb gisteren met veel te warm weer een poging gedaan tot brouwen, en toen ik net klaar was sloeg het weer om naar bakken regen en onweer. Toen zag ik het verschijnsel dat de omgevingsdruk veel hoger was dan de druk in de fles. Ik meen zelf het verschijnsel waargenomen te hebben dat er een luchtbel zich naar binnen wormde in plaats van naar buiten. Uit angst dat dit een belemmering zou zijn voor het opstarten van het gistingsproces. Ik heb de fles vannacht afgedekt met een stukje keukenpapier met een elastiekje, en toen ik vanochtend allemaal bubbeltjes omhoog zag komen en zich een gistlaagje vormen, heb ik het waterslot erop geplaatst wat nu lekker staat te pruttelen. Was ik overbezorgd, of was het zonder mijn ingreep ook wel goed gekomen?

Ten tweede heb ik wat wort achteruit gehouden, en daar het laatst beetje van een Westmalle dubbel ingegooid. Ik zie hier ook al het verschijnsel van belletjesvorming optreden. zou dit te gebruiken zijn als een eventuele giststarter, of moet ik daar meer voor doen?

Jacques

Citaat van: ikke op 27-07-2008  09:57 uIk heb gisteren met veel te warm weer een poging gedaan tot brouwen, en toen ik net klaar was sloeg het weer om naar bakken regen en onweer. Toen zag ik het verschijnsel dat de omgevingsdruk veel hoger was dan de druk in de fles. Ik meen zelf het verschijnsel waargenomen te hebben dat er een luchtbel zich naar binnen wormde in plaats van naar buiten. Uit angst dat dit een belemmering zou zijn voor het opstarten van het gistingsproces. Ik heb de fles vannacht afgedekt met een stukje keukenpapier met een elastiekje, en toen ik vanochtend allemaal bubbeltjes omhoog zag komen en zich een gistlaagje vormen, heb ik het waterslot erop geplaatst wat nu lekker staat te pruttelen. Was ik overbezorgd, of was het zonder mijn ingreep ook wel goed gekomen?

Dat er een luchtbelletje naar binnen ging in plaats van naar buiten is geen probleem. Bij mij komt dit zeer regelmatig voor. In he begin van het vergistingsproces gebruikt de gist alle zuurstof die aanwezig is in de fles. Daarbij wordt ook de zuurstof verbruikt boven de vloeistof. Het gevolg is dat er een lichte onderdruk ontstaat. Door te schudden met de fles kun je de onderdruk opheffen (door het schudden komt koolzuur vrij).

Jacques

Citaat van: ikke op 27-07-2008  09:57 uTen tweede heb ik wat wort achteruit gehouden, en daar het laatst beetje van een Westmalle dubbel ingegooid. Ik zie hier ook al het verschijnsel van belletjesvorming optreden. zou dit te gebruiken zijn als een eventuele giststarter, of moet ik daar meer voor doen?

Ja hoor dit is te gebruiken als giststarter. Over hoeveel wort heb je het?

PS
Zou je zo vriendelijk willen zijn om voor elke vraag een nieuwe draad te openen? Dat maakt het forum wat overzichtelijker.

ikke

Thnx, Het gaat hier om ongeveer 500 ml wort.
En hoe kan ik zon starter het best bewaren zonder dat hij vervuild raakt? want ik zie nu al wat ongewenste deeltjes drijven.

Ik zal het de volgende keer opsplitsen.

RobinB

Jacques

Citaat van: ikke op 27-07-2008  13:20 uThnx, Het gaat hier om ongeveer 500 ml wort.
En hoe kan ik zon starter het best bewaren zonder dat hij vervuild raakt? want ik zie nu al wat ongewenste deeltjes drijven.

Met 500 ml wort met een begin SG van 1050 kun je uistekend een starter maken. Het wort moet gekookt hebben om infectievrij te zijn. Zo niet dan kweek je heel wat ongewenste gasten op.

Na het koken koel je het wort snel af en vries je deze in. Als je daarna een starter gaat maken kook je deze nog een keer op en laat je het wort koelen in een met een rubberren stop afgesloten fles met een inhoud van 1 liter. Giet daar de depots bij. Schud goed met de fles voor de beluchting. Verwijder de stop boven een brandende vlam, doe de stop er opnieuw op en schud opnieuw. Herhaal dit een paar keer.
Na verloop begint de gisting. Als je ziet de vergisting minder wordt kun je de fles in de koelkast zetten totdat je deze nodig hebt.

ikke

Ik  zie nu dat er een mooie gistlaag gevormd wordt op mijn 'starter', maar helaas zie ik ook enkele witte plekken die mij wat ongezonder lijken.

Maar ik heb nog een paar vraagjes:

Wat voor soort fles moet ik aan denken, gewoon een wijnfles met veen stop die het gebeuren afsluit, of wat mij waarschijnlijker lijkt een miniatuur gistingsfles met rubberen stop en waterslot? Dus moet het voor zuurstof afgesloten zijn of niet?

En dat in het vuur houden van de rubberen stop gaat dat niet ten koste van de kap, of is het slechts de bedoeling de opening in het vuur te houden?

Jacques

Je kunt hiervoor inderdaad een wijnfles gebruiken. Wat je bedoelt met een 'veen stop" weet ik niet. Het beste kun je een rubberen stop met een waterslot gebruiken. De inhoud van de fles moet niet zo zeer afgesloten zijn van zuurstof maar wel voor het binnendringen van ongewenste micro-organismen.

Dat boven het vuur houden moet er voor zorgen dat er mindere micro-organismen in de lucht zit waarmee je het wort gaat beluchten. Het langs de vlam houden van de rubberen stop kan niet zo veel kwaad. Natuurlijk mag dit niet te lang gebeuren want dan wordt het materiaal inderdaad aangetast. Ook de opening van de fles hoor even langs de vlam te houden om zo de hoeveelheid micro-organismen te beperken.
Het komt er kort gezegd op neer dat je moet proberen zo steriel mogelijk te werken.

Kun je een foto plaatsen van de starter? In dit soort gevallen zegt een plaatje veel meer dan 1.000.000 woorden.

ikke

Ik heb gewoon wat wort in een maatbeker bewaard, en nu zie ik een bruine gistlaag (Westmalle dubbel) met witte vlekken wat mij een ongewenste schimmel lijkt.

(veen moet een zijn, is een typefoutje  :-[ )

Jacques

Als je wort in een maatbeker bewaard hebt, zou ik deze nooit voor een giststarter gebruiken. Door het zo laten staan van het wort is deze geïnfecteerd door allerlei micro-organismen.
De volgende keer kun je beter het wort dat je over hebt even opkoken en deze heet in een fles gieten en de fles meteen voorzien van een goed sluitende stop. Laten afkoelen, overgieten in een schoongemaakt en gedesinfecteerd bakje en daarna inviezen. Je hebt dat altijd beschikking over wort voor het opkweken van gist.

ikke

Het was in eerste instantie gewoon bedoeld om te kijken hoe makkelijk ik de gist weer tot leven zou kunnen krijgen. Maar nu dat gelukt is is het interessant om het ook eens te gebruiken.

Ik heb na het spoelen een klein beetje (2x 3/4 liter) in plastic zakken ingevroren. Is dit als ik het nog even kook ook te gebruiken voor een giststarter? Ik heb nu namelijk een weizen staan lageren, die ik binnenkort ga bottelen. Dit gist (tarwegist) vind ik op zich wel interessant voor mijn volgende project, een donkere weizen. Dus dan wil ik na mijn test of het bier klaar is voor de kelder het residu hiervan gebruiken voor de giststarter in combinatie met het ingevroren product.
Heeft dit potentie?

Jacques

Zeker zoals je al hebt kunnen zien met de Westmalle gist.

Voorwaarde is wel zo hygiënisch mogelijk te werken. Bij het opkweken van gist kun je ook ongewenste micro-organismen mee opkweken. Het bier zal daardoor vervelende smaakafwijkingen kunnen krijgen.

Gerb

Als ik brouw, vul ik altijd 2-3 potjes met de laatste hete wort. Ik gebruik hiervoor schone spaghettisauspotten. Als het hete wort (>80°C) in de potten doet en meteen de dop erop, heb je heel weinig kans op besmetting. Als de pot afgekoeld is, zet je ze in de vriezer. Als je een giststarter wilt maken, haal je de pot uit de vriezer en ontdooi je het wort in de koelkast of snel in de magnetron. Je kunt het wort dan nog een keer koken, maar dat is niet echt nodig. Als je tijdens het maken van de giststarter ook nog eens bij een vlam werkt en alles goed schoonhoudt, kan het haast niet misgaan. Onthoud dat bij het maken en opschalen van de giststarter, hygiene het belangrijkste is.

ikke

Ok, bedankt voor de informatie. Ik hoop dat ik de komende weken een geschikte stop met waterslot op de kop kan tikken.

Vergelijkbare Topics (7)

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.